یک روزنامه لبنانی به تشریح دلایل سفر فرمانده مقر مرکزی آمریکا به لبنان پرداخت و نوشت از آنجایی که این سفر پس از انفجار منبج و سفر وزیر خارجه آمریکا و معاونش به منطقه و لبنان صورت می‌گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 دلایل اهمیت سفر ژنرال آمریکایی به لبنان در برهه کنونی

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده مقر مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا به لبنان سفر کرده است.

سفر این نظامی آمریکایی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا پس از نشست وی با رؤسای ارتش (در واشنگتن) در پی انفجار «منبج» - که طی آن نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفتند- و نیز پس از سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به منطقه و سفر «دیوید هیل» معاون وی به بیروت، انجام می‌شود.

روزنامه «الجمهوریه» در گزارشی در این باره نوشت، اولین بار نیست که ووتل به بیروت می‌آید. او از زمانی که پست جدیدش را بر عهده گرفته سالی سه یا چهار بار به لبنان سفر کرده اما سفر کنونی چندین معنا دارد. در درجه اول اینکه وی این سفر را پس از  خبر خودکشی «اسکات استرنی» فرمانده ناوگان دریایی آمریکا در غرب آسیا - در دسامبر 2018 در بحرین-  دو ماه به تعویق انداخت.

در ادامه این گزارش به دلایل اهمیت سفر کنونی ووتل پرداخته شده است:

اول: این سفر اول ووتل به لبنان پس از انفجاری است که در منبج علیه نیروهای آمریکایی انجام شد؛ انفجاری که طی آن چهار نظامی آمریکایی کشته و بیش از 15 نفر دیگر زخمی شدند. سفر مذکور همچنین یک ماه پس از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انتقال آنها به پایگاه‌های آمریکایی در عراق صورت می‌گیرد تا نزدیک به سوریه باشند و ادامه عملیات‌های هوایی ائتلاف‌ موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم در خاک سوریه را تضمین کنند.

دوم: سفر کنونی همزمان با مذاکرات آمریکا با ترکیه و کردها برای مرحله پس از خروج نیروهای آمریکایی از منبج و شمال سوریه، توافق بر سر وضعیت در این شهر، ممانعت از انجام هر عملیات نظامی میان طرفین و تضمین اینکه دولت سوریه یا داعش از این عقب‌نشینی سود نمی‌برند.

سوم: این سفر در آستانه نشست ترکیه و آمریکا برای بررسی وضعیت شمال سوریه انجام می‌شود، تصمیم به برگزاری این نشست پس از تماس تلفنی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گرفته شد؛ تماسی که در آن به انفجار انجام شده علیه نیروهای آمریکایی در منبج، سرنوشت توافق‌های دوجانبه درباره شهر و نیز اراضی غرب فرات صحبت شد.

چهارم: نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که سفر ووتل همزمان با از سرگیری حملات اسرائیلی به سوریه صورت می‌گیرد.

در ادامه این گزارش آمده، کارشناسان تحریم‌های مالی علیه حزب‌الله و صادرات نفت ایران را نیز نادیده نمی‌گیرند؛ به علاوه اینکه باید به موضوع تشکیل دولت لبنان و شروط آمریکا برای دور نگه داشتن حزب‌الله از کرسی‌های وزارتی مرتبط با سازمان‌هایی بین‌المللی از جمله وزارت بهداشت و دارایی اشاره کرد. مسأله‌ای که آمریکا جرأت علنی اعلام کردن آن را ندارد و دیوید هیل طی سفر خود به لبنان آن را پشت درهای بسته مطرح کرد.  

هیل در این سفر اعلام کرد:  جامعه بین‌الملل از نزدیک وضعیت دولت لبنان را زیر نظر دارد، انتخاب اعضای کابینه، موضوعی فقط مربوط به خود لبنانی‌هاست اما نوع دولتی که انتخاب می‌شود برای همه ما مهم است (جزئیات بیشتر).

وی طی این سفر، به ایران و حزب‌الله نیز تاخت و مدعی شد: ما به تلاش‌های خود برای مقابله با فعالیت‌های خطرناک ایران در تمام منطقه از جمله حمایت مالی از فعالیت‌های نیابتی سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله ادامه می‌دهیم. لبنان حق دفاع از خودش را دارد، این تنها حق دولت لبنان است و وجود شبه‌نظامیانی خارج از تسلط دولت قابل قبول نیست، (این شبه‌نظامیان) امروز با حفر تونل‌های هجومی از طریق خط آبی در اسرائیل یا تجمیع بیش از صدهزار موشک امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

سفارت آمریکا در لبنان، سفر جوزف ووتل را ترتیب داده و قرار است وی در این سفر با «میشل عون» رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان عالیرتبه نظامی و سیاسی دیدار کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.