جمشید انصاری با تاکید بر ثبت اطلاعات قوه مجریه در سامانه حقوق و مزایا گفت: دستگاه‌های خارج از دولت علی رغم آنکه در قانون تصریح شده خیلی همراهی نکردند به ویژه دستگاه هایی که مدعی شفافیت هستند.

اطلاعات دستگاه‌های دولتی در سامانه حقوق و مزایا ثبت شده است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور امروز در نشست خبری به تشریح وضعیت سامانه حقوق و مزایا طبق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: سال گذشته طراحی این سامانه در دستور کار قرار گرفت  و نهایتا اسفندماه گزارشی ارائه شده که در مرحله طراحی نهایی و زیر بار رفت تا مشکلات اجرایی حل شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در اردبیهشت دستورالعمل استقرار سامانه در دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا کاربران سامانه از سوی مدیر دستگاه معرفی شود و جلسات توجیهی تشکیل و گذر واژه را دادیم تا اطلاعات حقوق و مزایا را وارد کنند، افزود: در دستگاه‌های استانی نیز کار انجام می شود و این کار هنوز ادامه دارد و زمان می برد تا کاربران اموزش داده شده است.

انصاری با بیان اینکه تقاضای که از سمت ما وجود داشت این بود که دسترسی به حقوق و مزایای مدیران ایجاد شود، بیان داشت: دستگاه های مشمول طبق قانون مکلف هستند حقوق فوق العاده مستمری یا غیر مستمر و تمامی دریافتی ها را منحصرا در فیش حقوقی منعکس و بعد حقوق پرداخت کنند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: پرداخت مشروط به منعکس کردن در سامانه است اگر میخواستیم اجرا کنیم نباید چند ماهی حقوق میدادیم. در مهرماه بخشنامه ای صادر کردیم که هر دستگاه ایکونی را ایجاد تا دولت اعلام کند از چه زمانی دسترسی برای مردم باز می شود.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات قوه مجریه ثبت شده است، عنوان کرد:  دستگاه‌های خارج از دولت علی رغم انکه در قانون تصریح شده خیلی همراهی نکردند به ویژه دستگاه هایی که مدعی شفافیت هستند. صداو سیما تا امروز این کار را نکرده و هر روز یک کارشناس را می آورد و میگفتند که چرا اطلاعات مدیران را وارد نمی کنید.

انصاری اضافه کرد: اکنون دستگاه های نظارتی اطلاعات خود را ثبت نکردند و میگویند باید مقامات آنها دستور دهند. 

وی با اشاره به اینکه مجلس اطلاعات خودش را در سامانه بازگذاری کرد و پرداختی کارکنان و نمایندگان وجود دارد، بیان کرد: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها هنوز اطلاعاتی بارگذاری نکردند.

انصاری تاکید کرد: مجموعه قوه قضائیه به غیر از دادگستری کل استان هنوز اطلاعات خود را بارگذاری نکردند و بقیه نیز همینطور.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه براساس اطلاعات برای ۱۶۸۳ دستگاه در سامانه کاربر تعریف شده است، تصریح کرد: باید ۳۹۴۶ دستگاه کاربر معرفی می کردند. این تعداد دستگاه‌های که کاربر دارند دستگاه عمده هستند که حجم بالایی از اطلاعات را وارد کردند.۱۲۷۲ دستگاه قانون پرداخت‌های خود را ثبت کرده اند. انهایی که حقوق و مزایای خود را وارد کردند ۴۰۰ دستگاه هستند. و اطلاعات ۷۳۲۹۹۰ نفر اطلاعات کارکنان خود را ثبت کردند.

وی افزود: آموزش و پرورش و بهداشت و درمان که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارمند دارند اطلاعات خود را ثبت کرده اند. از کارکنان دولت ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر اطلاعات حقوق و مزایای خود را طبق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ثبت کردند.

