معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: شدت آلودگی صوتی در مشهد بالاتر از حد استاندارد است.

شدت آلودگی صوتی در مشهد بالاتر از حد استاندارد است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی ظهر امروز در نشست خبری ارائه برنامه‌های هفته پاک در شهرداری مشهد اظهار داشت: امروز ۲۹ دی ماه آغاز هفته هوای پاک است و هوا نسبت به آب و غذا دارای اهمیت است.

یعقوبی با اشاره به کلان‌شهرهایی مانند مشهد که توسعه شهری دارند و روز به روز آلودگی در این شهرها بیشتر می‌شود گفت: در گذشته عواملی مانند گرد و غبارهای طبیعی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها سبب آلودگی هوا بوده اما امروزه آلودگی هوا بر اثر صنایع انسان ساخت است.

وی ادامه داد: کنترل از مبدا (گازسوز کردن خودروها، استفاده از خودروهایی که سوخت کمتری مصرف می‌کنند و استفاده از حمل و نقل عمومی و...)خارج کردن خودروهای فرسوده، خارج کردن آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک (انرژی خورشید و باد و...) راه‌های اساسی در کاهش آلودگی هوا  است.

یعقوبی هچنین با اشاره به منواکسید کربن که آلودگی ناشی از وسایل نقلیه است و سبب بروز بیماری‌هایی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شود بیان کرد: ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مشهد وجود دارد که ۱۰ ایستگاه مربوط به شهرداری، ۱۲ ایستگاه مربوط به اداره‌کل محیط زیست و یک ایستگاه مربوط به سازمان هواشناسی است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در این ایستگاه‌ها براساس داده‌ها، شاخص‌ها اعلام می‌شود و ایستگاه‌ها معطوف به همین ۲۳ ایستگاه نیست و در مجموع شبکه پایش ۱۰۰ ایستگاه سنجش و پرتابل وجود دارد که علاوه بر اندازه‌گیری کیفیت هوا، آلودگی صوتی را اندازه‌گیری می‌کنند.

یعقوبی در بحث صوت به ۵ ایستگاه سنجش مولفه‌های صوتی، ۱۰ ایستگاه پرتابل و در حدود ۵۰۰۰ اندازه‌گیری پرتابل اشاره و تصریح کرد: شدت صوت در مشهد ۷۵ دسی بل است که با توجه به استاندارد محیط شهری که ۵۵ دسی بل در نظر بگیریم ۲۰ دسی بل بیشتر است.

وی با اشاره به همکاری پلیس راهور در کنترل شدت صوت در مشهد تأکید کرد: دو دستگاه سنجش الکترومغناطیس نصب و فعال است که قابلیت پرتابل و اندازه‌گیری لحظه‌ای دارد که شدت این امواج در مشهد حدود ۵/۲ ولت بر متر است که میزان آن در مشهد بسیار پایین است.

یعقوبی از ۶ گشت سیار مجهز به دستگاه‌های سنجش آلاینده که ۵ دستگاه اختصاص به  تاکسی‌ها دارد خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت اتوبوس‌ها یک گشت به آنها اختصاص داده شده به طوری که اگر میزان خروجی گاز اگزوز و میزان آلاینده‌ها زیاد باشد اعمال قانون می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: طرح‌های ضربتی و شیفت‌های اضافی در این هفته و بحث‌های مطالعاتی و پژوهشی را در دستور کار خود قرار دادیم، تهیه فهرست انتشار آلاینده‌ها توسط دانشگاه صنعتی شریف با انعقاد قرارداد بین شهرداری و دانشگاه صنعتی شریف براساس آیتم‌های مختلف و خروجی که سهم هر بخش را در آلودگی هوای مشهد مشخص می‌کند ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این خروجی‌ها و استفاده از سه حوزه بتوانیم راهکارهایی برای کنترل آلاینده‌ها و پیشگیری در ۲-۳ روز آینده ارائه کنیم، این اتفاق برای نخستین بار در بین کلان‌شهرها است و در بحث هزینه‌ها خیلی مهم است.

یعقوبی با اشاره به عدم کنترل و استفاده نا مناسب از سموم  در سال‌های گذشته در بحث محیط زیست افزود: از روش‌های بیولوژیکی، مکانیکی و سموم کم خطر استفاده می‌شود که با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و یک شرکت دانش‌بنیان در کالیبره کردن پیگیری شده است.

وی با اشاره به نوعی پودر که توسط یک شرکت دانش بنیان ارائه شده که سبب ازبین رفتن موش‌ها و جوندگان می‌شود و برای انسان خطری ندارد اضافه کرد: اتوبوس دیابت که از یک سال پیش با همکاری انجمن دیابت، شهرداری و یک شرکت خصوصی به صورت رایگان ارائه خدمات می‌کند.

یعقوبی از انجام ۱۴۰۰ تست دیابت و استفاده ۶۰۰ نفر از این اتوبوس خبر داد و تاکید کرد: بیوگاز در محل شماره یک، تولید برق در حدود ۶۰۰ کیلو وات در ساعت و در حوزه سازمان میادین، بهبود مشاغل مزاحم که تاثیر زیادی در کیفیت محیط زیست دارند از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

وی ایجاد فضای سبز و کاشت درخت را تکمیل کننده آرامش روانی دانست و گفت: با توجه به اقلیم شهر مشهد ۲۷ پارک با مساحت ۳۷ هکتار به بهره برداری رسیده و تا پایان امسال ۱۶ پارک با مساحت ۲۷ هکتار به بهره برداری خواهد رسید.

یعقوبی با اشاره به تمرکز بر درختکاری و کمربند سبز ادامه داد: در نیمه اول سال ۱۰۰ هکتار کمربند سبز و ۵۸ هزار درختکاری و در نیمه دوم ۵۰ هکتار درختکاری با قابلیت بهره‌برداری با گونه‌های مختلف بومی مانند سنجد، بنه و اناب انجام شده و ۲۹۴ هکتار تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.