۴۵۰۰ نیروی عملیاتی سازمان آتش نشانی هر روز با آتش و حادثه دست و پنجه نرم می‌کنند و مثل ققنوس از آتش بیرون می‌آیند اما هنوز در گیر و دار وعده‌های پوشالی مسئولان برای احتساب به عنوان مشاغل سخت و زیان آور هستند.

ققنوس‌های زنده را دریابید!

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۳۰دی ماه سال ۹۵ بود که در طبقه ۱۰ قدیمی ترین برج تهران به نام پلاسکو واقع در چهارراه استانبول حریقی اتفاق افتاد که بیش از ۸ ایستگاه آتش نشانی برای اطفاء حریق وارد عمل شدند و ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که تعداد زیادی از آتش‌نشان در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، در کمال ناباوری یکباره کل ساختمان پلاسکو بطور عمودی ریزش کرد و به صورت کامل تخریب شد. 

در این حادثه ۱۶ نفر از آتش نشانشان در زیر خروارها مدفون شدند و از سرتاسر کشور گروه‌های مختلف فنی و خدماتی و شهروندان به کمک آمدند تا هرچه زودتر اثری از این آتش نشانان پیدا کنند، عملیات آوار برداری ۹ روز تمام به طول انجامید و هر روز جسد چند تن از این آتش نشانان شجاع و غیور که برای نجات جان شهروندان جان خود را از دست دادند از زیر دمای ۹۰۰ درجه‌ای خارج می‌کردند.

بهنام میرزاخانی،علی امینی، فریدون علی‌تبار، حسین سلطانی،حامد هوائی قوشچی، مجتبی کوهی، حسین حسین‌زاده، رضا نظری، رضا شفیعی، محسن قدیانی،محسن روحانی،ناصر مهر ورز،علی رضا سفی زاده،محمد آقایی، امیر حسین داداشی و علی مستوفی، ۱۶ نفر از آتش نشانان بودند که در این حادثه جان به جان آفرین تسلیم کردند و به شهادت رسیدند.

حال دو سال از این حادثه بزرگ و تلخ می‌گذرد، ولی آتش نشانان برای مقابله با حریق و نجات جان و مال شهروندان در حوادث هیچ وقت پا پس نکشیدند و حتی با همت و غیرت بیشتری برای مقابله با حوادث حضور پیدا می‌کنند.

در زمان وقوع حادثه پلاسکو قول و وعده‌های زیادی از سوی مسئولان درباره بهبود وضعیت معیشتی آتش نشانان داده شد که یکی از آن‌ها حل معضل سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی و دریافت سنوات ارفاقی بود که متاسفانه هنوز جامعه عمل پوشانده نشده است.

در هیمن خصوص با یکی از فرماندهان و رئیس ایستگاه آتش نشانی شهر تهران که ۲۷ سال سابقه خدمت در آتش نشانی را داشت و نمی‌خواست نامش مطرح شود بی‌پرده وارد گفت‌وگو شدم که دل پُری از وضعیت نابسمان آتش‌نشانان و بی توجهی مسئولان داشت که در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در حال حاضر آتش نشانی جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود؟

اگر از یک فرد عادی در جامعه پرسیده شود که شغل آتش نشانی چگونه شغلی است، قطعا می‌گویدذ شغل سختی است و اگر به آن فرد بگوئیم که این شغل جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود، تعجب می‌کند و باور نخواهد کرد ولی آتش نشانی جزء مشاغل عادی محسوب می‌شود.

با وجود موانع قانونی که از سال ۶۷ به بعد رفع شده است ولی همچنان داستان سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان در کشور در یک کلاف سردرگم قرار دارد. به هر بخشی مراجعه می‌کنم به در بسته می‌خوریم. در حال حاضر ۵ تا ۶ سال ارفاق سنوات به هر آتش نشان داده‌اند در صورتی که مشاغل سخت و زیان آور یکسری مزایا دارد و هر یکسال باید یکسال و نیم محاسبه شود که این اتفاق نمی‌افتد حتی بنده که ۲۷ سال سابقه خدمت عملیاتی دارم برای بازنشستگی پس از این همه سال خدمت باید شکایت کنم.

بنده از شهرداری و صندوق بازنشستگی شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کردم که دیوان به دلیل حجم پرونده‌ها در تاریخ ۲۸ تیر ۹۸ وقت رسیدگی به پرونده بنده را داده است که تا آن زمان ۳۰ سال خدمت بنده تمام شده و بازنشست می‌شوم.

