مدیر گروه پیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمکی که واکسن آنفلوانزا به افراد می کند این است که ویروسهای تغییر شکل یافته قبلی را پوشش و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد.

آذر و دیماه آنفلوانزا اپیدمی میشود/ برخی از انواع آنفلونزا بسیار کشنده است و هیچ واکسنی هم ندارد/آنفلوانزا زنان باردار، کودکان وکهنسالان را همیشه تهدید میکند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد جعفر صادقی مدیر گروه پیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما گفت: بیماری آنفلونزا جزو  بیماریهای تنفسی است که میزان مرگ و میر بالایی دارد. بیماریهای حاد تنفسی نه تنها در ایران بلکه در دنیا تلفات زیادی گرفته اند و همچنان هم می گیرند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۳ میلیون و نهصد هزار نفر بدلیل بیماریهای حاد تنفسی در دنیا فوت می کنند. حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر از این تعداد مربوط به کودکان زیر ۵ سال است. در واقع چیزی حدود ۷ درصد علت فوت کودکان زیر ۵ سال را بیماریهای حاد تنفسی تشکیل می دهند.

وی افزود: بیماریهای تنفسی و عفونت های ناشی از آن از ۱۵ نوع ویروس، باکتری، قارچ، انگل و... و. ایجاد می شود. ویروس آنفلونزا یکی از این ۱۵ نوع است. اما به دلیل ویژگی منحصر به فردش از آن ۱۴ نوع دیگر متمایز شده است. تفاوت آنفلونزا با بقیه این است که به شدت می تواند همه گیر شود. اگر همزمان ۱۴ نوع دیگر، همه باهم در جامعه فعال باشند تنها می توانند ۲ درصد از جامعه را آلوده کنند. اما ویروس آنفلونزا به تنهایی می تواند سالانه بین ۵ تا ۱۵ درصد افراد جامعه را مبتلا کند. این آمار مواقعی که شیوع بین کشورها و در سطح جهان رخ می دهد تا ۳۰ درصد هم می رسد. ویروس آنفلونزا، ویروسی بسیار خطرناک است. به همین دلیل آشنایی با آن و شناخت علائم بیماری و یادگیری روشهای درمان این بیماری از اولویت بسیار زیادی برخوردار است.

این مقام بهداشتی عنوان کرد: علت اهمیت آنفلونزا این است که سرعت انتشار بیماری و ایجاد اپیدمی بسیار زیادی دارد. در همایشها و اجتماعات و ... که افراد زیادی در مجاورت هم نشسته اند، می تواند تا ۲۰ درصد خطر ابتلای آنفلونزا بیشتر شود. در مکان های سربسته مثل خوابگاه و آسایشگاه ها و مدارس شبانه روزی می تواند  تا ۵۰ درصد خطر ابتلا را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: در ایران دو موج آنفلونزا داریم که سالانه مردم با آنها مواجه می شوند. یکی در آذر و دی ماه و موج دیگر در فروردین و اردیبهشت هر سال رخ می دهد. موارد ابتلا به آنفلونزا در این موج ها بسیار بیشتر می شود. اهمیت آنفلونزا سرعت انتشار تعداد مبتلایان زیاد و قابلیت همه گیری آن است. آنفلونزا می تواند مرگ و میر را در گروه های پرخطر که سالمندان و کودکان زیر ۵ سال است افزایش دهد. آنفلونزا ممکن است در یک جوان چندان اثری نکند اما در کهنسالان  و کودکان  ممکن است باعث تلفات شود.

مدیر گروه پیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: آنفلونزا از نظر ابعاد در برگیری مبتلایان به سه نوع تقسیم می شود. یکی آنفلونزای فصلی است که افراد جامعه را درگیر می کند و از انسان به انسان منتقل می شود و اگر مبتلایان در گروه های پر خطر نباشند با زدن واکسن آنفلونزا قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: نوع دوم آن پاندمیک گفته می شود و در دنیا شیوع پیدا می کند و بدلیل قابلیتی که ویروس آنفلونزا دارد، می تواند هنگام انتقال از بیمار به بدن شخص دیگر، تغییر شکل دهد و تبدیل به ویروسی با ساختار جدید شود. به همین دلیل این ویروس برای بسیاری از جوامع جدید است و می تواند خیلی ها را آلوده کند. بدلیل ناشناخته بودن ویروس، تحقیقات و شناسایی و تهیه واکسن جدید توسط پزشکان حدود ۶ ماه طول می کشد. در تهیه واکسن های جدید از ویروس ضعیف شده با آخرین تغییرات استفاده می شود. به همین دلیل است که مثلا واکسنی که امسال تهیه شده از واکسن سال گذشته کامل تر است و ویروسهای آنفلونزای جهش یافته بیشتری را در بر می گیرد.

