تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) با هدف پر کردن گوشه‌ای از خَلأهای موجود در حوزه مطالعات هنر و معماری حرم تبدیل به کتاب شد.

تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع)، کتاب شد
به گزارش قدس آنلاین، میثم جلالی نویسنده این کتاب با بیان این مطلب اظهار کرد: کتاب تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) نتیجه دو سال کار پژوهشی میدانی، سندی و کتابخانه‌ای فشرده تعدادی از پژوهشگران هنر و معماری اسلامی است.  
وی ادامه داد: مجموعه‌ای ارزشمند که هدف از آماده‌سازی آن از یک سو، پر کردن گوشه‌ای از خَلأهای موجود در حوزه مطالعات هنر و معماری حرم رضوی بوده و از سوی دیگر تلاش شده تا قسمتی از نیازهای پژوهشی محققان را پاسخ دهد.  
جلالی افزود: در این اثر به رغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، سعی شده تا با تکیه بر مطالعات و بررسی های میدانی، انبوهی از اطلاعات بکر و روزآمد جمع‌آوری و با دقت علمی بالا تدوین و تألیف شود.  
وی اظهار کرد: کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) شامل ۹ فصل است که در هر فصل یکی از تزیینات معماری حرم رضوی یا موضوعات مرتبط با آن بررسی و معرفی شده است، این تزیینات شامل گچ‌بری، کاشی‌کاری، نقاشی، حجاری، منبت کاری، مقرنس و کاربندی است.  
این نویسنده گفت: در فصل نخست کلیات گچ بری، پیشینه گچ بری در مشهد و در نهایت تزیینات گچ بری حرم امام رضا(ع) مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است و در فصل دوم مؤلف به معرفی کاشی‌کاری‌های دوره‌های مختلف تاریخی و شاخص‌ترین آثار برجای مانده از آن‌ها در حرم امام رضا(ع) پرداخته است.  
او افزود: در فصل سوم، کتیبه‌نگاری در بارگاه رضوی به چهار دوره تقسیم شده و بر این اساس به تجزیه و تحلیل ویژگی‌های هر دوره پرداخته شده است. یکی از تزیینات عمده در حرم امام رضا(ع)، حجاری است که موضوع فصل چهارم این کتاب است.  
جلالی ادامه داد: تزئینات نقاشی در حرم امام رضا(ع) موضوعی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و فصل پنجم کتاب را در بر می‌گیرد و یکی از تزئینات ظریف به کار رفته در حرم رضوی، منبت‌کاری است که در فصل ششم به پیشینه و جایگاه این هنر در حرم مطهر به آن پرداخته شده است.  
به گفته او هنر مقرنس و کاربندی در حرم رضوی، آخرین هنری است که در این کتاب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در نهایت فصل هشتم و نهم کتاب به مفهوم و چگونگی نمود حکمت و زیبایی در تزیینات معماری حرم امام رضا(ع) اختصاص دارد.  
کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) به صورت نفیس، تمام رنگی بر روی کاغذ گلاسه و در ۴۶۴ صفحه زیر نظر میثم جلالی و توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.