یک شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد که اصلاحات صورت‌گرفته در عربستان تحت حاکمیت ولیعهد عربستان سطحی و توخالی است.

سی‌ان‌ان: اصلاحات عربستان تحت حاکمیت محمد بن سلمان سطحی و توخالی است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اصلاحات صورت‌گرفته در عربستان در صورتی که تحت حاکمیت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دنبال شود، اقدامات سطحی و برای منحرف کردن افکار عمومی و مخفی کردن سرکوبگری‌های قدیمی در عربستان است که همچنان با شدت ادامه دارد.

این شبکه تلویزیونی در گزارش خود تصمیم وزارت دادگستری عربستان در خصوص اجرای نظام هشدار پیامکی به زنان در خصوص طلاق آنها را اقدامی توخالی و سطحی دانست و تأکید کرد که این اقدام تلاش دارد وجهه سرکوبگری سنتی عربستان در تقویت سلطه مردان بر زنان را مخفی نگه دارد.

از ماه جاری به زنانی که همسرانشان آن‌ها را طلاق می‌دهند، با ارسال یک پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. پیش از این اقدام، مردان در عربستان می‌توانستند بی‌آنکه به همسرانشان اطلاع دهند از آن‌ها جدا شوند. در وب‌سایت وزارتخانه دادگستری عربستان ادعا شده است این اقدام از «حقوق زنان» حمایت خواهد کرد.

این گزارش می‌گوید که حقوق همسرداری برای زنان سعودی همچنان مانند گذشته موجودیت خارجی ندارد، علاوه بر این‌که اطلاع از طلاق از طریق یک پیامک نمی‌تواند حق زن برای رسیدن به نفقه را تأیید کند یا تأثیری در حضانت کودکان توسط زن داشته باشد.

این گزارش اضافه می‌کند که ناتوانی زنان در تمام ابعاد مختلف زندگی در عربستان دیده می‌شود، البته افزایش اقدامات سرکوبگرایانه سنتی در عربستان تحت پوشش اقدامات سطحی و اعطای حقوق محدود به زنان در شرایطی است که مجازات‌های وحشیانه‌ای ضد برخی از این زنان در عربستان اعمال می‌شود.

به‌نوشته سی‌ان‌ان، اقدامات انجام‌شده برای اجرایی کردن ارسال پیامک طلاق به زنان، با طرح ۲۰۳۰ محمد بن سلمان برای انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی همسو است. هدف از اجرای این سیاست این بود که نشان دهد ولیعهد فردی امروزی است که در مسیر اصلاح قوانین عربستان سعودی حرکت می‌کند و این کشور را با موازین قرن بیست و یکم همسو می‌کند.

همچنین این گزارش می‌گوید که زنان در عربستان باید تحت کنترل یک وصی باشند و این فرد بر تمام ابعاد زندگی زن از ازدواج گرفته تا طلاق و رانندگی وی نظارت داشته باشد.

این شبکه خبری می‌افزاید که چنین سیستمی جلوگیری از قربانی شدن زنان در خشونت‌های خانوادگی یا تجاوزات جنسی را غیرممکن می‌کند، چرا که سیستم پلیس عربستان اصرار دارد که زنان برای ارائه شکایت‌های خود باید مجوز وصی خود را همراه داشته باشند، ‌حتی اگر این شکایت ضد شخص وصی مطرح شده باشد.

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که در حال حاضر تعداد زنانی که مجوز رانندگی را دریافت کرده‌اند، نامشخص است، از سوی دیگر این اقدام ممکن است در جنبه‌های اقتصادی برای عربستان مفید باشد، علاوه بر اینکه حق رانندگی زنان همچنان یک بخشش معرفی می‌شود و حق طبیعی زنان لقب نمی‌گیرد، چرا که تعداد قابل توجهی از زنانی که برای دستیابی به این حق مبارزه می‌کردند، همچنان در زندان هستند و این موضوع بزرگترین دلیل بر این مدعاست که عربستان اهمیتی به توانمندی زنان نمی‌دهد، بلکه سعی دارد از آنها به‌نفع دولت استفاده کند.

این شبکه می‌افزاید که موضوع فرار رهف القنون نشان می‌دهد که زنان سعودی همواره تلاش دارند از دست رژیمی که آنها را به‌دیده کودکان شیرخوار نگاه می‌کند، فرار کنند.

«رهف القنون» اوایل هفته قبل، بعد از فرار از عربستان به کانادا وارد شد و گفت که زندگی‌اش در معرض خطر قرار دارد و خوشحال است که اکنون در کانادا حضور دارد. این دختر ۱۸ساله سعودی با فرار از عربستان به کانادا و ارائه درخواست پناهندگی سر و صدای زیادی در محافل جهانی به‌پا کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.