سعی می‌کنم کاری برای نسل آینده انجام دهم. در سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی فقط بازنشستگی مد نظر ما نیست بلکه باید تمام مزایای آن را به آتش نشانان ارائه دهند که یکی از آنها نیز کاهش ساعت خدمت است که طبق قانون وزارت کار تعریف شده، کسی که در شغل سخت و زیان آور کار می‌کند باید ساعت کارش از ۸ ساعت به ۶ ساعت تقلیل پیدا کند و اگر نیروهای آتش نشانی باید شیفت‌های خود را تکمیل کنند باید مابه‌التفاوت ۲ ساعت اضافه آن پرداخت شود در صورتی که ساعت موظفی آتش نشانان در حال حاضر همان ۸ ساعت است.

یکی دیگر از موارد افزایش مرخصی سالانه از ۳۰ روز به ۳۵ روز در سال است که این هم اجرایی نمی‌شود. 

آیا سازمان آتش نشانی اجازه اجرای این بند از قوانین را نمی‌دهد؟

سازمان آتش نشانی به واسطه سیاست‌های داخلی و دستور مقامات شهرداری تهران این موارد را اجرایی نمی‌کند.

۳۵۰۰ نفر از آتش نشانان در بلاتکلیفی مشاغل سخت و زیان آور

سخت و زیان آور بودن شغل آتش‌نشانی توسط مجلس قانون شده، چرا اجرایی نشده است؟ 

طبق مصوبه مجلس شغل آتش نشانی در کل کشور سخت و زیان آور محسوب می‌شود ولی استفساریه ای به ماده ۷۶ برنامه توسعه ششم اضافه شده است که شامل صندوق‌های بازنشستگی زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی شد و از ۴۵۰۰ نفر کادر عملیاتی آتش نشانی تهران هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که جزء مشاغل سخت و. زیان آور محسوب می‌شوند که البته این افراد به تازگی استخدام شده‌اند و تکلیف ۳۵۰۰ نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

در حال بررسی موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در شهرداری هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران درباره بررسی سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان گفت: آتش‌نشانان با خطرات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و امروز یکی از آتش‌نشانانی که به رحمت خدا رفته است را بدرقه می‌کنیم. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درخصوص سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان که هنوز در شهرداری تهران این موضوع اجرایی نمی‌شود،‌گفت: در حال بررسی موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در شهرداری هستیم.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بررسی‌های شما چه هنگام جواب می‌دهد، گفت: چون عقبه ذهنی ندارم نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

وی همچنین درخصوص بیمه آتش‌نشانان، گفت: تمامی آتش‌نشانان بیمه تکمیلی دارند. 

شهردار تهران درباره این موضوع که چرا آتش‌نشانان شهید محسوب نمی‌شوند، گفت: اینکه آتش‌نشان شهید محسوب شود در حال پیگیری است. 

همسان سازی سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان با کمک کجلس و شورای شهر تهران

در این خصوص داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، اظهار داشت: بر اساس قانون بازنشستگی کارمندان سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با صندوق بازنشستگی شهرداری است. 

وی افزود: در خصوص سختی کار آتش‌نشانان نیز در سال ۹۲ در کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان تهرانی مصوب شد و بر این اساس امتیازاتی به این افراد تعلق می‌گیرد. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: طبق آیین‌نامه اجرایی سنوات ارفاقی آتش‌نشانان شهر تهران ۵ سال است و آتش‌نشانان با ۲۰ سال خدمت می‌توانند با ۵ سال سنوات ارفاقی بازنشسته شوند و اگر ۲۵ سال خدمت کرده باشند نیز می‌توانند با ۵ سال سنوات ارفاقی و ۳۰ روز حقوق درخواست بازنشستگی بدهند.

وی افزود: اگر با ۲۰ سال درخواست بازنشستگی بدهند با ۲۵ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند ولی آتش‌نشانانی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند با ۲۰ سال سابقه و ۱۰ سال سنوات ارفاقی یعنی ۳۰ روز حقوق بازنشسته خواهند شد و این مزیت را نیز مجلس شورای اسلامی برای سازمان تأمین اجتماعی دیده است. 

داوری افزود: در حال حاضر بعضی از ورودی‌های جدید سازمان‌ آتش‌نشانی شهر تهران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که البته تعداد آنها محدود است ولی بخش عظیمی از ‌آتش‌نشانان تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری محسوب می‌شوند بنابراین این قانون نیاز به همسان‌سازی توسط قانون‌گذاران دارد.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی از این همسان‌سازی بسیار استقبال می‌کند و از مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران درخواست کرده است که نسبت به این همسان‌سازی اقدام شود. چرا که انگیزه آتش‌نشانان نیز در این خصوص افزایش خواهد یافت و با توجه به شغل مهمی که دارند و آن نیز امدادرسانی به شهروندان است تمام تلاش را خواهیم کرد که انگیزه‌های آتش‌نشانان حفظ شود و مراحل قانونی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ادامه داد: قطعاً به دنبال همسان‌سازی سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هستیم و امیدواریم آتش‌نشانان بتوانند در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران با ۲۰ سال خدمت و ۱۰ سال سنوات ارفاقی و ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

وی افزود: آتش‌نشانان در بدو ورود می‌توانند بیمه خود را انتخاب کنند که بعضی از آنها بیمه تأمین اجتماعی و عده‌ای دیگر نیز صندوق بازنشستگی شهرداری تهران را انتخاب کردند البته باید تلاش شود با همسان‌سازی انتخاب‌ها را از بین ببریم و همه در صندوق بازنشستگی شهرداری قرار بگیرند و از خدمات یکسان برخوردار شوند. 

