یک وبگاه خبری لبنانی نوشت، پیش‌نویس قانون اخراج نظامیان بیگانه از عراق را که سیاستمداران این کشور در حال تدوینش هستند، بر خروج بیگانگان از کل عراق از جمله کردستان تأکید می‌کند.

تحلیل سایت لبنانی از تلاش عراق برای اخراج آمریکایی‌ها

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عادل الجبوری» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی با انتشار یادداشتی در وبگاه خبری تحلیلی «العهد» لبنان، با عنوان «کارت‌های حضور بیگانگان و الحشد الشعبی در دست بغداد و نه واشنگتن است»، تلاش‌های آمریکا و وابستگانش برای به حاشیه راندن نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی» را شکست خورده توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: چند ماهی است احزاب و فراکسیون‌های سیاسی و پارلمانی عراق  در حال تهیه پیش نویس قانونی برای اخراج همه نیروهای بیگانه بخصوص نظامیان آمریکایی از عراق، هستند، تلاش‌ها در این راستا اشکال و مسیرهای متعددی گرفته، برخی در چارچوب تحرکات پارلمانی و برخی دیگر در قالب تحرکات سیاسی، رسانه‌ای و مردمی بوده است.

نویسنده آورده است: به نظر می‌رسد که به دلیل ماهیت واقعیت‌ها و حوادث و نگرش‌ها و گرایش‌های مختلف، حرکت در این مسیر بیشتر از همیشه دشوار و پر از مانع است.

العهد نوشت: در نیمه‌های اکتبر گذشته، «سعد حسین»، یک عضو فراکسیون «صادقون» در ائتلاف «الفتح» از گرایش برخی فراکسیون‌های پارلمانی به تصویب قانونی خبر داد که نظامیان آمریکایی را ملزم به ترک عراق می‌کند.

«تنها چند روز پس از این اظهارات، شخصیت‌هایی پارلمانی از اعضای احزاب مختلف سیاسی حمایت خود را از هر گونه حرکتی برای پایان دادن به حضور بیگانگان در عراق اعلام کردند».

در همین راستا، یک نماینده ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر گفت: ائتلاف سائرون اولین طرفی است که با قدرت از هر طرحی برای خروج نیروهای بیگانه بخصوص نظامیان آمریکایی از عراق حمایت می‌کند.

«حسن الکعبی»، معاون اول رئیس پارلمان عراق نیز در اظهاراتی خبری تاکید کرد: حضور آمریکا در عراق هیچ پوشش قانونی ندارد و انتظار می‌رود پارلمان قانونی را درباره اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تصویب کند.

«انتصار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح نیز گفت: اخراج نظامیان آمریکایی از عراق از اولویت های ائتلاف الفتح در مقطع پیش روست.

به نوشته العهد، طرح پیشنهادی نمایندگان پارلمان عراق بر اساس ماده اول و پنج قانون اساسی عراق است که عراق را کشوری مستقل و دارای حاکمیت مستقل در قلمرو خود برشمرده و ارتش عراق را مسئول امنیت خاک، آسمان و آب این کشور می‌داند.

این وبگاه خبری افزود: طبق آنچه از داخل برخی فراکسیون‌های سیاسی به بیرون درز کرده پیش نویس این قانون پیشنهادی بر اخراج همه نیروهای بیگانه از عراق از جمله اقیلم کردستان، حمایت از نیروهای عراق و تشکیلات وزارت کشور و گروه‌های الحشد الشعبی و تقویت توانمندی نیروی هوایی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی قادر به تامین امنیت کشور و انعقاد توافقنامه‌های دفاعی با کشورهای دوست و همسایه تاکید می‌کند.

العهد آورده است: در طی سه ماه گذشته، با ادامه تکاپو برای تهیه پیش نویس لایحه و ارائه آن به پارلمان، ایالات متحده برای از بین بردن چنین تلاش‌ها و تحرکاتی شروع به کار کرده و بارها تأکید می‌کند که حضور نظامی خود را در عراق  به رغم پایان جنگ علیه داعش حفظ خواهد کرد، با وجود اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که با پایان تهدید تروریسم در سوریه، نیروهای آمریکایی را از سوریه بیرون می برد.

