مازندران- ابراهیم یخکشی گفت: استان مازندران در بخش مهار آب های سطحی دچار یک عقب ماندگی است.

مازندران در مهار آب دچار عقب ماندگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، ابراهیم  یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در سومین نشست تخصصی مدیران دفاتر قراردادهای آب منطقه ای سراسر کشور با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در استان موضوع آب را مهم برشمرد و اظهار کرد: برخی از این محصولات مانند برنج که محصول آب بر بوده نیازمند احداث تاسیسات مهار آب است اگرچه در این بخش دارای یک عقب ماندگی و مشکلات هستیم.

وی میزان منابع آب تجدیدشونده استان را حدود ۶ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۵ / ۴ مقدار آب سطحی و ۵ / ۱ مقدار آب زیرزمینی است که در حال حاضر ۱۰ درصد از آب پشت سد ها و ۱۰ در صد دیگر از طریق آب بندان ها تنظیم و مابقی بصورت سنتی و تنظیم نشده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران اضافه کرد: با طرح هایی که در دست اجرا و مطالعه در نظر داریم این شاخص را به رقم ۳۸ درصد برسانیم که این رقم معادل متوسط کشوری است.

یخکشی با اشاره به اینکه در بخش آب زیرزمینی دیگر امکان توسعه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این بخش به لحاظ محدودیت برداشت و در معرض خطر بودن آب های زیرزمینی به لحاظ کمیت و کیفیت با چالش مواجه هستیم و نیازمند مشارکت مردم و همینطور اجرای طرح های متعدد تعادل بخشی برای حفظ این منابع هستیم.

وی با اشاره به محدودیت های منابع آب از آب بندان ها بعنوان یک میراث بجای مانده از گذشته یاد کرد و گفت: آب بندان ها که ویژه شمال کشور هستند سدهایی خارج از بستر بوده و گذشتگان ما با استفاده از شرایط طبیعی بیش از ۸۰۰ قطعه آب بندان را در وسعت ۱۶ هزار هکتار ایجاد کردند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با برشمردن نقش و ویژگی های رودخانه های مازندران یادآور شد: رودخانه های مازندران از منظر تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی، مناظر گردشگری، تامین مصالح رودخانه ای و همچنین محدودیت زمین مهم بوده که همه ی مباحث در بحث قراردادی می تواند مدنظر قرار گیرد.

یخکشی با بیان اینکه جمعیت ثابت استان حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می باشد که در مواقعی در سال این جمعیت به دلیل جاذبه های گردشگری این استان به بیش از دو برابر می رسد، افزود: تامین نیاز آبی این مقدار از جمعیت نیازمند زیرساخت های لازم بوده تا خدمات مناسب و به موقع ارائه شود.

وی در پایان به تجارب آب مازندران در زمینه ی مباحث قراردادی به تجارب آب منطقه ای مازندران در خصوص احداث سد به روش DB استفاده از روش فدیک، احداث نیروگاه به روش B.O.O و سرمایه گذاری در زمینه محیط پیرامونی سد ها و رودخانه ها و تعیین چارچوب مشخص برای اینگونه قراردادها پرداخت.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.