نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه به‌کار بردن طب اسلامی با توجه به‌نداشتن سند غلط است، ما طب سنتی را پذیرفتیم، گفت: اما برای طب اسلامی هیچ سندی برای تشخیص مرض در اسلام نداریم.

پرستاران مظهر کامل خدمت و انسانیت هستند/ برای طب اسلامی هیچ سندی برای تشخیص مرض در اسلام وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پیش‌ از ظهر امروز در مراسم تجلیل از مقام پرستار که در سالن پرستار شهید "رزان‌النجار" بیمارستان رضوی برگزار شد، با تبریک میلا حضرت زینب(س) و مناسبت آن با نام پرستار، گفت: پرستاران مظهر کامل خدمت و انسانیت هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امیدوارم این خدمات ارزشمند به نمونه ارزش انسانی به‌عنوان میراث عالی در نامه عمل یکایک شما مورد توجه پروردگار قرار بگیرد و در آن روزی که همه دست‌ها از همه امکانات کوتاه بوده، تنها دسترس انسان‌ها و اعمال و کردار زندگی‌شان در راه خدا است، این خدمات خالصانه و ایثارگرانه دستگیرتان واقع شود.

وی بیان کرد: آنچه در شغل مقدس پرستاری قابل توجه است، تنها مسأله زحمات و خدمات در حوزه انجام وظیفه حرفه‌ای پرستار نیست، آنچه ارزش به‌این خدمات می‌دهد رابطه عاطفی و انسانی و ذی‌قیمتی بوده که بین یک خواهر و برادر پرستار با یک بیمار است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه دو نگاه در  مقابل یکدیگر واقع می‌شوند، اظهار کرد: یکی نگاه بیمار ناامید دردمندی که در چنگال درد گرفتار است به‌صورت پرستاری که در آن لحظه تنها سرمایه امید او محسوب می‌شود، با چشمانی بسیاری صمیمی به او نگاه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در مقابل نگاه پرستاری است که به‌صورت این بیمار دردمند دوخته می‌شود، نه شغل، نه حرفه و نه وظیفه کاری هیچ‌کدام تفسیرکننده این نگاه نیست. نگاه خاص معصومانه و دلسوزانه‌ای که از او با همه توان و قدرت درصدد درمان درد و ناراحتی بیمار است.

وی با بیان اینکه آنچه به شغل پرستاری ارزش می‌دهد تقابل این دو نگاه در عرصه خاص کاری است، یادآور شد: از زحمات، خدمات و پرستاری‌های ارزشمند خواهران پرستار را در مدت بیماری همسر مرحومه‌ام که مدت مدیدی در این بیمارستان بستری بود، ارزش این کار را برای من مشخص می‌کند و این نگاه را در روزها و شب‌های متمادی در همین بیمارستان شاهد و ناظر بودم.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: اکنون دین خود را به شما خواهران پرستار ادا کرده و از شما تشکر می‌کنم و دعاگوی همه هستم، فکر می‌کنم مجموعه این زحمات و صمیمیت‌های ارزشمند شما را فقط باید با دعاگویی و عرض ارادت به ساحت امام هشتم(ع) جبران کنم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه دو نکته در ارتباط با مسؤولیت شما در این بیمارستان قابل تذکر است، تشریح کرد: نکته اول وابستگی افتخارآمیز شما به‌عنوان خادم امام رضا(ع) است، وجود مقدس ایشان هستند و این لقب هم در زمان حیات و هم بعد از شهادتشان اطلاق شده، هر یک از امامان به یک خصوصیت و یک لقب در بین شیعه شهرت یافتند.

وی بیان کرد: رأفت امام رضا(ع) در مقاطع و موقعیت‌های گوناگون باید مظهر داشته باشد، بهترین خادم ایشان خادمی است که خدمتگزار در مظهر رأفت ایشان باشد، وجود این تأسیسات درمانی و کم‌نظیر در استان و کشور که متعلق به امام رضا(ع) است، تشکیل‌دهنده یکی از مراکز بزرگ رأفت امام رضا(ع) بوده که بیمار از در بیمارستان وابسته به امام رضا(ع) غیر از توجه به امکانات درمانی و پزشکی با «یا امام رضا» گفتن قلبش محکم و مطمئن می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تشریح کرد: نقطه رأفت امام که مورد توجه بیمار است، شما خواهران و برادران هستید و حضرت به‌شما افتخار دادند که خادمی شما نسبت به امام رضا(ع) و نسبت به‌افراد دردمند و واقع شود که این دردمند به‌ابزاری در رابطه با عشق و ارادتش به امام رضا(ع) متوسل شده، یکی رابطه معنوی و ولایی که در قلب و مغز او برقرار می‌شود و یکی رابطه ابزار ظاهری و اجرایی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه شخص شما به‌عنوان خادم امام رضا(ع) هستید، افزود: اگر پرستاران در هر عرصه دیگری در مظهر امام رضا(ع) خدمت می‌کردند، به‌این ارزش، بها و قیمت کنونی نبود و این ارزشمندترین و بالاترین موقعیت برای شما عزیزان در عرصه حرفه‌ای و شغلی خودتان است که در سایر مراکز پزشکی وجود ندارد که در این نقطه و بیمارستان برای شما موجود است.

