سیاست آموزش و پرورش در مدارس بر محور کتاب درسی است و به هیچ عنوان به دانش آموزان توصیه نمی کنیم که به سوی کتاب های کمک آموزشی روی بیاورند .

مدارس از برگزاری آزمون ها برای موسسات کنکور پرهیز کنند

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: سیاست آموزش و پرورش در مدارس بر این اصل است که محور را کتاب درسی قرار دادیم و دانش آموزان نیز باید به کتاب های درسی مراجعه کنند و به هیچ عنوان به دانش آموزان توصیه نمی کنیم که به سوی کتاب های کمک آموزشی که توسط عده ای در خارج از آموزش و پرورش تهیه می شود روی بیاورند .

رضا صابری تولایی تاکید کرد: رفتن به سمت کلاس ها و آزمون هایی که توسط موسسات خصوصی برگزار می شود به هیچ وجه مد نظر ما نیست و این کار از نظر ما مردود است.چراکه کتاب های درسی پیش بینی شده برای دانش آموزان پاسخگوی نیاز آن ها است .

وی افزود: متاسفانه این واقعیت در جامعه ما وجود دارد و آن تصور نادرستی است که با تبلیغات زیاد توانسته در اذهان مردم و دانش آموزان جای بگیرد که رفتن به سمت کتاب های کمک آموزشی و این موسسات خصوصی راه را برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای آن ها را مهیا می سازد.بنابراین بخصوص در یکی دوسال گذشته آموزش و پرورش سعی کرده است این فاصله را کم کند و در نهایت دانش آموزان به سمت کتاب های درسی گرایش پیدا کنند و کمتر در دام وسوسه های ایجاد شده توسط این موسسات بیفتند.چرا که این موسسات باوجود آوردن نیاز کاذب در خانواده ها و تشویق آن ها این میل و رغبت را برایشان ایجاد می کنند که ما با این امر به شدت مخالف هستیم.

وی گفت : بعضی از موسسات مثل گزینه دو،قلم چی و گاج دارای مجوز از تهران هستند می توانند روزهای جمعه در مدارسی که صندلی هایشان خالی است آزمون برگزار کنند و درقبال آن هزینه ای به مدرسه پرداخت کنند .

 معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد اینگونه عملکرد ها مورد نظر ما نیست چرا که این موراد عاملی برای جذب دانش آموزان به سمت موسسات کنکور می شود و قصد داریم با این موارد برخورد کنیم ضمن این که برگزاری این آزمون ها ممکن است برای دانش آموزان و خانواده آن ها استرس زا باشد و آثار غیر مستقیمی بر جامعه وارد کند وجامعه را دچار آسیب کند.

وی تاکید کرد انجام این آزمون ها بیشتر برپایه حافظه محوری است که آموزش و پرورش به شدت از آن دوری می کند و ما موافق حافظه محوری نیستیم.بلکه ما به سمت مهارت آموزی به دانش آموزان در حرکت هستیم .

صابری افزود:در حال حاضر شاهد هستیم شورای پذیرش سنجش وزارت علوم هم موردی راتصویب کرده یعنی قرار است در کنکور سال۹۸ حداقل ۸۵درصد رشته های دانشگاهی صرفا بر اساس سابقه تحصیلی دانشجو بپذیرند و فقط ۱۵ درصد دانش آموزان می توانند به صورت تلفیقی به دانشگاه راه پیداکنند.بنابراین نیازی دیده نمی شود که دانش آموزان به سمت آزمون های تستی بروند.بلکه بخصوص دانش آموزان پایه دوازدهم باید تمرکز خود را بر روی کتاب های درسی خود بگذارند چون نقش سوابق تحصیلی در کنکور پررنگ تر دید ه شده است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  گفت : ما برای جوابگویی به نیاز دانش آموزان آزمون هایی را تحت عنوان پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم طراحی کردیم .مثلا ما برای پایه دوازدهم امسال چهار مرحله آزمون را پیشبینی کرده ایم که دو مرحله آن چهارگزینه ای و دو مرحله آن تشریحی است که دانش آموزان را بانمونه سوالات کنکور و امتحانات نهایی آشنا می کند.

وی تاکید کرد :آموزش و پرورش بستر را بر اساس استاندارد های لازم و مطابق با مطالب کتاب های درسی فراهم آورده تا دانش آموزان آشنایی لازم را کسب کنند.

رضا صابری تولایی تاکید کرد: وزیر محترم آموزش و پرورش برگزاری آزمون ها را در دوره ابتدایی ممنوع اعلام کردند و تا به حال بخشنامه ای در خصوص ممانعت از برگزاری چنین آزمون هایی در دوره متوسطه دوم به ما ابلاغ نشده است

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری بیش از ۴۰هزارنفر دانش آموز در پایه دوازدهم متقاضی ورود به موسسات آموزش عالی خواهیم داشت که از این تعداد۲۲هزار نفر را دختران و بیش از ۱۸هزار نفر را هم پسران خواهند بود.

وی تصریح کرد:در متوسطه اول و دوم بیشترین آماررا پسران تشکیل می دهند یعنی پانزده درصد این آمار مربوط به پسران و ۴۹درصد را هم دختران به خود اختصاص داده اند.و بیشترین عاملی که تعداد دختران کمتر است مربوط به مسایل فرهنگی و ازدواج دختران در این سنین است که مانع ادامه تحصیل آن ها می شود.

رضا صابری تولایی تاکید کرد: بیشترین آمار دانش آموزان متوسطه در استان خراسان رضوی در رشته تجربی با آمار ۴۰درصدی و کمترین آمار مربوط به رشته ریاضی است که آمار ۷درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی توسعه سیاست متوازن را یکی از اصول کار در خراسان رضوی دانست و گفت: در طی چند سال اخیربر اساس این سیاست سعی داریم گرایش به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش بیشتر شود و طبق آمار ما در سال گذشته ۹/۴۱درصد دانش آموزان دررشته های فنی حرفه ای و کارو دانش بودند و بقیه دررشته های نظری که امسال این آمار به بیش از ۴۲درصد رسیده است.

وی در پاسخ به خبر نگار ما در مورد سوق دادن اجباری دانش آموزان توسط مشاوران مدارس به سمت رشته های فنی افزود:

دانش آموزان بر اساس عملکرد تحصیلی و آزمون های رغبت سنج و استعدادشان که در طول سال تحصیلی از آن ها گرفته می شود شرط اصلی برای برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای است و ممکن است عملکرد مشاور هم در انتخاب رشته دانش آموزان موثر باشد ولی نقش اصلی علاقه دانش آموز و عملکرد تحصیلی آن ها ست.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.