مواضع ضدایرانی و جنگ‌طلبانه وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت آمریکا موجب افزایش نگرانی وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور شده است.

اختلاف در کاخ‌سفید بر سر برنامه فضایی ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به مواضع ضدایرانی و جنگ‌طلبانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از اختلاف نظر این دو عضو کابینه دولت ترامپ با مقامات وزارت دفاع (پنتاگون) و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خبر داد.

نیویورک تایمز در ابتدا، گزارشِ روز یکشنبه وال استریت ژورنال را نمونه‌ای از اختلاف نظر مقامات نظامی پنتاگون با جان بولتون دانست. روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جان بولتون  سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور ۹۷) و در پی حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد خواستار حمله نظامی به ایران شده بود.

شهریور ماه سال جاری ۳ خمپاره به سمت منطقه دیپلماتیک بغداد شلیک شد که نزدیک سفارت آمریکا فرود آمدند و هیچ تلفاتی در پی نداشت. دولت آمریکا مدعی شد نیروهای تحت حمایت ایران، این حمله را انجام داده‌اند و تهران باید پاسخگو باشد.

بنابر گزارش وال استریت ژورنال، جان بولتون پس از حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در عراق از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌خواهد گزینه‌های نظامی برای حمله به مواضع ایران در عراق و سوریه را در اختیار کاخ سفید قرار دهد. به گفته مقامات کنونی و پیشین دولت آمریکا این پیشنهاد بولتون موجب نگرانی شدید پنتاگون و وزارت خارجه شد.  یک مقام ارشد پیشین دولت آمریکا می‌گوید: «این پیشنهاد حقیقتاً همه را نگران کرده بود، همه شوکه شده بودند، اینکه چقدر درباره ضربه‌زدن به ایران بی‌ملاحظه بودند، تعجب‌برانگیز بود». یک مقام ارشد دیگر نیز گفته است اگر چنین حمله‌ای رخ می‌داد، احتمال درگیری نظامی بالا بود و عراق از آمریکا می‌خواست فوراً این کشور را ترک کند.

نیویورک تایمز در ادامه به برخی از مواضع ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا از جمله سخنرانی او در مصر و مواضع مداخله‌جویانه‌اش درباره تصمیم ایران به پرتاب ماهواره به فضا و مخالفت سازمان‌های امنیتی و نظامی آمریکا با مواضع ضد ایرانی او اشاره می‌کند.

مایک پمپئو اخیراً در گفتگویی این ادعای بی‌اساس که اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، مدعی شد: «طی روزهای آینده ایران تصمیم دارد ماهواره‌ای به فضا پرتاب کند. گفته می‌شود می‌خواهند ماهواره‌هایی را در فضا قرار دهند، اما در واقع  برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

نیویورک تایمز در واکنش به اظهارات مایک پمپئو علیه برنامه فضایی ایران می‌افزاید: «این اظهارات (مایک پمپئو) تعجب‌برانگیز است، زیرا ایران از سال ۲۰۰۵ تاکنون از  این برنامه فضایی خود بیشتر برای پرتاب ماهواره استفاده کرده است.

افزون بر این، یک مقام ارشد پنتاگون نیز به نیویورک تایمز گفته است: «پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی با تفسیر پمپئو درباره تهدید ناشی از پرتاب ماهواره ایرانی به فضا، توافق ندارند».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.