رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: همواره برای انجام فعالیت‌های تجاری خود، مستاجر راه‌ آهن‌های کشورهای همسایه هستیم.

همواره مستاجر راه‌ آهن‌ کشورهای همسایه هستیم
به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک در خصوص آخرین پیگیری‌های خود در رابطه با واگن، اظهار کرد: ماجرای واگن‌ها یک مطلب کهنه بوده که نزدیک به ۱۸ سال قدمت دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر وزارت راه و ترابری آن اقدامات لازم را در خصوص واگن‌ها انجام نداده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: بعد از آنکه راه آهن مشهد و سرخس ساخته شد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن کشورهای آسیای میانه تبدیل شد، باید در همان ابتدای سال‌های اول یک قراردادی را با کشورهای شوروی سابق امضا می‌کرد، تا واگن‌های ریلی بتوانند در ریل راه آهن آسیای میانه سیر کنند.
روشنک خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت راه و ترابری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران این اقدام را انجام نداد و تاکنون نیز این اقدام نیز صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه  در ۱۸ سالی که این موضوع را پیگیری کردیم، متاسفانه راه آهن هیچ همکاری انجام نداده، بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است واگن‌های راه آهن جمهوری اسلامی به راه آهن کشورهای آسیای میانی نمی‌توانند سیر کنند در حالی که این اقدام به صورت عکس در کشور ما رخ می‌دهد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: ما همیشه برای انجام کارهای تجاری خود، مستاجر راه آهن کشورهای آسیای میانه بودیم و این امر چندین سال است که ادامه دارد.
روشنک اضافه کرد: اگر این کشورها به ما واگن بدهند و کالا داشتند که از طریق ایران ترانزیت کنند، ما در برگشت می‌توانیم از واگن خالی آن‌ها استفاده کنیم، در غیر این صورت امکان تردد ما وجود ندارد.
وی با اینکه یکی دیگر از مشکلات ما این بوده که راه آهن جمهوری اسلامی با راه آهن ترکمنستان حساب مالی دارد که تسویه نشده، اضافه کرد: این امر بهانه‌ای به دست راه آهن ترکمنستان داده که اشکال بزرگی را در تجارت ما به‌ وجود آورده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مسأله خصوصی سازی در کشورهای آسیای میانه و در ایران برای ما دردسر شده، یعنی در آن کشورها برخی واگن‌های خود را به بخش خصوصی فروخته‌اند و این افراد با راه آهن جمهوری اسلامی همکاری نمی‌کنند، از طرفی کارمندان بازنشسته راه آهن جمهوری اسلامی شرکت حمل و نقل تشکیل داده‌اند که این امر مشکل ساز نشده است.
روشنک ادامه داد: ما در سه فصل از سال در کشور صادرات انجام می‌دهیم، که این سه فصل شامل ایام نوروز، اول سال زمستان و اول سال میلادی (کریسمس) می‌شود. ما اگر در این سه فصل صادرات انجام ندهیم، صادرات ما در باقی سال آنچنان رونقی نخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر که سال میلادی آغاز شده به طبع آن واگن کم می‌شود، افزود: همچنین این امر به کاهش صادرات منجر می‌شود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.