وی اظهار کرد: این بیمارستان هم از نظر نوع پذیرایی و توجه شما و هم امکانات پزشکی در حدی است که سیمنار پزشکان قلب دنیا در اینجا برگزار شد و برخی از آنان نقل می‌کردند که بیمارستان رضوی از کشور ایران جلوتر و پیش‌تر است، خدا بشارتی بر روح پرفتوح بنیان‌گذار این جریان مرحوم آیت‌الله طبسی نثار  فرماید که از برکات این وجود مقدس در این عرصه تولیت و خدمتگذاری‌شان در خدمت امام هشتم(ع) بوده و یکی از صدها نمونه خدمات این مرد بزرگ بود.

آیت‌الله ‌علم‌الهدی اضافه کرد: امیدواریم با مدیریت تولیت آستان قدس و سایر عزیزان این خیرات و برکات روزافزون شود و همه خیرات و توان مدیریتی آستان قدس در توسعه این امکانات قرار گیرد و شما در عرصه مدیریت و جریان خدمات از اخلاص و قصد قربتی برخوردار باشید.

وی با بیان اینکه دومین نکته این است که چرا روز ولادت حضرت زینب(س) به‌عنوان روز پرستار نام گرفت، ادامه داد: وجود حضرت زینب(س) الگوی ایثار، مقاومت، حرمت و فعالیت زن مسلمان در عرصه سیاست بود و ایشان در همه این موارد الگوی بی‌نظیری بودند که در هیچ مکتب، فرهنگ و اجتماعی نمونه حضرت زینب(س) پیدا نمی‌شود، اما با همه این خصوصیات روز ولادت ایشان به‌خاطر اینکه پرستاری حضرت از ییمار در موقعیت‌ها الگوی پرستاری پرستار در عرصه ارائه خدمات ارزشمند و الگویی ایمانی جامعه، فرهنگ و مردم انقلابی ما باشد، روز پرستار لقب گرفت.

آیت‌الله علم‌الهدی در تشریح شرایط پرستاری حضرت زینب(س) بیان کرد: در این خصوص دو نمونه عرض می‌کنم، یکی اینکه در شرایطی که دشمن حمله کرده، خیمه‌ها را آتش زده و همه امکانات نابود شده، بیمار تحت پرستاری ایشان در خیمه‌ای نیمه‌سوخته قرار داد، در حالی که هیچ نقطه درمانی برای او وجود ندارد. یعنی به‌هیچ امکان دارویی و وسیله راحت‌بخش بیمار دسترسی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در این شرایط بیمار حتی در آرامش روانی و روحی خاص خود قرار ندارد و در اوج اضطراب و پریشانی است، خیمه‌ها را آتش زدند، همه بچه‌ها سراسیمه در بیابان آواره شده‌اند و حضرت زینب(س) هم پرستار بیمار و هم سرپرست ۸۴ زن و بچه آواره شده در بیایان هستند، یعنی در اوج نگرانی ۸۴ فرد و نگرانی خودش، در فقدان وسایل درمانی می‌خواهد بیمار را پرستاری کند که این الگوی اسلامی پرستاری ما است.

وی متذکر شد: کدام مکتب، جامعه، آموزه و فرهنگ می‌تواند یک تابلوی این چنینی در برابر قشر خدمتگزار و زحمتکش پرستار ارائه دهد؟

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: نمونه دوم پرستاری توسط ایشان جریان قصر بنی‌مقاتل، یکی از مناظر کویری بین عراق و شام بود که هیچ آب و علفی در آن وجود نداشت، در آن زمان که قافله سیدالشهدا و لشکر عمر سعد در آن گرفتار طوفان شدید شدند، همه راه‌ها توسط ماسه پوشیده شده و اثری از هیچ جاده‌ای در کویر باقی نگذاشت.

