چندی است با تغییر نام کیوسک‌های راهنمای زائر به مرکز اطلاعات سفر در مشهد، بحث بر سر هویت زیارتی مشهد و نادیده گرفتن آن از سوی مسؤولان بالا گرفته است.

هویت مشهد زیارتی یا گردشگری، مسأله این است
به گزارش قدس آنلاین، نخستین تغییر پس از پیروزی لیست امید در مشهد و حضور مدیران جدید شهری، تغییر در ظاهر شهر بود، در واقع بخش مهمی از انتقادات این گروه هم در جلسات تبلیغاتی پیش از انتخابات و هم پس از پیروزی و تکیه زدن بر کرسی‌های شورا و شهرداری به گروه قبلی درباره همین آرایش شهری بود.

می‌توان گفت از نظر مدیران شهری فعلی، فضای مذهبی شهری در مشهد باید فضایی آرام باشد که در مناسبت‌های مذهبی به چند تبریک و تسلیت خشک و خالی در فضاهای عمومی شهری بسنده کند، این انتقادات دقیقا وقتی بیشتر شد که وحید جلیلی به‌سمت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در سال 93 انتخاب شد و هرچه بیشتر تلاش کرد تا آن روی انقلابی‌گری مردم مشهد را به رخ بکشد و نشان دهد که مشهدی‌ها بیشتر از آنکه نمایانده می‌شوند، انقلابی هستند.

روند تغییر در فضاهای شهری از محرم سال گذشته آغاز شد و با وجود تذکرات متعدد از سوی تشکل‌های مذهبی و مردمی این روند ادامه یافت تا جایی که دهه فجر و نوروز گذشته نیز آنچه در شهر نمایش داده شد، حاوی پیام‌هایی ساده از خوی مهربانی و تشویق مردم به‌مهربانی با یکدیگر بود.

اما حالا اتفاق دیگری در مشهد رقم خورده که دوباره اعتراض گروه‌های مذهبی این شهر را برانگیخته است، شهرداری مشهد تابلوهایی که روی باجه‌های راهنمای زائر نصب بوده، جمع‌آوری کرده و بر این باجه‌ها نام مرکز اطلاعات سفر گذاشته است.

اولین واکنش به این ماجرا را وحید جلیلی نشان داد، او در مراسم افتتاح موزه زنده زیارت در مشهد گفت: به‌تازگی با فشار برخی جریانات دستور داده شده است تا دکه‌هایی که در اطراف حرم با عنوان راهنمای زائر فعال بودند، تابلوهایشان را پایین بکشند و به جای آن تابلوی راهنمای مسافر نصب کنند.

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد این موضوع را آغاز نبردی تمدنی و فرهنگی در مشهد دانست و افزود: برخی در حال مقابله با ماهیت امام رضایی(ع) مشهد مقدس هستند، از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی می‌خواهم مقابل این جریان سکوت نکنند.

واکنش‌ها نسبت به این موضوع فراوان بوده و همچنان ادامه دارد، یکی از خبرگزاری‌های وابسته دولت خبری منتشر کرد و در آن مدعی شد که این اقدام شهرداری در واقع عمل به‌مصوبه هیأت وزیران بوده است، به گفته این خبرگزاری این مصوبه اواخر پاییز سال گذشته در قالب آیین‌نامه ساماندهی و ارتقای گردشگری شهری به‌شهرداری‌ها ابلاغ شده و از آنان خواسته در مبادی ورودی و مسیرهای گردشگری شهری کیوسک‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی گردشگری راه‌اندازی کنند.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد نیز در این خصوص اظهار نظر کرده و این  اقدام را در راستای اجرای مصوبه هیأت دولت و همچنین بین‌المللی بودن مشهد دانسته و گفته است: مشهد شهری بین‌المللی است و باید در فضای عمومی آن از مفاهیمی استفاده شود که ادبیات یکسان را در اذهان زائران، مسافران و گردشگران تداعی کند و برای همه پذیرفته باشد.

این اظهارنظر را وقتی کنار جمعیت 30 میلیونی افرادی که به مشهد می‌آیند، قرار می‌دهیم، اینطور به‌نظر می‌آید که ادبیات یکسان برای این جمعیت، همان راهنمای زائر صحیح‌تر باشد، بافت جمعیتی کسانی که به‌مشهد می‌آیند، این موضوع را ثابت می‌کند، حتی مسافران بین‌المللی مشهد هم عمدتا از کشورهای مسلمان یا شیعیان سراسر جهان هستند که برای زیارت به مشهد می‌آیند، این زائران را نه می‌شود صرفا با عینک اقتصادی نگاه کرد و نه درباره آنان نگاه یکسان بین‌المللی داشت، زائر حریم رضوی تکلیفش معلوم است، آمده است زیارت.

برخی دیگر از مدیران شهری یا اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خود را خادم حریم رضوی معرفی کرده‌اند، حالا مخاطبش زائر باشد یا گردشگر.

در کنار این اظهارنظرها، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی نیز به حذف واژه زائر از کیوسک‌های راهنمای زائر اعتراض کرده و خطاب به شهردار مشهد گفته است: اخیرا در اقدامی ناشیانه، با رویکردی غیرمنطقی و عجیب دکه‌های راهنمای زائر به مراکز اطلاع‌رسانی سفر تغییر نام پیدا کرده‌اند و یکی از مدیران شهرداری این اقدام را علمی و در راستای بین‌المللی شدن شهر عنوان کرده است!

محمد وفائی در ادامه گفته است: ما فعالان مسجدی درخواست داریم، دستور فرمایید ضمن عذرخواهی رسمی شهرداری از مجاورین و زائرین مشهدالرضا(ع) به‌خاطر این اقدام تحریک کننده، نام این دکه‌ها را به حالت قبلی خود بازگردند.

گروه‌های مذهبی دیگری هم از شهرداری خواسته‌اند نام این کیوسک‌ها را به همان قبلی برگرداند.

به نظر می‌رسد آنچه محل مناقشه میان مخالفان و موافقان نام جدید کیوسک‌های راهنمای زائر شده، بحثی است که بر سر هویت مشهد می‌شود، اینکه شهر مذهبی چه تعریفی دارد و باید در آن چه کرد تا شأنیت آن حفظ شود، موضوعی است که پس از حضور مدیران جدید شهری، به‌طور جدی به‌چالش کشیده شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.