*قطع همکاری ۱۱۰ نفر از مقامات با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان

انصاری در پاسخ به این سؤال که تاکنون از محل قانون منع به کارگیری‌ بازنشستگان که به فعالیت آنها خاتمه داده شده است، اظهار داشت: بیش از ۳۲۶ نفر در راستای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان که همکاری آنها با دولت خاتمه داده شد و از این تعداد ۱۱۰ نفر از مقامات بوده است که شامل استاندار، معاون وزیر یا هم‌تراز آنها می شوند. همچنین ۵۲ نفر در شرکت‌های وابسته به صندوق‌های کشوری و مابقی کسانی بودند که غیر از این دو مورد به همکاری آنها خاتمه داده شده است. علاوه بر آن ۲۰۰ نفر نیز در صدا و سیما قطع همکاری شد، ۶۵۰ نفر نیز در نیروهای مسلح مشمول این قانون شدند که در مجموع همه اینها ۱۱۷۶ نفر بودند. 

وی در مورد اینکه چه تعداد مجوز برای بازگشت به کار برخی گرفته شده است، گفت: در مجموع برای ۵ نفر مجوز گرفته شده که ۲ نفر در وزارت بهداشت، یک نفر وزارت راه و شهرسازی، یک نفر وزارت نفت و یک نفر وزارت جهاد کشاورزی است. به غیر از این مجوزهای کلی و حجمی به دستگاه‌ها داده شده مثلاً دستگاهی برای ۲۰ نفر مجوز گرفته است.

انصاری ادامه داد: نقطه‌نظری که مقام معظم رهبری داشتند این بود که نمی‌شود صفر یا صد به قضیه نگاه کرد. تا جایی که اطلاع دارم مخاطب این بحث مجلس بود و با ابلاغ رئیس مجلس مرکز پژوهش‌ها بررسی راجع به قانون را شروع کرد و اگر به جمع‌بندی و نقطه‌نظری برسند می‌توان در قالب لایحه یا طرح آن را پیگیری کرد. 

*۲.۵ برابر تفاوت در پرداخت دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا در سامانه حقوق و مزایا تاکنون حقوق نجومی یا غیرمتعارف نیز وجود داشته است، گفت: بررسی‌هایی در این زمینه انجام شده چون ماه به ماه ارقام حقوق و مزایا و پرداختی‌ها متفاوت است. متوسط دریافتی افراد با ماه دیگر نیز اختلاف دارد و حتی برخی پرداخت‌ها غیرمتعارف است که در نامه‌ای به وزرا درخواست کردیم تا در این راستا بررسی و توضیحاتی ارائه دهند. 

وی ادامه داد:  وزرا این گونه توضیح دادند که مثلاً کارمندی ۴ ماه اضافه کار نگرفته و در ماه پنجم یک جا پرداختی داشته در حال حاضر خارج از قوانین و مقررات و آنچه در سامانه ثبت کردند حقوق نجومی مشاهده نشده است. با این وجود اطلاعات خوبی از تفاوت پرداخت‌ها ثبت شده است. نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌ها از دو بستر پرداخت و حقوق تبعیت می‌کنند یکی حقوق و دیگری مباحث رفاهی است. مثلاً شرکت‌های دولتی با کمک به کارکنان خود در قالب رفاهی با دیگر کارمندان دولت متفاوت هستند و باید بتوانیم در این زمینه اعمال مدیریت کنیم، تا ۲.۵ برابر تفاوت پرداخت در دستگاه‌های دولتی مشاهده می‌شود. 

*پاسخ انصاری درباره موضوع افزایش فوق‌العاده کارکنان وزارت جهاد کشاورزی 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به سؤال دیگر فارس در رابطه با موضوع افزایش فوق‌العاده کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که در سامانه «فارس من» خواستار رسیدگی به این موضوع از طریق رسانه شده بودند، گفت: افزایش حقوق چیزی است که همه کارمندان آن را دوست دارند و این بحث درست است، قوه قضاییه از سال ۹۰ فوق‌العاده می‌گیرد، نهاد ریاست جمهوری نیز همین‌طور، بنابراین با کارمندان مشابه تفاوت‌هایی وجود دارد که این موضوع دسترسی به منابع بودجه دارد. 