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: در این شرایط قافله راه را گم کرد و در گرمای سوزان قرار گرفت، به‌طوری که قدرت ادامه راه نداشت، بنابراین لشکریان عمر سعد زیر خیمه‌ها رفتند، اما اهل بیت اسیر را وسط بیابان داغ و آفتاب سوزان رها کردند که زن‌های تشنه هر کدام زیر بوته یا سایه سنگی پناهگاهی پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: این موقعیت از نقطه‌هایی بود که بیماری حضرت سجاد(ع) شدید شد و سایه‌ای وجود نداشت، حضرت زینب(س) با چند نفر دیگر از زنان، بستر حضرت را در سایه سنگ قرار دادند تا آفتاب بر بیمار نتابد، حضرت زینب(س) در همین موقعیت که امام سجاد(ع) از شدت بیماری مشرف به مرگ بودند و هیچ وسیه درمانی، امکان پزشکی و آب وجود نداشت، گفتند، ای کاش مرگ من می‌رسید.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: این الگوی پرستاری برای پرستاری که در اجرای این عبادت ارزشمند و خدمت بزرگی که می‌خواهد با اعتقاد به‌خدا و اعتماد به‌ایمانش بر عنصر دردمند و در چنگال در درد گرفتار است، انجام دهد که در هیچ فرهنگ و آموزه‌ای وجود ندارد و این روز، روز پرستار نام‌گذاری شده که این موضوع در مقابل پرستار با ایمان و دلباخته امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) متبلور و نمودار شود، با وجود مقدس حضرت زینب(س) مسیر کار خود را با اخلاص به‌عنوان عبادتی ارزشمند انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه یک توصیه به‌سران و مسؤولان کشور داریم، ادامه داد: متأسفانه در جریان مدیریت‌های پزشکی و درمانی نظام خودمان به‌این مشکل واقف هستیم و توجه داریم که در تمام برنامه‌ها و طرح‌های عرصه استخدامی و رسیدگی به‌مشکلات جریان پزشکی ما کسرها و نقص‌هایی وجود دارد، که امید است مدیران ما در حوزه وزارت بهداشت و درمان به آن توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل تنها در مسأله وزارت بهداشت و درمان نیست، بلکه در سایر قسمت‌ها هم وجود دارد، در هر جایی در عرصه مدیریت با جریاناتی مواجه هستیم که عمده زحمات را آن‌ها می‌کشند، ولی با بی‌توجهی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: در عرصه جریان پزشکی و بهداشت و درمان، جریان پرستاری زحمتکش‌ترین قشر این حوزه است و عزیزان در مدیریت‌های مختلف به‌تمام ابعاد توجه دارند، اما در این جهت که بار اصلی امور پزشکی و اجرای درمان بر دوش این قشر زحمتکش است، توجهات لازم انجام نمی‌گیرد و نسبت به‌این قشر زحمتکش بی‌عنایتی‌ها شاهد هستیم که از اخلاق اسلامی ما دور است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر بیماری به‌وسیله فعالیت‌های پزشکی درمان می‌شود، بیان کرد: ما طب اسلامی نداریم، بلکه طب سنتی داریم ، یک روایت از امام یا یک آیه از قران یا سند دینی که تشخیص و راه تشخیص بیماری را بیان کرده باشد وجود ندارد، عمده آنچه در رأس درمان است تشخیص بیماری است که فنی و تخصصی است.

وی متذکر شد: ممکن است انسانی که تجربه دارد بگوید موقع سردرد فلان ماده غذایی را بخورید، اما نمی‌داند عامل سردرد چیست، اصلا به‌کار بردن طب اسلامی با توجه به‌نداشتن سند غلط است، ما طب سنتی را پذیرفتیم، اما برای طب اسلامی هیچ سندی برای تشخیص مرض در اسلام نداریم.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: اجرای درمان مهم است که توسط پرستار صورت می‌گیرد، یعنی نقطه حساسی که درد بهبود  پیدا می‌کند نقطه عملیات و کار جریان پرستاری است که مدیران مختلف باید توجه کافی به‌این قشر داشته باشند که این نکته را  به‌مسؤولان بهداشت و درمان منتقل کرده و در خطبه‌ها به‌آن اشاره کردم و امید است که جایی برای فکر و توجه به این نکته باز کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.