روز دوشنبه ناحیه مسلمان‌نشین فیلیپین، طی یک همه‌پرسی به خودمختاری رأی خواهد داد.

ساکنان منطقه مسلمان‌نشین فیلیپین به خودمختاری رأی می‌دهند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، مردم منطقه مسلمان‌نشین فیلیپین قرار است در یک همه‌پرسی در مورد خودمختار شدن این منطقه، نظر دهند. این همه‌پرسی روند انتقال قدرت به یک گروه اسلام‌گرا را میسر می‌کند که با اعمال افراط‌گرایانه گروه‌هایی نظیر داعش در این ناحیه مخالف است. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اقلیت مسلمان جنوب فیلیپین روز دوشنبه پس از مدت‌ها انتظار در یک همه‌پرسی برای خودمختاری شرکت می‌کنند. این همه‌پرسی حاصل فرایند صلح برای خاتمه دادن به دهه‌ها درگیری برای یافتن استقلال در منطقه‌ای است که دچار فقر، درگیری‌های مسلحانه و افراط‌گرایی است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در انتشار جزئیات بیشتر، اعلام کرده همه‌پرسی در برخی نواحی روز دوشنبه (امروز) و در برخی نواحی ۶ فوریه (۲۵ اسفند) برگزار خواهد شد. همه‌پرسی روز دوشنبه بر اساس آری یا نه به استقلال نواحی مسلمان نشین و همه‌پرسی ۶ فوریه برای الحاق شدن تعدادی شهر به این ناحیه است که خواستار استقلال شده است.

رویترز نوشته است از حدود ۲.۸ میلیون نفر در منطقه «میندانائو» پرسیده می‌شود آیا از طرح ایجاد منطقه خودگردانی به نام «بنگسامارو» یا «ملت موروس» توسط دولت حمایت می‌کنند یا خیر. نام اخیر را استعمارگران اسپانیایی به این نواحی مسلمان‌نشین داده بودند.

پیش‌بینی می‌شود که اکثریت قاطعی از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به خودمختاری این منطقه که در چهار دهه گذشته همواره شاهد درگیری و تنش بوده، رأی مثبت دهند.

با وجود اعلام خودمختاری در این منطقه، دولت مرکزی، نظارت بر سیاست‌های دفاعی، امنیتی، خارجی و مالی را همچنان حفظ خواهد کرد و یک کمیته انتقالی به ریاست گروه استقلال‌طلب جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو (MILF) شکل خواهد داد. انتظار می‌رود استقلال‌طلبان مورو پس از انتخابات سال ۲۰۲۰، رسما قدرت را در این منطقه در اختیار بگیرند.

«مراد ابراهیم» مدیرکل این جبهه روز دوشنبه به «سی‌ان‌ان» فیلیپین گفت: «اطمینان داریم که "آری" برنده خواهد بود. اگر دستکاری و تهدید در کار نباشد، تایید قاطعانه‌ای رخ خواهد داد».

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین هرچند همچنان شخصا میان فیلیپینی‌ها محبوب است، اما تاکنون در تحقق سیاست‌های مد نظرش با دشواری مواجه بوده است. در این شرایط، برگزاری این همه‌پرسی برای تحکیم موقعیت او از اهمیت بالایی برخودار است.

هرچند طرح خودمختاری «بنگسامورو» حاصل مذاکره رئیس‌جمهور پیشین فیلیپین و استقلال‌طلبان است، اما دولت سابق نتوانست رضایت کنگره این کشور برای اجرای آن را به دست آورد. دوترته که ۲۲ سال شهردار «میندانائو» بوده، با جلب حمایت کنگره از این طرح، توانست برای خود اعتبار بخرد.

انتظار می‌رود نتایج همه‌پرسی روز جمعه اعلام شود. دوترته هفته گذشته به رای‌دهندگان گفت این طرح را تایید کنند و نشان دهند خواستار صلح، توسعه و رهبری محلی هستند که «حقیقتا تأمین‌کننده و دارای درک از نیازهای مردم مسلمان باشد».

جبهه آزادی‌بخش مورو افراط‌گرایان را محکوم کرده و گفته است دلسردی ناشی از روند کند تحول‌زایی، عامل اشغال شهر «ماراوی» توسط شورشی‌های تحت فرمان داعش در سال ۲۰۱۷ بود که ارتش ۵ ماه حمله زمینی و حملات هوایی ویرانگری را برای شکست آن‌ها ترتیب داد. از آن زمان کل منطقه ماندائو تحت حکومت نظامی است.

این جبهه و دولت امید دارند این استقلال منتج به سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌ها و منابع طبیعی شده و اجازه گسترش صادرات میوه و نیکل و توسعه صنعت روغن پالم را میسر کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.