تنظیم موتور خودروی شهروندان در ۱۰ تعمیرگاه و ۳ نمایندگی خودرو به مناسبت هفته هوای پاک به صورت رایگان انجام می‌شود.

تنظیم موتور رایگان خودرو شهروندان در ۱۰ تعمیرگاه و ۳ نمایندگی خودرو

به گزارش قدس آنلاین ، مهدی یعقوبی سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در نشست خبری هفته هوای پاک گفت: متاسفانه اکنون با گسترش صنایع و استفاده از خودروهای شخصی با افزایش آلودگی هوا روبرو هستیم.

وی افزود: یکی از آلاینده‌های موجود در هوا گاز منو اکسید کربن است که ناشی از خودروها است که افزایش آن خطر سکته قلبی و مغزی را به دنبال دارد.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوا توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است و در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به کاهش استفاده از خودروی شخصی استانداردسازی سوخت خودرو و صنایع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری در حوزه محیط زیست به ویژه حوزه کاهش آلودگی هوا، ایجاد اولین مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی در کشور با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست مجهز به ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا است که از این میان ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست، یک ایستگاه سازمان هواشناسی و ۱۰ دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری و نصب شده است.

یعقوبی ادامه داد: در مجموع مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد مجهز به ۱۰۰ دستگاه سنجش آلودگی هوا، صوت، نور و امواج الکترومغناطیسی ثابت و سیار است که در کنار سنجش و اعلام وضعیت کیفیت هوای مشهد میزان آلودگی صوتی، الکترومغناطیسی و نور را اندازه‌گیری و اعلام می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده میزان امواج الکترومغناطیسی در مشهد ۲.۵ وات است در حالی که آستانه سلامت ۲۸ وات است که با این میزان بسیار فاصله داریم و شهر مشهد وضعیت مناسبی دارد.

وی افزود: همچنین میزان امواج صوتی در شهر مشهد براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده ۴۵ دسیبل است که میزان استاندار آن باید ۵۵ دسیبل باشد؛ از این نظر شهر مشهد ۲۰ دسیبل از آستانه سلامت بالاتر است که باید برای کاهش آن راهکارهایی اندیشیده شود.
یعقوبی ادامه داد: ۶ گشت خودرویی با تجهیزات سنجش آلاینده‌های زیست محیطی سیار میزان آلاینده‌های خودروها به ویژه تاکسی‌ها را اندازه‌گیری و توسط پلیس راهور که همراه این گشت‌ها هستند، اعمال قانون می‌شوند.

وی افزود: همچنین یک گشت ویژه کنترل آلاینده‌های هوا از سوی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی در شهر به گشت زنی مشغول و اتوبوس‌هایی که دچار مشکل باشند را متوقف و به پارکینگ انتقال می‌دهند.

یعقوبی گفت: برای تهیه این فهرست که نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای مقابله با آلودگی هوا دارد مهرماه امسال قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف تهران منعقد شد که طی آن ظرف یکسال فهرست انتشار آلاینده‌های مشهد را تدوین خواهند کرد.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین با همکاری سایر دستگاه‌ها تدوین طرح جامع آلودگی هوای مشهد در دست مطالعه و تدوین است که با استفاده از آن می‌توان آلودگی هوا را تا دو سه روز بعد پیش‌بینی کرد.

وی به ساماندهی مشاغل مزاحم اشاره کرد و گفت: ساماندهی این مشاغل تاثیر زیادی در کاهش آلودگی محیط زیست دارد که در این راستا تصمیم داریم طی چهار سال صنوف مزاحم شهر مشهد را به محل‌های مناسب انتقال دهیم که برای اینکار چهار مجتمع صنفی مربوط به این مشاغل در حال احداث است که دو مجتمع با ظرفیت ۵۹۰ واحد صنفی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: کاهش آلودگی هوا نیازمند توسعه فضای سبز است در این مسیر از ابتدای سال تاکنون ۲۷ پارک با وسعت ۳۷ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۱۶ پارک جدید نیز با ۲۷ هکتار وسعت نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد پذیرا، رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در ۳۰۵ روز گذشته از سال جاری مشهدی‌ها ۳۳ روز هوای پاک، ۲۳۱ روز هوای سالم، ۳۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را تنفس کرده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که در ۳۰۵ روز مشابه سال گذشته مشهدی‌ها ۱۴ روز هوای پاک، ۲۱۶ روز هوای سالم، ۷۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را تنفس کرده‌اند که بر این اساس هوای امسال بهتر از پارسال بوده است.

پذیرا به ویژه برنامه‌های هفته هوای پاک اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل زنجیره انسانی توسط ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بوستان کوهسنگی در روز اول، انجام تنظیم موتور رایگان موتور خودروها در ۱۰ تعمیرگاه و ۳ نمایندگی خودرو و همچنین آموزش محیط زیست و برگزاری مسابقه نقاشی در ۵۰۰ مدرسه از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.