داوری تأکید کرد: هم اکنون نیز در حال رایزنی و گفت‌وگو با اعضای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی هستیم که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به همسان‌سازی سخت و زیان‌بار بودن شغل آتش‌نشانان و بازنشستگی آنها اقدام شود.

ارسال لایحه‌ای به شورای شهر برای همسان‌سازی بازنشستگی آتش نشانان تهرانی

 در این خصوص صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شغل آتش‌نشانی یک شغل بسیار سخت است و آتش‌نشانان به عنوان ایثارگران کشور محسوب می‌شوند و همه این موضوع را تایید می‌کنند. قطعا هر اقدامی که بتواند کمک بیشتری به وضعیت آتش‌نشانان کند انجام می‌دهیم.

 وی افزود: قانون تعیین می‌کند که هر کسی در چه وضعیتی قرار بگیرد و این قانون را فقط قانون‌گذار می‌تواند تغییر دهد. 

صدراعظم نوری بیان داشت: اگر آتش‌نشانان و یا یکی از پرسنل شهرداری تهران تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری باشند فقط می‌تواند از مزایای این صندوق استفاده کند و کسی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است از خدمات این سازمان برخوردار می‌شود. 

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر افزود: آتش‌نشانان برای برخوردار شدن از مزایای مورد نظر می‌توانند صندوق بازنشستگی خود را تغییر دهند و از آن مزایا استفاده کنند در غیر این صورت طبق قانون کشوری و شهرداری افرادی که تحث پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری هستند فقط می‌توانند از آن صندوق استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای همسان‌سازی سخت و زیان‌آور شغل آتش‌نشانان و بازنشستگی آنان داردی گفت: برای همسان‌سازی باید سازمان آتش‌نشانی تهران با همکاری صندوق بازنشستگی شهرداری لایحه‌ای را تهیه کند و به صحن علنی ارائه شود تا مورد بررسی تصویب قرار بگیرد. 

صدراعظم نوری گفت: قطعا باید صندوق بازنشستگی این موضوع را بپذیرد چرا که این اقدام هزینه‌هایی را برای صندوق بازنشستگی دارد که باید منابع آن تامین شود. 

خبرگزاری فارس، این موضوع را از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز بررسی کرد که داوری در این خصوص اظهار داشت: سازمان آتش‌نشانی به دنبال همسان‌سازی بازنشستگی آتش‌نشانان است و در این خصوص از مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران نیز درخواست کرده که نسبت به این همسان‌سازی اقدام کند.

وی گفت: امیدواریم آتش‌نشانان بتوانند در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران با ۲۰ سال خدمت و ۱۰ سال سنوات ارفاقی و ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

پیگیر سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان هستیم/آتش نشانان شهدای خدمت هستند

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور برای آتش‌نشانان، گفت: بحث‌های زیادی در این باره در شورا شده است. باید قانون سخت و زیان‌آور را مجلس تعریف کند.

وی به زمانی که نماینده مجلس بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان وزارت کار لایحه به مجلس می‌آورد و مجلس آن را بررسی می‌کرد؛ قطعاً شغل آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. 

عضو شورای شهر تهران گفت: مهمترین موضوع برای این گونه مشاغل این است که روی ایمنی افرادی که می‌خواهند مداخله در بحران کنند آموزش ببینند و ایمنی جان خود را حفظ کنند و بعد در بحران مداخله کنند.

امانی افزود: با مهدی داوری رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره صحبت کردم و قرار است گزارشی در شورا ارائه کند. 

وی با بیان اینکه آتش‌نشانانی که در حین عملیات جان خود را از دست می‌دهند جزو شهدای خدمت محسوب می‌شوند، گفت: ما تلاش می‌کنیم برای آتش‌نشانان اقدامات خوبی انجام دهیم و در این باره نیز در شورا مباحثی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،نام آتش نشان در کنار شجاعت، رشادت، معرفت و دیگر الفاظ امید بخش قرار دارد چرا که جان خود را به خطر می‌اندازند تا از جان و مال شهروندان در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی حفاظت کنند ولی با تمام اوصاف آتش نشانان هم با مشکلاتی مواجه هستند که می‌طلبد مسئولان توجه بیشتری به این اقشار داشته باشند تا حداقل‌های قانونی آن‌ها نیز رعایت شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.