البرز- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با تاکید براینکه از حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج در طرح انتقال تونلی آب به تهران باید در نظر گرفته شود گفت: مطالعات مربوط به این طرح پایان یافته و آن را به سازمان محیط زیست کشور ارسال کرده ایم.

حقآبه زیست محیطی رودخانه کرج در طرح انتقال تونلی باید دیده شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین فردین حکیمی پیش از ظهر امروز پنج شنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته پاک برگزار شد، اظهار کرد: در انتقال آب رودخانه کرج به تهران موضوع میزان حق آبه زیست محیطی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و مطالعات لازم برای آن انجام شده است.

وی افزود: این مطالعات کامل شده و در اختیار سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته و قرار است در نشست مشترک با وزارت نیرو مورد بررسی وتصمیم گیری نهایی قرار گیرد.

حکیمی با بیان اینکه حیات پایین دست رودخانه کرج از منطقه خوزنکلا برای ما اهمیت فراوان دارد گفت: این طرح اجرا شده اما هنوز راه اندازی نشده وامیدواریم در بهره برداری از آن توجهات لازم به مباحث مطرح شده در مطالعات زیست محیطی  شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  استان البرز با بیان اینکه در اجرای پروژه های بزرگ باید مطالعات زیست محیطی صورت بگیرد گفت: در خصوص قطعه اول بزرگراه تهران به شمال مجریان طرح علیرغم پیگیری هاو تاکیدات فراوان مبنی بر خروج نخاله های ساختمانی از منطقه اقدام به تخلیه آن در بستر رودخانه ها کرده اند که در این خصوص به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: محکومیت پیمانکاران توسط دستگاه قضایی رقم می خورد اما آنچه باقی است آسیبی است که محیط زیست دیده  ونیاز است که در حین اجرای پروژه هایی از این دست ملاحظات مربوط به محیط زیست رعایت شود.

این مسئول در بخشی دیگر از صحبت های خود بهبود کیفیت هوا و کاهش روزهای با هوای ناسالم در استان طی سال جاری را به دلیل افزایش بارندگی ها و جریانات جوی دانست و گفت: وظایف و تکالیف دستگاه های مختلف در موضوع کاهش آلاینده ها مشخص است اما تنها در برخی پارامترها شاهد عمل به تکالیف بوده ایم و در موضوعاتی چون نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی اقدام موثری تا اینجای سال انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه اول سال جاری تعداد روزهای با هوای پاک به نسبت سال گذشته ۲ برابر شده است و شرایط سالم ۱۵ روز بیشتر از مدت مشابه سال ۹۶ بوده است وتنها ۲ روز با هوای ناسالم برای همه گروه ها داشته ایم.

حکیمی اجرایی نشدن طرح انتقال صنایع مزاحم وآلاینده به بیرون شهر را مورد اشاره قرار داد و گفت:برای نمونه  در این خصوص شهرکی در منطقه شیخ آباد کرج ایجاد شد تا برخی صنایع مزاحم به آن انتقال پیدا کند اما نه تنها این اقدام انجام نشد بلکه صنایع جدیدی به این شهرک اضافه شد و آن هدف مورد نظر محقق نشد.

متولی محیط زیست استان البرز به برنامه های هفته هوای پاک در کرج اشاره کرد و گفت: همایشی با عنوان هوای پاک، مردم و مسئولان روز شنبه در کرج برگزار می شود همچنین کارگروه کاهش آلودگی هوا نیز با حضور مسئولان مرتبط برگزار می شود.

وی اضافه کرد: برگزاری همایشی با عنوان صنعت ومحیط زیست، حضور کارشناسان درمدارس با عنوان ارتقا فرهنگ زیست محیطی در مدارس ودیدار با ائمه جمعه شهرهای مختلف نیز در هفته هوای پاک انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر بنزین یورو ۴ تنها در شهرهای کرج و فردیس توزیع می شود گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا شاهد گاز سوز شدن نیروگاه منتظر قائم بودیم که تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت هوا در شهر فردیس داشت.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه در موضوع ایجاد نیروگاه های خورشیدی اقدامات خوبی در حال انجام است و تاکنون ۱۸ مجوز برای این مهم صادر شده است ضمن آنکه مجوز ۳ نیروگاه گازی و یک نیروگاه برق آبی نیز صادر شده است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به آخرین وضعیت تالاب صالحیه اشاره کرد و گفت: این تالاب در کنار اثراتی که در کاهش ریزگردهای داخلی دارد ارزش زیست گاهی بالایی دارد و ۹۰ گونه پرنده و آبزی در طول سال در آن بهره مند می شوند بنابراین در این راستا تلاش شده با اقدامات لازم احیاء این تالاب در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.