سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که ایران برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.

قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا ولادت حضرت زینب را تبریک گفت و درگذشت دو دیپلمات وزارت خارجه را تسلیت گفت و از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ابراز تاسف کرد.

قاسمی درباره اعلام ایران برای پرتاب دو ماهواره و واکنش پامپئو و فرانسه گفت: اظهارنظر پامپئو و مقامات فرانسوی غلط و نابجا است.ایران بعنوان کشور مستقل حق استفاده از تمامی تکنولوژیها را برای پیشرفت کشور دارد و ایران در این حرکت معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.در گذشته با یک کشور اروپایی صحبت و توافقات حاصل شد ولی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکرد. بعد از آنکه با کوتاهی کشور اروپایی روبرو شدیم کار خود را دنبال و به موفقیتهای فضایی نایل شدیم و این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه های سازمان ملل و ۲۲۳۱ ندارد. ساختار ماهواره هایی که در ایران روی آنها کار می شود و سکوی پرتاب ماهواره ها با موشکهای نظامی متفوت است و این اقدامی غیرنظامی است و ما برای پیش بینی هواشناسی نیاز به این تکنولوژی داریم.

وی درباره واکنش جدی به اقدام لهستان بیان کرد: وزارت خارجه در قبال هر اقدام غلط، بی‌جا و خصمانه از سوی هر کشوری در چارچوب حفظ شئونات ملت ایران اقدامات لازم را صورت می‌دهد. در زمان لازم درباره اقدامات دیپلماتیک خود اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سازوکار ویژه مالی اروپا SPV عنوان کرد: ما گلایه مند هستیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم.
وی افزود: برداشت ما این است اروپا علاقه مند است این سازوکار را نهایی کند، البته با تاخیر بسیاری مواجه است.به انتظار تصمیمات اروپا نخواهیم بود.

قاسمی گفت که بحث ایران با اروپا بحث سازوکار مالی و برجام است و هیچ موضوع دیگری نمی تواندبه پرونده برجام و سازوکار مالی ورود پیدا کند.

وی درباره واکنش لهستان به احضار کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه گفت که لهستان حق دارد نشست برگزار کند، ولی این حق به این معنی نیست به صورت گزینشی اهداف دیگر کشورها و قدرتهایی را که به دنبال خصومت هستند و به نیابت از آنها را انجام دهد. امیدوارم دولت لهستان با واقع بینی این سمت و سوی انتخاب شده را تغییر بدهد و بخ مسیر منطقی بازگردد.

وی گفت: اقدامات و صحبتهایی را در جریان داریم. در چند روز آینده شاید به جمع بندی جدید برسیم و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم دیگران به بهانه های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند.

قاسمی خبر بازداشت سردار درویشی در مالزی را کذب خواند.

وی درباره اظهارنظر برخی مقامات افغانستان در خصوص مذاکرات ایران با طالبان، گفت: شاهد برخی گفته ها و شنیدن چند صدای متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بودیم.

وی افزود: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده، ما علاقه مند به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و بارها در گفتگو با مقامات افغان آنها را در جریان مواضع خود قرار دادیم. بعد از حضور طالبان در ایران باز با مقامات افغانستان گفتگو کردیم. در مسیر و مذاکرات افغانی - افغانی حتما محوریت و اساس کار دولت قانونی افغانستان است و هیچ کاری را بدون محوریت دولت افغانستان نمی پذیریم. از اظهارنظرهایی که در افغانستان درباره مذاکره با طالبان صورت گرفت، تعجب می‌کنم. برای ما قابل درک نیست که این اظهارات با هماهنگی دولت افغانستان صورت گرفته یا نظرات شخصی آنها بوده است. ایران تنها نبوده که با طالبان مذاکره کرده و کسی به آنها اعتراض نکرد.

قاسمی گفت: ما در مسائل داخلی افغانستان دخالت نکرده و نمی‌کنیم. اینکه این مذاکرات بین گروه تای افلان به کجا بینجامد به خودشان ارتباط پیدا می‌کند. سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین خواهند کرد و نه دیگر کشورها امیدواریم مردم افغانستان در جهت صلح و ثبات پیش بروند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی، گفت که آمریکا به اشتباه و به غلط به سوریه آمده است.ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، پایگاه نظامی نداریم و بنا به دعوت و درخواست دولت سوریه حضور مستشاری داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام کفت: تاکنون به برجام پایبند بودیم اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد به آینده و نقش و عملکرد طرفها در برجام مربوط است. تصمیمات درباره برجام توسط هیات عالی نظارت بر برجام انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه شایعه استعفای ظریف را بار دیگر تکذیب کرد.

قاسمی گفت: در پایان هفته گذشته شاهد تعدادی از این شایعات بودیم که از یک سو و زاویه این تحلیل و برداشت را به ما می‌داد که حتی می تواند برخی سوداگران اقتصادی در پخش این خبر برای اثرگذاری بر بازار اقتصادی ایران و در کنار آمریکا و آنهایی که به تضعیف اقتصاد ایران علاقه مندند، نقش داشته باشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.