این وبگاه خبری افزود: سیاستمداران عراقی می‌گویند، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به عراق در نهم ژانویه جاری حامل پیام روشنی برای رهبران سیاسی عراق بود در این پیام درباره اقدامات و تدابیر پارلمان عراق علیه حضور نظامی آمریکا در عراق هشدار داده شد و سفر مخفیانه دونالد ترامپ به عراق در آستانه سال نو میلادی که به بازدید از پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب استان الانبار خلاصه شد همین معنا را دربردارد.

العهد افزود: برخی از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که اگر واشنگتن نتواند عراق را از تصویب یک قانون برای پایان دادن به حضور بیگانگان در قلمرو خود منصرف کند، حضور نظامی خود را در مناطق مختلف عراق از اربیل و مناطق کردنشین مجاور آن در داخل مرزهای منطقه کردستان تقویت خواهد کرد. این گزینه ممکن است موجب مشکلات و بحران‌هایی بین دولت فدرال و احزاب سیاسی در بغداد از یک سو و دولت کردستان عراق از سوی دیگر شود، همچنین احتمال بالا گرفتن تنش ها و اختلافات میان برخی از خود احزاب کُردی را ایجاد می‌کند.

به عقیده نویسنده، در حال حاضر شرایط به نظر بسیار مطلوب‌تر از هر زمان دیگری برای تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق است؛ چون اکثریت پارلمان از دو فراکسیون بزرگ ائتلاف البناء و ائتلاف الاصلاح و الاعمار با تسریع این گام مهم موافق و همراه هستند.

علاوه بر این، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از اوایل ماه اکتبر که مامور تشکیل کابینه عراق شد چندین بار به ضرورت تجدید نظر درباره حضور بیگانگان در خاک عراق  وبازنگری در توافقنامه‌های امنیتی میان عراق و سایر کشورها در این زمینه اشاره داشته است.

علاوه بر اینکه نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی اخیر خود هم هر گونه مهلت زمانی از سوی آمریکا برای انحلال الحشد الشعبی را قاطعانه رد کرد و گفت: سخن از وجود مهلت برای انحلال الحشد الشعبی درست نیست و این مساله فقط به عراق مربوط می شود.

به نوشته العهد، در عین حال،  گسترش روابط منطقه ای و بین المللی با عراق، به خصوص پس از شکست  سازمان تروریستی «داعش»، بهبود وضعیت امنیتی در سرتاسر این کشور و کاهش قابل توجه میزان تهدیدات و چالش‌های تروریستی، می‌تواند به عنوان یک عامل و انگیزه برای سرعت بخشیدن به مختومه شدن پرونده حضور نظامی خارجی و مشارکت در تقویت  ساختار و عملکرد سرویس‌های  امنیتی و نظامی عراق عمل کند.

العهد آورده است: قابل توجه است که تلاش‌های آمریکا برای حفظ حضور نظامی خود در عراق، البته اگر نخواهد آن را افزایش دهد، با اقدامات فریبنده‌ای برای انحلال الحشد الشعبی همزمان شده که محافلی سیاسی و رسانه‌های مختلف و ارتش‌های الکترونیکی در داخل و خارج عراق برای آن بسیج شده است تا از یک سو چهره الحشد را تخریب کرده و از سوی دیگر به افکار عمومی القا کنند که مأموریت الحشد الشعبی با شکست داعش به پایان رسیده است.

در پایان این یادداشت آمده است: حقیقتی که در اینجا باید متذکر شویم این است که اگر واشنگتن همراه با متحدان و پیروان خود می‌توانست نقشه سیاسی عراق را ترسیم کرده و مسیرهایی را که خواهان آن بود مشخص کند؛ تصویر، چیزی که ما الان می‌بینیم نبود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.