مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در آمارهای مربوط به پایان آذر امسال، ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر وارد مشهد مقدس شده که از این میان، سه میلیون زائر خارجی بوده‌اند

ورود سه میلیون زائر خارجی به مشهد در سال جاری
به گزارش قدس آنلاین، مهدی فروزان، در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در محل تالار سپید، اظهار کرد: آنچه در دنیای امروز حرف اول را می‌زند، صنعت گردشگری است. این صنعت بعد از صنعت نفت و خودرو، جایگاهی رفیع در سطح جهان را به خود اختصاص داده است تا بتواند بازار کار و سرمایه را به جهت جذب نیروی کار عملیاتی کند.
وی افزود: امروزه در دنیا ۲۵۰ میلیون نفر در امر صنعت گردشگری مشغول به کار هستند. ما در حال تجربه انواع گردشگری در دنیا هستیم؛ از جمله گردشگری ورزشی، تاریخی، طبیعی و مذهبی و چند وقتی است که به دنبال گردشگری سلامت هستیم.
فروزان خاطرنشان کرد: آنچه ایران اسلامی به ویژه شهر مشهد مقدس را با عارضه مهمی درگیر کرده، بخش گردشگری مذهبی است. ما در مشهد به وضوح اعلام می‌کنیم که هر گردشگر یک زائر و هر زائر یک گردشگر است. بیش از ۹۹ درصد افرادی که به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، به خاطر عشق زیارت حرم امام رضا(ع) اعم ازگردشگران داخلی و خارجی بوده است.
مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در دورنمای سند ۲۰ ساله کشور برای مشهد مقدس تکلیف شده است که در سال ۱۴۰۴ ورودی زائر به مشهد مقدس به ۴۰ میلیون زائر برسد. همچنین از لحاظ کیفی نیز باید اقداماتی صورت بگیرد.
فروزان مطرح کرد: آنچه در این نشست باید به آن برسیم، فرهنگ میزبانی است. از میان این ۴۰ میلیون زائر ما هشت میلیون زائر خارجی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که در ستاد اجرایی خدمات سفر، وظیفه آمارگیری از زائرین را برعهده داریم و با توجه به رصد دوستان در حمل‌ونقل، در آخرین آمار اسفند سال ۱۳۹۶، ۳۱.۵ میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف شده که از این میان سه میلیون زائر خارجی بوده و خوشبختانه در آمارهای مربوط به پایان آذر امسال ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر وارد مشهد مقدس شده که از این میان سه میلیون زائر خارجی بوده است.
مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه زائر و همچنین زائرین خارجی به دلیل بحث پایین آمدن ارزش پول ملی و پایین آمدن هزینه خدمات در مشهد و ایران اسلامی، این امر باعث می‌شود گردشگران خارجی و کسانی که به عشق زیارت حرم امام رضا(ع) به ایران آمده‌اند، به مشهد مقدس مشرف شوند.
فروزان در خصوص راه‌های جذب گردشگر گفت: یکی از راه‌های جذب گردشگر بحث اقامتگاه‌ها و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌هایی که سبب جذب گردشگر می‌شود. در خراسان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که تنها ۱۵۰۰ اثر شناسایی و ثبت شده است  که این رقم پایینی است و نتوانسته‌ایم به یک استاندارد در این زمینه برسیم.
وی ادامه داد: ۸۶ مسیر گردشگری به مشهد مقدس وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم آن را تبیین کنیم و باید میراث فرهنگی و بخش خصوصی وارد کار شوند تا بتوانند یک نمود جدی را در این عرصه فراهم کنند. ضمن این که ۵۵ درصد اقامتگاه‌های رسمی ایران اسلامی اعم از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها در مشهد مقدس وجود دارد.
مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: میزان اقامت در ایام پیک ۳.۵ شب است و در بعضی از ایام ۳۰ درصد اشغال را پر می‌کنیم و این یک نقص است و مشکلاتی را ایجاد کرده است.   در مجموع حدود ۳۲۰ هزار تخت‌خواب در سطح مشهد مقدس و استان خراسان رضوی وجود دارد که می‌توانند از زائرین و میهمانان پذیرایی کنند.
فروزان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین کاری که در حوزه استانداری و ستاد اجرایی خدمات سفر انجام داده‌ایم این است که بتوانیم توزیع یکنواخت زائر در طول سال را داشته باشیم. از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، ۲ ماه مرداد و شهریور و یک ماه صفر، اوج زائر ما تا پایان اوایل سال ۹۶ بود، اما به دلیل اجرای طرح‌هایی با همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری همچون طرح مبدا به مبدا و آوردن زائرین به مشهد در ایام غیر پیک، سبب شده است که در ایام پیک توزیع یکنواختی درسطح استان صورت بگیرد؛ به شکلی که از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها و میهمان‌پذیرها به نحو احسن استفاده شود.
وی افزود: ما در حوزه گردشگری سلامت در حال پیشرفت هستیم و کارگروه اصلی را تشکیل داده‌ایم و ۱۵ شرکت گردشگری سلامت مجوز رسمی دریافت کرده و حدود هفت شرکت در حال اخذ مجوز هستند. ۳۰ بیمارستان در سطح مشهد مقدس وجود دارد که ۱۵ بیمارستان ای پی دی دریافت کرده و مجوز گردشگری سلامت را اخذ کرده‌اند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.