کارشناس سیاسی ازبک گفت: هند یک کشور بزرگ در حال توسعه است و برای حضور اقتصادی و سیاسی خود به دنبال فضا است؛ آسیای مرکزی یک منطقه بزرگ در مرکز اوراسیا و مورد علاقه هند است.

کارشناس سیاسی ازبک: جهان تک‌قطبی در حال فروپاشی است؛ علاقه وافر هند به حضور در اوراسیا

به گزارش گروه بین الملل، «بختیار ایرگاشیف» رئیس مرکز ابتکارات پژوهشی «معنی» در نشستی گفت: در تاریخ ۱۳ ژانویه در شهر «سمرقند» نخستین نشست وزرای امور خارجه «هند و آسیای مرکزی» برگزار شد.

وی افزود: در این نشست که با حضور افغانستان برگزار شد، گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، فرهنگی و انسانی بین کشورهای آسیایی مرکزی و هند بررسی شد.

ایرگاشیف اظهار داشت: در این نشست «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند، «چنگیز ایداربیک اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان، «بیبوت آتام قل اف» وزیر امور خارجه قزاقستان و «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان شرکت کردند.

رئیس مرکز ابتکارات پژوهشی معنی خاطرنشان کرد: در پایان این نشست وزرای امور خارجه بیانیه مشترکی صادر و در آن بر وجود روابط فرهنگی، بازرگانی و انسانی بین هند و آسیای مرکزی تاکید کردند.  

وزرای امور خارجه از حضور افغانستان در نخستین نشست هند و آسیای مرکزی به عنوان حلقه مهم همکاری‌های منطقه‌ای، ترانزیت کالاها و منابع انرژی استقبال و پایبندی کشورهای آسیای مرکزی و هند را به صلح، امنیت و ثبات در افغانستان، کمک برای برقراری صلح و همچنین مساعدت برای بازسازی اقتصادی افغانستان از طریق اجرای طرح های زیربنایی، ترانزیتی و حمل و نقلی، انرژی، همکاری‌های منطقه‌ای و طرح های سرمایه گذاری تاکید کردند. 

ایرگاشیف گفت: در نتیجه برگزاری دیدار وزرای امور خارجه زمینه جدیدی برای گسترش همکاری‌های متقابل هند با کشورهای آسیای مرکزی آغاز شد.

وی تصریح کرد: روسیه با کشورهای آسیای مرکزی چند قالب همکاری متقابل را از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع که همه کشورهای آسیای مرکزی در آن شرکت می‌کنند را دارد. ضمنا این همکاری متقابل با همکاری‌های دو جانبه تکمیل شده که همکاری‌های ازبکستان و روسیه نشانه بارز بر آن است.

رئیس مرکز ابتکارات پژوهشی معنی اظهار داشت: چین سازمان همکاری شانگهای را دارد که در چارچوب آن رؤسای جمهور به طور مستمر دیدار می‌کنند و وزرای امور خارجه نیز فرمت خود را دارند.

وی خاطرنشان کرد: اما هند تا کنون چنین فرصتی را نداشت و در چارچوب تشدید سیاست خارجی خود در مرحله جدید هند تصمیم گرفت یک قالب دائمی ایجاد کند و در نتیجه آن، نشست سمرقند برگزار شده است.  

ایرگاشیف اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال‌های ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ میلادی هند پس از چین و آمریکا سومین و حتی دومین اقتصاد جهان پس از چین خواهد بود. این کشور طی ۳ سال اخیر بالاترین سرعت رشد درآمد ناخالص ملی را در بین کشورهای در حال توسعه نشان داده است.

وی گفت: به دلایل عینی این کشور از همکاری‌های متقابل با کشورهای آسیای مرکزی عقب مانده است اما در این زمینه روسیه موفقیت داشته است.

این کارشناس سیاسی ازبک ادامه داد: هند یک کشور بزرگ در حال توسعه است و برای حضور اقتصادی و سیاسی خود به دنبال فضا است آسیای مرکزی یک منطقه بزرگ در مرکز اوراسیا است و مورد علاقه هند است.

وی گفت: هند درک می‌کند که ابتکارات جدید ضروری است و طرح هند و آسیای مرکزی یک گام خیلی مهم دیپلماسی است.   

ایرگاشیف خاطرنشان کرد: کشاورزی، نساجی، داروسازی و فن آوری های نوین، حمل ونقل، کریدورهای بین المللی حمل و نقل که برای هند جهت صادرات و واردات خیلی مهم می‌باشد، از زمینه‌های مورد علاقه هند است.  

رئیس مرکز ابتکارات پژوهشی معنی تصریح کرد: هند به این دلیل فعال است که نمی‌خواهد از مساله حل و فصل اوضاع افغانستان دور بماند و قصد دارد در پروسه برقراری صلح به طور جدی شرکت کند.

ایرگاشیف تصریح کرد: در آغاز سال‌های ۱۹۹۰ میلادی ما شاهد فروپاشی دنیای دو قطبی و ایجاد جهان یک قطبی شدیم و اکنون پس از ۲۰ سال این دنیای یک قطبی با سلطه آمریکا رو به فروپاشی است.

وی در پایان تاکید کرد: طی بیست تا سی سال آینده ما شاهد شکل‌گیری دنیایی چند قطبی خواهیم بود که در آن حداقل ۴ قطب از جمله آمریکا، چین، روسیه و هند وجود دارد این جهان مستلزم نهادهای جدید مدیریتی است و هند نیز در حال حاضر روابط خود را با همسایه‌ها توسعه و با آنها از نزدیک همکاری می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.