وی در پاسخ به این سؤال فارس یعنی نظام هماهنگی پرداخت میان دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، گفت: بله، از زمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب و اجرایی شد همه دستگاه‌ها مشمول نیستند و مثلاً قانون پرداخت اعضای هیأت علمی و کارمندان سیاسی وزارت خارجه از قانون خاص تبعیت می‌کنند. بنابراین تفاوت در نظام پرداخت وجود دارد. آنچه درخواست کارمندان وزارت جهاد کشاورزی بوده مصوبه افزایش فوق‌العاده ۵۰ درصد است که در دولت یازدهم و دوازدهم به غیر از سازمان امور مالیاتی که آن هم از طریق ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم بنا به اختیارات وزیر اقتصاد و جایگزینی ردیف‌ها بود هیچ دستگاه دیگری مشمول نشده است. 

معاون رئیس جمهور افزود: اگر قرار است افزایشی باشد باید برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته شود و این موضوع پیشنهاد شده که البته بستگی به تأمین منابع مالی دارد. 

به گفته انصاری، بالای ۹۰ درصد اطلاعات قوه قضاییه و زیرمجموعه‌های آن در سامانه ثبت نشده است.

وی در مورد آزمون‌های استخدامی نیز گفت: تابستان امسال نیز آزمون برای ۱۷ هزار نفر برگزار شد، هفته آینده ۵ هزار نفر استخدامی داریم که آگهی آن هفته آینده منتشر خواهد شد همچنین برخی از آزمون‌ها اختصاصی هستند که مثلاً وزارت بهداشت مجوز ۱۱ هزار استخدام داشت.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده تا پایان سال جاری ۶۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند و تا پایان سال ۹۹ نیز حدود ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد آیا تعادلی در این رابطه برقرار است و برای استخدام برنامه وجود دارد ، گفت: طبق قانون برنامه آموزش و پرورش مستثنی شده و برنامه مشخصی بین ما و این وزارتخانه وجود دارد. امسال مجوز ۲۷ هزار متعهد خدمتی صادر شده که ۴ سال آینده معلم خواهند شد، بخشی از نیازها نیز طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برطرف خواهد شد و افراد یک ساله آموزش می‌بینند. همچنین ۱۷ هزار مجوز وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند البته تأکید شده تا اصلاح ساختاری رخ دهد زیرا برخی نسبت‌ها همخوان نیستند. مثلاً افرادی که تدریس می‌کنند با پشتیبان آنها مثل مربی، ناظم نسبت متعادلی ندارند و باید کم شود که طی ۵ سال این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در مورد برقراری سطح دسترسی اطلاعات مدیران برای عموم مردم، گفت: طبق قانون از عنوان مدیر استفاده شده که اگر مراد همین باشد، تمامی مدیران دستگاه‌ها تا رؤسای قوا ۲۴۰ هزار نفر را شامل می‌شود که برای همه دستگاه‌ها به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد که می‌توان از مدیر یک مدرسه تا ورزشگاه و مدیران استانی بهزیستی را نیز در این شمولیت قرار داد. 

انصاری تأکید کرد: خود ما فکر می‌کردیم مراد از قانون، مدیرکل به بالا باشد که این موضوع را در دولت مصوب کردیم، اما رئیس مجلس به آن ایراد گرفت و مصوبه را اصلاح کردیم، بنابراین مدیران در سطح مدرسه را نیز مشمول می‌شود. 

در این راستا گزارشی به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارائه شده که حجم اطلاعات وارد شده در سامانه حقوق و مزایا بیش از ۵۰ درصد است و آمادگی داریم دسترسی برای عموم ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد دادیم که این موضوع در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شود که امیدواریم به زودی تصویب شود. همچنین دستگاه‌هایی که اطلاعات خود را وارد نکردند را به عموم مردم معرفی می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دولتی اکثراً اطلاعات خود را وارد کرده‌اند مواردی وجود دارد که ناقص است، گفت: شرکت ملی نفت اطلاعات حقوق و مزایای خود را وارد کرده، اما برخی از شرکت‌های تابعه دیتای موردنظر خود را ثبت نکرد و یا اینکه برخی اشکالاتی وجود دارد که فکر می‌کنیم، قانون پرداختی آنها به درستی ثبت نشده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.