وی ابراز داشت: نوع سوم آنفلونزا، موسوم به آنفلونزای پرندگان است. این نوع معمولا در پرندگان شایع است و ویروس از پرنده به انسان منتقل می شود اما انتقال ویروس از انسان مبتلا شده به انسانی دیگر ثابت نشده است. این نوع از آنفلونزا بسیار خطرناک و کشنده است. بدن انسانها به این ویروس مقاوم نیست و هیچ واکسنی هم برای درمانش، ساخته نشده است. توصیه این است که برای جلوگیری از انتقال ویروس، از گوشت پرنده گان آلوده استفاده نشود.

دکتر صادقی گفت: تب، گلودرد و سرفه سه علامت عمده ابتلا به آنفلونزا هستند. بین ۲ تا ۷ روز طول می کشد تا بهبودی حاصل شود که با توجه به شرایط بدنی افراد، این دوره متفاوت است. علائم ابتلا به ویروس آنفلونزا به محض ورود به بدن بیمار نمایان نمی شود. ممکن است تا ۴ روز طول بکشد تا علامت های بیماری خودشان را نشان  دهند. در واقع ممکن است بیمار تا چند روز از وجود ویروس و بیماری در بدن خود اطلاع نداشته باشد.

وی در خصوص تفاوت آنفلونزای انسانی و سرماخوردگی گفت: آنفلونزا ناگهانی و سرماخوردگی تدریجی بوجود می آید. در آنفلونزا تب بسیار بالا و بیشتر از ۳۸ درجه است. گلودرد و سرفه در هر دو هست اما در آنفلونزا با شدت بیشتری همراه است. آبریزش بینی و عطسه مختص سرماخوردگی است و آنفلونزا، آبریزش بینی ندارد.

وی بیان داشت: در زمان شیوع اپیدمی آنفلونزا باید سعی کرد از گروه های پر خطر که سالمندان ، کودکان و زنان  باردار هستند، مراقبت بیشتری به عمل آید. همچنین برخی بیماران دیالیزی و کلیوی و افرادی که شیمی درمانی می کنند، در معرض خطر ابتلای بیشتری نسبت به افراد دیگر قرار دارند. توصیه می شود که این دسته از افراد در مهر ماه واکسن آنفلونزا بزنند.

وی عنوان کرد: چون در سرما افراد بیشتر در محیط های بسته هستند و تماس با یکدیگر بیشتر می شود درصد ابتلا به آنفلونزا افزایش می یابد. یکی از راه های مرسوم انتقال ویروس به بیمار از راه تنفس است. گاهی اوقات ویروس حتی تا فاصله ۲ متری را هم می تواند مبتلا کند. اما به طور معمول افرادی که در فاصله نیم متری قرار دارند، در معرض ابتلای بیشتری هستند. یک راه دیگر انتقال ویروس از طریق دست است. بیمار ممکن است که دستگیره در را بگیرد و بعد ویروس به دست فرد دیگری که همان دستگیره را می گیرد انتقال یافته و با خوردن خوراکی به دهان و بدن فرد منتقل می شود. ویروس آنفلونزا می تواند گاهی اوقات حتی تا ۶ ساعت هم زنده بماند اما بیشتر بین ۲ تا ۳ ساعت است.

وی در خصوص روش های جلوگیری و درمان آنفلونزا گفت: بیمار بهتر است که در منزل استراحت کند. هنگام سرفه کردن دهان را با دستمال کاغذی ؛ ماسکهای مخصوص یا دستمال دیگری که فقط مخصوص خودش است،  بپوشاند که ویروس در فضا منتقل نشود. حتی در هنگام صحبت کردن باید جلوی دهان پوشیده شود. در مدارس حتما باید در سرویس های بهداشتی، مایع دستشویی گذاشته شود تا دانش آموزان کمتر به ویروس مبتلا شوند. دست ها باید به صورت مرتب در حدود سی ثانیه شسته شوند.

مدیر گروه پیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: وقتی که شخصی بیمار است نباید با آن دست داد یا روبوسی کرد. اگر هر دو طرف ماسک بزنند بهتر است و نباید هیچکدام ناراحت و دلخور شوند. این به کنترل و از بین رفتن بیماری کمک شایانی می کند و این فرهنگ را باید در جامعه جا بیاندازیم.

وی اعلام کرد: باید قدرت دفاعی بدن را بالا ببریم. مصرف موادی که دارای ویتامین A، آهن، ترکیبات روی دارند بسیار مفید است. استفاده از عسل، شلغم، سیر، ماهی، میوه جات و سبزیجات تازه کمک می کند که سیستم ایمنی بدن بالاتر برود و بدن در مقابل ویروس آنفلونزا مقاومتر شود.

دکتر صادقی اظهار کرد: خوشبختانه امسال از لحاظ اپیدمی ابتلا به آنفلونزا شرایط خوبی را در استان خراسان رضوی داشتیم. معمولا اگر بالای ۵ درصد از افراد جامعه به ویروس مبتلا شوند می گوییم اپیدمی صورت گرفته است. امسال وضعیت بسیار بهتر از این نرخ است و حدود یک و نیم تا ۲ درصد افراد مبتلا شده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.