سبد حمایتی دولت تاکنون به سه گروه از مشمولان تعلق گرفته اما هنوز تکلیف سبد معیشتی ۱۴میلیون کارگر مشخص نیست و میان وعده‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه معطل مانده است.

سازمان برنامه: فردا بسته حمایتی کارگران واریز می‌شود/وزارت رفاه: اطلاعی نداریم

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اواخر آبان ماه بود که به‌ پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت رفاه، دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه تصویب و چهار گروهی که مشمول دریافت این بسته های حمایتی می‌شدند، مشخص شد؛مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد، بازنشستگان کشوری و لشگری، بیمه شدگان تامین اجتماعی و سایر اقشاری که هیچگونه بیمه‌ای نداشتند مانند کارگران فصلی و ساختمانی.

گروه چهارم در واقع شامل خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال می شود مانند کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه‌های مشمول که توسط وزارت رفاه و در پایگاه اطلاعات ایرانیان شناسایی می‌شوند.

براساس برنامه وزارت رفاه، تاکنون بسته حمایتی مددجویان سازمانهای حمایتی،برخی از کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری پرداخت شده است اما هنوز خبری از پرئاخت بسته جبرانی به گروه چهارم یعنی کارگران نیست.

گروهی که در سخت ترین شرایط،امرار معاش کرده و درآمد بخور و نمیرشان کفاف دخل و خرجشان را در ماه نمی دهد؛ گروهی که بیش از کارمندان دولت و شاغلان تامین اجتماعی به این بسته حمایتی نیازمندند.

احمد میدری، معاون رفاهی شریعتمداری می گوید: ملاک برای بسته حمایتی کارگران بیمه‌شده، سازمان تأمین اجتماعی است!

حال این سوال مطرح می شود که تکلیف کارگران روزمزد، غیربیمه‌ای و بدون قرارداد چگونه محاسبه می شود؟!

وی در مودر اینکه آیا سبد حمایتی با توجه به درآمد خانوار به کارگران تعلق می‌گیرد یا صرفاً درآمد سرپرست خانوار ملاک خواهد بود،می گوید: درباره کارگران صرفاً احکام خود کارگران مد نظر قرار می‌گیرد چراکه مبنا در این زمینه بیمه‌پردازی کارگران است؛ مثلاً کارگری حقوقش به سازمان تأمین اجتماعی 4 میلیون تومان اعلام شده، همین رقم برایش مبنا قرار می‌گیرد و با توجه به پیش‌شرط دریافت بسته حمایتی که به افرادی با درآمد زیر 3 میلیون تومان تعلق می‌گیرد دیگر رقمی دریافت نخواهد کرد.

این درحالی است که هنوز منابع لازم برای تخصیص بسته ها به تامین اجتماعی داده نشده و این سازمان به صراحت اعلام کرده که به دلیل نبود منابع،هنوز دستوری برای واریز بسته ها برایش صادر نشده است.

اما در این بین وزیر رفاه اعلام می کند که لیست کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی آماده پرداخت است اما خبری از پول نیست و بنابراین تکلیف سبد معیشتی ۱۴میلیون کارگر هنوز نامشخص است.

از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با مشخص شدن آمار نهایی بیمه‌پردازان طی ۷۲ ساعت، یعنی تا فردا ۲۶دی ماه، کمک معیشت مصوب به حساب بیمه‌پرداز واریز خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، آمار بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی بعد از بررسیهای متعدد و رفع همپوشانی درخصوص بیمه‌شدگانی که از محل این گروه‌ها و جمعیت‌های هدف کمک معیشت دریافت کردند و همچنین تعیین خانوارهایی با درآمد کمتر از سه میلیون تومان در ماه مشخص و به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و پراکندگی کارگاه‌های مختلف که بیمه‌پردازان در آنها اشتغال دارند سبب تطویل بررسی‌های مورد نیاز شده است.

اما براساس بررسی های انجام شده، وزارت رفاه اطلاعاتی از نحوه و زمان پرداخت این بسته ها به کارگران ندارد.

همچنین وزارت رفاه به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده که پرداخت بسته های حمایتی به کارمندان رسمی و قراردادی را سازمان برنامه انجام دهد و بسته سایر اقشار را وزارتخانه واریز کند، که گویا سازمان برنامه و بودجه آن را رد کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.