صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد هستند در صورت اختصاص واگن‌های صادراتی بیشتر قطعا شاهد رونق صادرات این استان خواهیم بود.

کمبود واگن معضل اصلی صادرات خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، صادرات و توسعه آن همواره نقش مهمی در ارتقاء وضعیت اقتصادی داشته و دارد و استان خراسان رضوی نیز با توجه به داشتن مرز، یکی از استان‌هایی است که می‌تواند در این زمینه رشد و فعالیت بیشتری داشته باشند.

در سال‌های گذشته یکی از ایرادات اساسی که بر ساختار صادرات در خراسان رضوی وارد می‌شد محدود بودن نوع کالاهای صادراتی و شکننده بودن بازارهای آنها بوده به طوری که افزایش تعداد کالاهای صادراتی و تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی در دستور کار نهادهای دولتی قرار گرفت.

صادرات خراسان رضوی نیاز به توجه ویژه دارد

محمدحسین روشنک؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صادرات در خراسان رضوی وجود دارد، می‌گوید: صادرکنندگان خراسان رضوی سال‌ها است که در مورد کمبود واگن گلایه دارند اما متأسفانه کسی به آنها توجهی نمی‌کند و بخشی از کالاهای صادراتی در استان به علت این مشکل در انبارها باقی مانده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ما نباید تنها به رشد ۴۰ درصدی صادرات نگاه کنیم باید این را در نظر بگیریم که این رشد به نوعی تحول بوده اما سال آینده سال راحتی پیش روی ما نیست و مشکلاتمان از امسال بسیار بیشتر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی در زمینه تسهیل‌گری امور صادرات تأثیر زیادی دارند، خاطرنشان می‌کند: این درخواست را داریم که با توجه به قرار گرفتن خراسان رضوی در دروازه آسیای میانه و تفاوت تعهدات مالی با آنها برای خراسان رضوی برخی از استثنائات در نظر گرفته شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

۴۰درصد رشد وزنی صادرات خراسان رضوی

امید جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به اقداماتی که برای توسعه صادرات در خراسان رضوی صورت گرفته است، می‌گوید: تا پایان آذر ماه امسال مجموع صادرات از گمرکات خراسان رضوی ۲۱۸۹ تن و به ارزش تقریبی ۱۷۶۹ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴۰ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی در طول ۹ ماهه امسال زعفران، کفپوش‌های منگوله‌باف و سایر روغن‌های سبک به جز بنزین و کشورهای اصلی مقصد صادرات کالاهای خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی بوده‌اند.

رشد تعداد کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی

علی رسولیان،  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به اینکه متنوع سازی کشورهای هدف ۶ کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی یکی از دستور کارهای مهم است، خاطرنشان می‌کند: تعداد کشورهای هدف صادرات خراسان رضوی در سال گذشته ۸۵ عدد بوده اما تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن این تعداد انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون کالاهای صادر اتی خراسان رضوی به ۹۵ کشور صادر شده و با وجود تمام مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد سهم صادرات استان خراسان رضوی از ۵ درصد مجموع تمام کشور به ۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی تأکید می‌کند: در نظر داریم با توسعه ارتباطات تجاری خراسان رضوی تعداد مقاصد صادراتی استان را افزایش داده و از این طریق ثبات بیشتری را برای صادرکنندگان فعال در استان فراهم آوریم.

 با وجود گفته‌های که آورده شد هنوز هم صادرکنندگان رضایت ندارند به این معنی که آنها پیش‌بینی می‌کنند وضعیت صادرات آنگونه که بیان می‌شود مساعد نبوده و این رشد هم حاصل از افزایش نرخ ارز بوده و به آن اندازه‌ای که باید نیست.

در هر حال با توجه به ضرورت توسعه صادرات و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مسئولان باید توجه بیشتری به مشکلات داشته باشند تا بتوان با وضعیت موجود اقتصادی مشکلات را رفع کرد و شاخص‌ها را به نوعی ارتقا داد.

منبع: تسنیم

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.