اگر می خواهید برای کاغذ و مقوا ارز بدهید به خود تعاونی صنعت چاپ بدهید وهمینطور ارز ناشران را به تعاونی ناشران بدهید نه اینکه ارز را به شخص بدهید که تا گران شد ببرد در گاوداری ها و انبار های دیگر احتکار کند تا بعد صادر کند.

حتی یک کتاب هم از ۶۰۰۰هزار تن کاغذ وارداتی چاپ نشده است/تمام حواله های کاغذ در بازار آزاد فروخته می شود/چرا نام سلطان کاغذ را نمی گویند

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه در ماجرای کاغذ از همان ابتدا قیمت ارز مشخص بود؛ تصریح کرد: چرا سازمان تعزیرات از گمرکات نمی‌خواهد که لیست افرادی که وارداتی در این زمینه داشته‌اند را مشخص کنند؟

علی مغانی با اشاره به اینکه در بحث مواد اولیه صنعت چاپ بحث واگذاری کاغذ را به وزارت ارشاد محول شده و  وزارت ارشاد هم کاغذ را با ارز دولتی در اختیار ناشرین قرار می دهد،اظهار داشت: حال سؤال اینجاست در شرایطی کنونی  آیا نشر کتاب مانند گذشته ۱۰۰هزار تایی چاپ می شود یا ۱۰تا ۱۵دانه ای چاپ می شود.

حواله ها در بازار فروخته شده است

وی با بیان اینکه به گفته مسئولان تا الان بیش از ۶۰۰۰هزار تن کاغذ با ارز دولتی وارد شده و در اختیار ناشران قرار گرفته است،تصریح کرد: من به جرئت می توانم بگویم که حتی یک کتاب هم از این محل چاپ نشده است وتمام حواله های این کاغذ ها در بازار آزاد فروخته شده است.

وی افزود: بحث ما دربخش مواد اولیه صنعت چاپ تنها بحث کاغذ نیست ؛چراکه تنها ۱۲درصد در سبد کالای صنعت چاپ کاغذ جای دارد و  ۸۸درصد دیگر مقواست ،کاغذ گلاسه و... هست که برای انواع بسته بندی ها استفاده میشود،اصلاً دولت اینها را ندیده، حتی با ارز نیمایی.

وی با بیان اینکه اخیراً هم دستور وزیر صنایع این بوده که چون مواد اولیه صنعت چاپ گران شده از صادرات همه محصولات مثل کاغذ ،کارتن و... باید جلوگیری شود،افزود: از طرفی بخشنامه دیگری آمده که کاغذ کیلویی ۵۱۰۰تومان؛ این را از کجا باید بخریم؛ ما برای صادرات غیر نفتی از جمله  داروهای تولیدی نیاز به بسته بندی و بسته بندی هم نیاز به مقوا دارد.

بخشنامه غیرکارشناسی

وی با تأکید بر اینکه ۸۰ تا ۱۰۰قلم کالا در صنعت چاپ داریم مثل جوهر ، زینگ ، کاغذ گلاسه ، مقوا و...که همه اینها مواد ضروری صنعت چاپ هستند،ادامه داد: ما هیچ کالایی ندارم که تولید بشود و بسته بندی نیاز نداشته باشد؛ اماوزارت ارشاد و وزارت صنعت و معدن در این زمینه توجه ندارد واین در حالی است که در حال حاضر معضلی به وجود آمده و اخیراً هم وزیر صنایع بخشنامه ای غیر کارشناسی داده که صادرات تمامی اقلام چاپی از جمله کارتن ممنوع است.

وی در خصوص دستگیری سلطان کاغذ با اشاره به اینکه ازاین بابت از دستگاه قضایی تشکر می کنیم، اظهار داشت:میلیارد ها تومان به فعالان این عرصه ضرر وزیان وارد شده چرا حداقل نامی از این فرد برده نشده است،چرا مسببین این امر وکسانی که ارز را به این فرد داده اند دستگیر نمی شوند.

کاغذ از مبادی رسمی وارد می شود

وی اضافه کرد: کاغذ از مبادی رسمی کشور وارد شده و شامل برگ سبز نیز می‌شود و گمرکات کشور می‌توانند به راحتی این آمار را مشخص کنند و باید پیگیری شود که کاغذها به چه کسی فروخته می شود.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: اینکه بعضی از افراد بخواهند به دلیل منفعت خود کاغذ را عرضه نکنند، به گونه‌ای است که گویی می خواهند قانون را دور بزنند که امر درستی نیست.

وی بیان کرد: من پیشنهاد می کنم و به وزیر ارشاد هم گفته ام همان طور که در مطبوعات تعاونی مطبوعات داریم اگر می خواهیم برای کاغذ ارز اختصاص دهید این ارز را به خود تعاونی مطبوعات بدهید، تا دیگر کاغذ ها سر از انبار های غیر استاندارد در نیاورند واحتکار نشوند.

وی تأکید کرد: اگر می خواهید برای کاغذ و مقوا ارز بدهید به خود تعاونی صنعت چاپ بدهید وهمینطور ارز ناشران را به تعاونی ناشران بدهید نه اینکه ارز را به شخص بدهید که تا گران شد ببرد در گاوداری ها و انبار های دیگر احتکار کند تا بعد صادر کند.

انتقاد از دستورالعمل وزیر

وی با انتقاد از دستورالعمل وزیر سابق صنایع  که می گوید کسانی که در سال گذشته کالا وارد نکرده اند امسال هم نمی توانند وارد کنند، افزود: از این بابت بیشترین خسارت را بعد از تهران خراسان رضوی دیده است،به طوری که مرکب کیلویی ۲۰تومان شده ۸۰تومان مقوای دارویی ازکیلویی۴۰۰۰تومان شده۲۴۰۰۰هزار تومان کاغذ از بندی ۷۰هزار تومان با توجه به اینکه ۶۰۰۰هزار تن وارد کرده اند رسیده به ۳۳۰هزار تومان،که جبران آن برای تولید کنندگان امکان پذیر نیست.

وی  از عدم پیگیری اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن وبخش خصوصی در خصوص مشکلات فعالان بخش خصوصی گلایه کرد و گفت: بخش خصوصی هیچ کاری برای تولید کنندگان وفعالان صنعتی انجام نمی دهد.

وی افزود: ما فقط اسم پارلمان بخش خصوصی را یدک می کشیم؛ چرا که در حال حاضر بیشتر تولید کننده ها با بانک ها به مشکل خورده اند؛چرا پارلمان بخش خصوصی به مجلس فشار نمی آورد تا از تولید کننده ها دفاع کند؛ واقعیت این است که هیچ نظارتی وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.