هادی مخملی رئیس اتحادیه قالیشویان مشهد گفت: شناسایی کارگاههای غیر مجاز اصلا کار آسانی نیست ، گاهی اینها با یک دستگاه وانت بار در سطح شهر تردد می کنند و فقط هم به اتکای اگهی روزنامه وارد خانه های مردم می شوند و فرش ها را به امانت می گیرند.

فعلا قیمت خدمات قالیشویی گران نمی شود/چاپ اگهی قالیشویی بدون مجوز ۳۰ میلیون تومان جریمه دارد/قالیشویی های مدرن حق ندارند مبلغ بیشتری ازمردم بگیرند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز و رونق فرهنگ خانه تکانی در میان خانواده‌ها برخی مشاغل نیز رونق می‌یابند که کارگاه‌های قالیشویی از نمونه‌های بارز آن هستند.

شستن فرش در روزهای نزدیک به نوروز یک دغدغه برای خانم‌ها تبدیل میشود، چون­ کوچک شدن خانه‌ها و عوض شدن نوع زندگی و آپارتمان نشینی باعث شده فرش‌ها برای شستشو به قالیشویی‌ها سپرده شود. و همین باعث شده است که  کارگاه‌های قالیشویی قارچ گونه درحاشیه شهرها رشد کنند.

به انگیزه نزدیک شدن به سال جدید با هادی مخملی ، رئیس اتحادیه قالیشویان مشهد گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به نزدیک شدن به ایام سال جدید آیا نرخ جدیدی برای کارگاه‌های قالیشویی اعلام شده است یا با همان نرخ قبلی ارائه خدمات خواهند داشت؟

مخملی: با توجه به تحولاتی که این چند ماهه در بازار بوجود آمده است و افزایش قیمت سرسام آور مواد شوینده که وسیله اصلی کار قالیشوییهاست با این حال اما هنوز نرخی برای سال جدید اعلام نکرده‌ایم ولی برای اینکه همکاران ما بتوانند در این وضعیت خدمات خوبی ارائه کنند ، باید در نرخ‌ها تجدید نظر شود. چون دقیقا با توجه به همین وضعیت برخی از قالیشویی ها متضرر شده و می‌شوند ولی با این همه  تا به امروز افزایش قیمتی نداشته‌ایم و فعلا هم پیش بینی خاصی نداریم.

قدس آنلاین: طی سالهای گذشته و همین امسال مواردی داشته‌ایم که اتفاقات ناخوش آیندی برای برخی از شهروندان پیش آمده است . اگر مردم بخواهند از کارگاه‌های قالیشویی شکایت کنند باید به کجا مراجعه کنند و چطور می‌توانند تشخیص دهند کدام قالیشویی عضو اتحادیه هست ؟

مخملی: خودمان هم بابت این مساله دچار مشکل هستیم .الان چند سالی است که  تبصره ۳ ماده ۱۷ نظام صنفی اصلاح هم شده است براین اساس هرواحد صنفی بدون پروانه که اگهی تبلیغاتی منتشر کند تا ۳۰ میلیون تومان جریمه میشود ، ولی هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که رسانه ها بر خلاف مکاتباتی که با آنها داشته ایم دراین خصوص همکاری نمیکنند و باز هم مبادرت به انتشار آگهی برای برخی کارگاه های غیر مجاز می کنند که متاسفانه به صورت بی رویه هم رشد کرده اند  و خطر این کار هم ورود این افراد غیر مجاز به منازل مردم است که تبعات اجتماعی زیادی را به همراه داشته و دارد . البته در حال حاضر با معاونت اجتماعی فرمانداری مذاکراتی داشته ایم واین قول مساعد را گرفته ایم که این مساله امسال به سرانجام برسد.

قدس آنلاین: چرا این مراکز و کارگاه ها توسط خود شما قبل از هر اقدامی شناسایی نمی شوند؟

مخملی: شناسایی کارگاههای غیر مجاز اصلا کار اسانی نیست . گاهی اینها با یک دستگاه وانت بار در سطح شهر تردد می کنند و فقط هم به اتکای اگهی روزنامه وارد خانه های مردم می شوند و فرش ها را به امانت می گیرند. البته چنانچه این واحدها در مکان مشخصی مستقر باشند و شکایتی از آن واحد صنفی انجام بشود بازرسان ما بعد از مراجعه و کسب اطلاعات لازم ، واحد غیر مجاز را پلمپ می کنند.

قدس آنلاین:چرا اتحادیه قالیشویان سامانه ای برای ثبت خدمات به مردم طراحی واجرا نکرده است ؟

مخملی: واحد شکایات ما فعال است ، در رابطه با قالیشویی های مجاز هم یکسری اپلیکیشن هایی طراحی و منتشر کرده ایم  ولی تا این قضایا جا بیفتد کمی زمان میبرد؛ ولی این دلیلی نمیشود که یک رسانه مثل روزنامه بخواهد اگهی را غیر قانونی چاپ کند. اگر هرج و مرج صنفی وجود نداشته باشد ما به خوبی می توانیم این کارگاه های غیر مجاز را کنترل کنیم.

قدس آنلاین: ما در مشهد قالیشویی مدرنی داریم که هم بتوانددر آب صرفه جویی بکند و هم عملیات شستشو را بهداشتی و شرعی انجام بدهد؟ و آیا قالیشویی ها به صرف استفاده از دستگاه های مدرن مجاز به افزایش نرخ شستشو هستند؟

مخملی: بله برخی از کارگاه های قالیشویی ما در مشهد  از دستگاه های مدرن استفاده می کنند و دقیقا به دلیل سابقه حرفه ای که برخی از این ها دارند درجه بندی می شوند ولی این به معنای بالا بردن تعرفه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.