طرح مشترک اتاق بازرگانی و اصناف برای تامین و توزیع ارزاق و کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم با مصوبه شورای مرکزی بسیج تخصصی اتاق اصناف تهیه شد.

اتاق بازرگانی و اصناف طرح تامین و توزیع کالاهای اساسی را تهیه کردند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛ سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران و غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف طرحی را برای تامین و توزیع بهتر کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز دهک‌های پایین جامعه تهیه کردند.  

متن کامل طرح بدین شرح است: 

بیان مسئله

تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه با تکیه بر اولویت تأمین نیازهای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به این اقلام از ضروری‌ترین اقدامات اقتصاد مقاومتی در زمان مواجه با بحران‌های ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی می‌باشد.

تجربه موفق دهه‌های گذشته که در زمان انقلاب و زمان مواجه با جنگ تحمیلی و چه در بحران‌های ایجاد شده در اوایل دهه ۸۰ به واسطه  اعمال تحریم‌های ظالمانه ابرقدرت‌ها،‌ این ضرورت را جهت اقدام سریع و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بیش از پیش عیان می‌سازد.

اجتناب از دولتی کردن اقتصاد و نیفتادن در دام اقتصادهای دولتی که بسیار پر هزینه،‌ پرخطر، پر فساد و اشتباه می‌باشد از ضروریات این اقدامات می‌باشد که همواره از سوی ریاست جمهور و دولتمردان دولت تدبیر و امید به آن تأکید شده است.

بدیهی است ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل سه تشکل سراسری تخصصی یعنی‌ اتاق‌های بازرگانی، اصناف ایران و تعاون کاملاً برای انجام این کار عظیم و ضروری ملی کافی بوده و تجربیات فشرده و متمرکز اعضای حاضر دی این سه تشکل اختصاصی به عنوان سرمایه‌هایی باید توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفته شود.

رشد بی‌رویه قیمت‌های کالاهای اساسی در چند ماه گذشته و عدم توفیق کافی نهاده‌های رسمی در برخورد با این پدیده و حتی کنترل آن و مفاسد ایجاد شده در مهار بحران اقتصادی و عدم استفاده از تجربیات اعضای این سه تشکل بزرگ بوده، بزرگ‌ترین دلیل برای عدم تکرار این اشتباهات با واگذاری امر به این سه تشکل اقتصادی می‌باشد.

البته وظایف ذاتی دولت که برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام کار می‌باشد در طرح جاری در نظر گرفته شده و مسلم است که نقش هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت دولت قابل حذف نمی‌باشد.

توقع مردم و جامعه فعالان اقتصادی متشکل در این سه نهاد از ریاست جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد نظام، اعتماد عملی بیش از پیش به توان و تخصص جامعه فعالان اقتصادی کشور گرد آمده در این سه اتاق است.

 تنظیم بازار کالاهای اساسی

الف ـ جامعه هدف طرح

جامعه هدفگذاری شده در این طرح که شامل دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه می‌باشند عبارتند از:

الف ـ کارکنان و حقوق‌بگیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی

الف ـ ۱: کارکنان و حقوق‌بگیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی

الف ـ ۲: فرهنگیان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش

الف ـ ۳: پرسنل و کارمندان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و ...

الف ـ ۴: کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی

الفـ ۵: خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)

بحمدالله بانک اطلاعاتی نسبتاً کاملی از این خانواده‌ها در کشور موجود است که با رفع برخی از اشکالات کوچک کاملاً قابل اعتماد و عملیاتی است.

ب: برنامه‌ریزی، تصویب برنامه و نظارت بر انجام کار

ستاد تنظیم بازار کشوری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور در سطح کشور و با عضویت وزرا صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رؤسای اتاق‌های بازرگانی اصناف و تعاون، ستادهای تنظیم بازار استانی در هر استان به ریاست استاندارد و عضویت مدیران استان‌ها، اعضای ستاد تنظیم بازار کشوری در سطح استان تشکیل و این ستادهای مسئولیت برنامه‌ریزی، تأمین کالاهای مشمول، میزان تولید داخلی، میزان واردات مورد نیاز و قیمت فروش هر کدام را در سطح ملی و سطح هر استان به عهده خواهند داشت.

ج: تأمین ارز و ریال مورد نیاز پروژه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین ماهیانه حداقل ۸۰۰ میلیون یورو مورد نیاز این طرح را عهده‌دار است، واردکنندگان می‌توانند در قبال ارائه ضمانت‌نامه‌های مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسویه حساب‌های خریدهای انجام شده را حداکثر تا ۶ ماه پس از ترخیص و با سود تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام دهند. در صورتی که سود تعیین شده کمتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار باشد ستاد تنظیم بازار کشوری چگونگی تأمین مابه‌التفاوت را تعیین تکلیف می‌کند.

د: واردات مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز برای تولید این کالاهای این طرح واردات کالاهای اولیه توسط مباشرین که سابقه انجام این کار را در سالهای قبل داشته و با تشخیص صلاحیت مراجع ذیربط انجام می‌شود.

هـ: خرید و جمع‌آوری مواد اولیه تولیدی کشور

سازمان‌های تعاون روستایی کشور و استان و شهرستان مسئولیت خرید، جمع‌آوری و تحویل نهاده‌های تولید داخل کشور اعم از گندم، ذرت، جو، سویا و ... را بر عهده خواهند داشت.

و: تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و صنایع تبدیلی مربوطه و واحدهای تولیدی مشمول طرح اعم از کارخانجات لبنی و صنایع مربوطه و واحدهای فرآوری گوشت قرمز، سفید، با تصویب ستاد تنظیم بازار استان و عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت استان مسئولیت تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز را بر عهده خواهند داشت.

ح:‌توزیع مواد اولیه و کالا

واحدهای توزیعی به معرفی اتاق‌های اصناف و تعاون و تصویب ستادهای تنظیم بازار (ملی و استانی) به محدوده فعالیت) مسئولیت توزیع مواد اولیه و کالا را به عهده خواهند داشت.

ط: توزیع اقلام نهایی تعاونی‌های اسکان، اسکاد، اتکا و فرهنگیان با همکاری صنوف توزیعی مربوطه مسئولیت توزیع اقلام نهایی را به عهده خواهند داشت.

ی: کلیه این مراحل در بسته نرم‌افزار مکان‌محور با محوریت سیمکارت تلفن همراه انجام می‌شود.

ک: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت تأمین زیرساخت، هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و پیش‌بینی فنی و اجرایی را عهده‌دار خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.