رئیس‌جمهور گفت: لحن‌ها در فضای مجازی نامناسب است.

 روحانی: لحن‌ها در فضای مجازی نامناسب است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در نشست با وزیر و مدیران وزارت ارتباطات طی سخنانی اظهار کرد: فناوری و اینترنت در مجموع خیلی از عمرش نگذشته و برای بعد از انقلاب است و قبل از انقلاب که موبایل نبود؛ بلکه در کل دنیا نبود و این تحولات بزرگی است که در 30 سال اخیر در دنیا اتفاق افتاده و منافع بسیار زیادی دارد ولی ممکن اشکلات و خطراتی داشته باشد.

وی افزود: وقتی ماشین تازه آمده بود؛ برای ما که روستایی بودیم مهم بود که ماشین را تماشا کنیم و والدین به کودکان توصیه می‌کردند که از ماشین فاصله بگیرند تا ماشین با آنها برخورد نکند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم در چارچوب نیاز و فکر خود از ابزار استفاده و آن را انتخاب می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم که از چه وسیله‌ای استفاده کنید و از چه وسیله‌ای استفاده نکنید. فرهنگ سازی و شناخت درست پدیده، اصل است و باید آن را بشناسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

روحانی تصریح کرد: فضای مجازی و زندگی به صورت خاصی شکل می‌گیرد. قدیم می‌گفتند عادت خوب و بد؛ خوب یا بد مردم به موبایل عادت کردند. اگر موبایل را از فرد بگیرید او نمی‌داند چه کند چرا که کارهای خود را با موبایل انجام می‌دهد. وقتی از او می‌گیریم انگار بخشی از زندگی او را از وی گرفته‌ایم. امکان‌پذیر نیست حاکمیت به مردم بگوید من تشخیص دادم که یک چون بخش موبایل ضرر دارد پس آن را کنار بگذارید؛ اگر همه عالم را هم بسیج کنیم، بازهم او از آن وسیله حتی پنهانی استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان با خواست مردم مبارزه و مقابله کرد و این از لحاظ قانونی درست نیست. مردم باید انتخاب کنند. دین هم باید با فهم و درک و پذیرش باشد. نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم بله مردم وقتی می بینند ماشین خطراتی دارد به فرندان خود توصیه می‌کنند که رعایت کند و  فرهنگ را آموزش می‌دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جهان شبکه‌ای و اینترنت؛ در ارتباط مردم ممکن است حرف مفید و یا مضر و راست و دروغ باشد، اظهار کرد: از این فضا گاهی افراطی و گاهی تفریطی استفاده می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند از این فضا باید برای منافع شخصی یا گروهی ویا حزبی‌شان  هر استفاده‌ای کنند. در  فضای مجازی لحن‌ها لحن‌های نامناسب است.

روحانی با انتقاد از پیام‌های تبلیغاتی ارسالی به گوشی‌های همراه و تاکید براینکه آزار و اذیت مردم و اتلاف وقت آنها حرام است، گفت:  ما به عنوان دولت نباید اجازه دهیم که عمر مردم تلف شود. شما در کشورهای اروپایی هیچ گاه نمی‌توانید از اینگونه مسائل ببینید که پیام‌های تبلیغاتی موجب آزار و اذیت مردم شود. گاهی اوقات شخصی منتظر یک تلفن ضروری است ولی باید عمر خود را تلف دیدن پیام‌های تبلیغاتی کند که بدون درخواست او برایش ارسال می‌شود.

وی افزود: این موضوع خیلی اهمیت دارد که ما از تکنولوژی درست و بجا استفاده کنیم. تنها بحث این نیست که بخشی از استفاده ما به این فناوری وابسته است. فضای مجازی بستری توانمندساز است و برای تمام حرکت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی توانمندساز است و می‌تواند ابزاری برای پیاده سازی عدالت در جامعه باشد.

رئیس جمهور ادامه داد:  وقتی اینترنت به شهرها و روستاهای کوچک می‌رسد، مردم این مناطق از همان امکاناتی که مردم شهرهای بزرگ استفاده می‌کنند، بهره‌مند می‌شوند. ما همانطور که در این چهار دهه توانستیم اکثر قریب به اتفاق روستاهای کشور را از نعمت برق بهره‌مند کنیم باید فضای مجازی را هم در تمامی روستاها برقرار کنیم. 

روحانی با اشاره به گسترش شبکه گازرسانی در کشور گفت‌: امروز در دنیا شاید شبکه‌ گازرسانی وسیع‌تر از شبکه گازرسانی در ایران نباشد. در یکی از جلساتی که در کنار وزیر نیرو بودم، وی در این رابطه به من گفت که طول لوله‌کشی گاز در کشور به اندازه 10 دور قطر کره زمین است، خوب این کار عظیمی بوده است. امروز روستایی‌هایی که از نعمت گاز برخوردار هستند، از سوخت با کیفیت استفاده می‌کند که موجب کاهش آلودگی‌ها و صدمه به محیط زیست می‌شود.

وی با اشاره به دیگر منفعت‌های استفاده از فضای مجازی گفت: سومین اثر فضای مجازی مبارزه با فساد و افزایش شفافیت است. متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی‌ها در ثبت‌ سفارش‌ها تخلفاتی را مرتکب شدند و به طور مثال پولی برای واردات کاغد گرفتند ولی این پول صرف خرید جنس دیگری کردند. وقتی شخصی ثبت سفارش می‌کند باید همه بدانند که آن شخص از بانک مرکزی پولی گرفته، باید بدانند چقدر پول از بانک مرکزی گرفته است، باید بدانند چه چیز می‌خواهد وارد کند و همچنین از مراحل مختلف واردات محصول مورد نظر مطلع باشند. 

رئیس جمهور ادامه داد: اگر این اطلاعات در اختیار مردم به شکل شفاف قرار گیرد فساد در بخش ثبت سفارش‌ها قطعا بالا خواهد رفت. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.