مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که روستاهای استان گنجینه‌ای از گردشگری است، گفت: توسعه روستا تنها ایجاد کارخانه و کارگاه نیست بلکه توسعه بر مدار گردشگری است.

بهره‌برداری از ۳۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان/ روستاهای استان گنجینه‌ گردشگری است
به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر در نشست توسعه روستایی بر مبنای احیای اماکن فرهنگی و گردشگری روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشهد که در موزه خراسان بزرگ برگزار شد، افزود: گردشگری می‌تواند اشتغال و ثروت‌آفرینی را به دنبال داشته باشد اما متاسفانه ما از داشته‌های خود غفلت کرده‌ایم و توسعه را بر مدار صنعت پیش برده‌ایم.
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی ۳۲۸۱ روستای دارای سکنه و بیش از ۴ هزار روستای بدون سکنه  داریم که بخش زیادی از این روستاها ظرفیت های بالقوه‌ای در زمینه گردشگری  و ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی دارند.
مکرمی‌فر با بیان این که روستاها ارتباط مستقیمی با اشتغال و توسعه در کشور دارند اما به این داشته کمتر توجه شده است، تصریح کرد: در یک روستای استان فارس فردی در روستا میلیاردها ثروت جمع‌آوری کرده است چون توانسته است به خوبی جذب گردشگر اروپایی را انجام دهد.
وی بر ضرورت ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی در روستاهای استان تاکید کرد و یاد آور شد: در اروپا هتل های زیبایی وجود دارد اما آن چه در آن جا وجود ندارد صفا و صمیمیت و عشق و دوستی روستائیان ایران است.
مکرمی‌فر با اشاره به این که اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان هایی مانند خواف و رشتخوار توسط گردشگران اروپایی رزرو شده است، ادامه داد: در گذشته درخواست خریداری خانه‌های ثبت تاریخی گناباد با ۲۰ تا ۳۰ میلیون وجود داشت اما اکنون با تبدیل خانه های قدیمی به اقامتگاه با ۱۰ برابر قیمت قبلی هم حاضر به فروش نیستند.
وی ادامه داد: قنات‌ها، باغ‌ها، ییلاق، غار، آبشار، تکیه، معدن، سنگ نوشته، کوه، دره، رودخانه و سقاخانه تنها بخشی از جاذبه های تاریخی و طبیعی روستاهای ما هستند.
مکرمی فر اظهار کرد: توسعه روستا تنها ایجاد یک کارخانه یا کارگاه نیست، در اصفهان صدها کارخانه ایجاد کرده‌اند اما باز هم توسعه اصفهان بر مدار گردشگری است و ثروت آفرینی با استفاده از گردشگری و میراث فرهنگی است.
وی تاکید کرد: ما از داشته های خود غفلت کرده‌ایم و توسعه را بیشتر بر مدار صنعتی پیش برده‌ایم.
مکرمی‌فر گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی آمادگی دارد در روستاها که مرجع و مأخذ توسعه تلقی می شوند همکاری همه‌جانبه را داشته باشد.  
وی افزود: اگر توسعه روستاها برمدار جذب گردشگر انجام شود گردشگران زیادی به آنجا می‌آیند و به دنبال آن اشتغال و درآمدزایی به روستاها سرازیر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای ترویج صنایع دستی و اعطاء تسهیلات در این بخش نیز اعلام آمادگی کرد.
وی در ادامه به ظرفیت های گردشگری در بخش اقامتگاه‌های بوم گردی اشاره کرد و گفت: تاکنون مجوز اولیه ایجاد ۱۳۰ اقامتگاه بوم گردی در استان صادر شده که ۳۵ اقامتگاه به بهره برداری رسیده است البته با توجه به این که در استان حدود ۳ هزار روستا داریم تعداد بوم‌گردی باید افزایش یابد.
مکرمی‌فر با بیان این که بوم گردی‌ها احیای خانه‌های قدیمی است که مورد استقبال و علاقه همه مردم است، ادامه داد: نه تنها گردشگران خارجی بلکه حتی بسیاری از ایرانی ها علاقه‌مندند که یک شب را در این بوم گردی‌ها مستقر شده و از غذاهای سنتی استفاده کنند.
هم چنین رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این نشست به مشکلات دولت در زمینه تامین منابع مالی اشاره کرد و گفت: باید تصمیم گیری کرده و تقسیم قدرت صورت گیرد و به بخش خصوصی را در همه بخش‌ها واگذاری مسئولیت انجام شود.
وی ادامه داد: باید نهادهای محلی را به رسمیت بشناسیم که بهترین جایگاه شورای اسلامی شهر و روستاست چون در قانون اساسی هم آمده است.
شیران خراسانی گفت: با مداخله های بخش دولتی برای توسعه مخالفم، تاکنون تصور این بود که توسعه یعنی این که آب و برق و تلفن به روستا ببریم و این کار را کردیم اما روستاها خالی از سکنه شد.  
وی تصریح کرد: با همه اقداماتی که برای روستاها انجام شده، ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین شده‌اند که این آسیب های جدی را به دنبال دارد در حالی که باید توسعه باید بر مبنای مزیت های محلی باشد.
وی با بیان این که ایستگاه راه آهن مشهد عملیاتی‌ترین ایستگاه کشور و فرودگاه مشهد نیز دومین فرودگاه عملیاتی کشور است، ادامه داد: برآورد ما این بود که سالیانه ۴۰۰ هزار گردشگر برای درمان به مشهد مراجعه می‌کنند و بر اساس محاسبات حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای درمان هزینه می‌کنند.
وی با اشاره به این که استان ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش دارد، تصریح کرد: اگر پیوند بین بخش های مختلف ایجاد شود و ۱۰۰ هزار زائر خارجی و ۵۰۰ هزار زائر داخلی را به محدوده کلات ببریم، اتفاقات خوشایندی در توسعه این شهرستان به وجود می‌آید چون ظرفیت بالایی در این شهرستان وجود دارد.
شیران خراسانی جاذبه‌های گردشگر را مانند چاه نفت عنوان کرد و افزود: اگر در روستاهای شهرستان ظرفیت اقامت وجود داشته باشد، اشتغال پایدار و توسعه به معنای واقعی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: قدرت مالی دولت در برابر قدرت مالی مردم ضعیف است و حجم نقدینگی در دست مردم بیشتر از قدرت اقتصادی دولت است و  باید سرمایه‌های سرگردان را در حوزه گردشگری جذب کنیم.
شیران خراسانی اظهارکرد: توسعه با استفاده از ظرفیت های گردشگری و تاریخی همان توسعه به معنای واقعی و در مسیر ایجاد اشتغال است نه این که آب و برق و گاز و جاده آسفالته ایجاد کنیم.
وی افزود:  پیش‌بینی می‌کنم که در آینده شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود چون شهرها شرایط زندگی کردن را ندارند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه توسعه‌ای با رویکرد اشتغال زایی با استفاده از جاذبه های گردشگری مهم ترین رویکردی است که در این نشست دنبال می‌کنیم.
در ادامه دهیاران و روسای شورای اسلامی ۱۲ روستا درباره اماکن گردشگری و تاریخی روستاهای خود صحبت کرده و درخواست‌های خود را مطرح کردند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.