نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: براساس بودجه سال 1398 دولت روزانه بیش از هزار میلیارد تومان برای نهادها و دستگاههای دولتی، حقوق کارکنان، صندوقهای بازنشستگی و دیگر امور جاری هزینه خواهد کرد.

هزینه های جاری دولت روزانه هزار میلیارد تومان است

به گزارش قدس آنلاین ؛ رضا شیران خراسانی روز شنبه در نشستی با عنوان 'توسعه روستایی بر مبنای اماکن فرهنگی و گردشگری روستاهای بخش مرکزی' در مشهد افزود: با وجود کاهش صادرات نفت، کشور گران اداره می شود و مدل اداره کشور را صحیح نمی دانم.

وی اظهار داشت: اگر به اندازه زمان برجام نفت بفروشیم تنها می توانیم حقوق کارکنان دولت را پرداخت کنیم که این نشان دهنده ناکارآمدی مدل اداره کشور است.
وی گفت: باید اجازه داد نهادهای محلی شکل بگیرند تا کشور را ارزان اداره کنیم و تنها راه حل فراهم کردن مشارکت مردم است و شوراهای اسلامی شهر و روستا بهترین شیوه برای این نوع مشارکت می باشد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از ۴ هزار روستای خراسان رضوی خالی از سکنه شده است که نشان دهنده توسعه نامتوازن کشور است.

* درآمد 400 میلیون دلاری گردشگری سلامت در مشهد
شیران خراسانی اظهار داشت: پارسال حدود ۴۰۰ هزار زائر و گردشگر در مشهد درمان شدند یعنی حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای اقدامات درمانی خود در این شهر هزینه کردند ، علاوه بر آن هر سال ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در بخش گردشگری این شهر وجود دارد این در حالی است که مجموع بودجه عمرانی استان به این رقم نرسیده است.
وی مزیت نسبی توسعه در خراسان رضوی را گردشگری اعلام کرد و گفت: اگر بتوان بخشی از این زائران و مسافران را به عنوان گردشگر به روستاهای بخش مرکزی یا منطقه کلات راهی کرد چه روی خواهد داد؟ همه این مناطق می توانند گردشگر جذب کنند و قابلیت سرمایه گذاری دارند.

* ساخت پاساژ در مشهد توجیه اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: نباید منتظر کمکهای دولتی بود زیرا ظرفیت اقتصاد ایران در دست مردم است و دولت در مقایسه با قدرت اقتصادی مردم ضعیف است. دیگر ساخت پاساژ و مغازه در مشهد توجیه اقتصادی ندارد باید کاری کرد که این سرمایه ها به بخش گردشگری منتقل شود.
وی اظهار داشت: در آینده به دلیل مشکلات فراوان در شهرها شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهیم بود چنانچه در تهران این مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است.
نماینده مردم مشهد و کلات گفت: برقی کردن قطار مشهد - تهران دیر یا زود انجام خواهد شد، طرح های توسعه در فرودگاه مشهد نیز با حضور پیمانکاران خارجی در حال انجام است و با توجه به تفاهم نامه هایی که با کشور های همسایه منعقد شده است قطعا شمار گردشگران مشهد به ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید لذا باید در کنار توسعه سایر بخشها به فکر توسعه گردشگری در منطقه بود.

* خراسان رضوی 35 روستای بوم گردی دارد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: این استان با بیش از سه هزار روستا 130 مجموعه بوم گردی دارد که 35 مرکز آن فعال است در حالی که برخی استانها بیش از 400 بوم گردی فعال دارند.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: در استان فارس یک بوم گردی روستایی با چند اتاق و یک وعده غذای روستایی جاذبه های گردشگری را برای خارجی ها فراهم کرده است و این خانه های گلی و مردم با صفا و با احساس موجب جذب گردشگر خارجی در این روستا ها شده است.
وی به بوم گردی موفقی در خواف اشاره کرد و گفت: این بوم گردی که گردشگران اروپایی را به سوی خود می کشد تا پایان سال پر است، اینک مردم منطقه خواف به داشته های خود توجه پیدا کرده اند و قیمت همان منازل در خواف میلیاردی شده است.
مکرمی فر افزود: قنات، باغ، نخلستان، پیست اسکی، ییلاق، غار، کویر، چشمه، باتلاق، آبشار، اماکن معدنی، سنگ نوشته، کوه، دره و رودخانه، دشت و یخچال طبیعی از جمله مکانهای طبیعی برای گردشگری هستند که بی تردید همه روستاهای بخش مرکزی از این قبیل موارد گردشگری دارند.
وی اظهار داشت: گردشگری با هدف تفریح و سرگرمی است که با سفر گردشگران به یک روستا و دیدن مناظر این هدف محقق می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سردابه، قتلگاه، سنگ آسیاب، مقبره، خانه های قدیمی، حجاری، پل، آب انبار، مقبره امامزاده، قلعه، کاروانسرا، آتشکده، بافتهای تاریخی قدیمی و بقعه از جمله مکانهای تاریخی دینی است.
وی افزود: توسعه روستا تنها ساخت کارخانه های مختلف نیست ، اکنون باید به داشته های گردشگری طبیعی و تاریخی در روستاها توجه داشت ، هرچند صنعت گردشگری نیازمند زیر ساخت و تبلیغ است اما با کمترین هزینه فراهم می شود از این رو به آن صنعت بدون دود می گویند.

* اعتبارات میراث فرهنگی فقط برای جلوگیری از تخریب اماکن تاریخی کفایت می کند
وی با بیان اینکه خراسان رضوی حدود ۱۰۰ هزار اثر تاریخی ملموس و غیر ملموس دارد اظهار داشت: اعتبارات این اداره کل ناکافی و در حد اضطرار می باشد که با آن فقط می توانیم برای یک ساختمان تاریخی که در حال ریزش است کمکهایی داشته باشیم.
مکرمی فر گفت: با این حال میراث فرهنگی آمادگی دارد تسهیلات و آموزشهای لازم در حوزه گردشگری و بوم گردی را به علاقه مندان در مشهد یا مکانهای مورد نیاز ارائه دهد.

* 90 درصد روستاها بافت تاریخی دارند
وی از تغییر بافت تاریخی روستاها به بهانه ساخت و ساز و احداث جاده انتقاد کرد و افزود: در برخی روستاها اتفاقاتی می افتد که موجب تغییر بافت اصیل روستا می شود، بافتی که نشان دهنده هویت و تاریخ و فرهنگ مردم منطقه است و از طرفی ممکن است در نوشته های این اماکن تاریخچه بنا، خادمان و متولیان آن ذکر شده باشد که همه ارزشمند است.
وی روستاها را ماخذ توسعه عنوان کرد و گفت: نباید اجازه داد ساخت و ساز بیهوده یا ناموزون در روستاها انجام شود ، این بافتهای اصیل موجب سرازیر شدن گردشگر به این بخش می شوند.
در این نشست دهیاران 13 روستای بخش مرکزی مشهد و کلات به معرفی روستاهای هدف گردشگری خود و بیان مشکلات در این حوزه پرداختند.
از مجموع حدود هفت هزار روستا در خراسان رضوی سه هزار و 281 روستا در قالب 164 دهستان دارای جمعیت هستند که یک سوم جمعیت استان معادل یک میلیون و 733 هزار و 121 نفر را در خود جای داده اند.
بخش مرکزی مشهد دارای 243 روستا می باشد که 183 روستای آن دارای دهیار و شورا می باشد و در مجموع حدود 400 هزار نفر را در خود جای داده است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.