معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس گفت: استفاده از عطرهای گیاهی جایگزین عطرهای شیمیایی شده است.

زیرگذر حرم بسته می‌شود

به گزارش قدس آنلاین ؛  خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ظهر سه شنبه در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات معاونت اماکن متبرکه و امور زائران حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: در بررسی‌های انجام شده همه در خصوص حذف زیر گذر حرم یک نظر شدند و مسیرهای منتهی به حرم باید بسته شوند و در سازمان ترافیک استان نیز این طرح بررسی شده است.

وی تصریح کرد: مطابق آمار ۸۶ درصد ماشین‌های پارک شده در پارکینگ‌های حرم پلاک مشهد دارند و این ماشین‌ها که بیش از هشت ساعت در پارکینگ‌ها توقف دارند، اکثرا کسبه‌ای را که در این اطراف کار می‌کنند را شامل می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: حرم باید مقصد باشد نه معبر ضمن اینکه شارستان هم در طرح جامع شهری قرار دارد و زمانی که راه بیافتد، زیر گذر بسته می‌شود. در تمام دنیا در مراکز توریستی از ده‌ها متر مردم پیاده می‌آیند.

منبتی افزود: اگر اتفاقی در اطراف حرم و یا خود حرم بیافتد به خاطر حجم ترافیکی که در حال حاضر وجود دارد ماشین‌های امدادی به سختی می‌توانند به حرم برسند. در فاز اولیه طرح قرار شد فقط تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها امکان رفت و آمد در اطراف حرم را داشته باشند و در فازهای بعدی این‌ها دیگر نمی‌آیند. به نظر می‌رسد عید نوروز بهترین زمان برای عملیاتی کردن طرح باشد.

وی با بیان اینکه تخلیه پارکینگ شماره چهار حرم مطهر برای ساخت صحن رضوان بوده است، تصریح کرد: صحن رضوان از صحن جامع رضوی هم بزرگتر خواهد و نیاز به چنین صحنی در هنگام برگزاری مراسمات احساس می‌شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: یکی دیگر از مواردی که لزوم بستن پارکینگ‌ها را یاد آور می‌شود، مباحث امنیتی است، یکی از تهدیدات همین خودروها هستند. دستگاه‌های امنیتی هم در خصوص پارکینگ‌های حرم صلب مسئولیت کرده اند بنابراین این موضوع باید جدی گرفته شود.

منبتی افزود: برای خدمه نیز زمینی در خیابان دانش در نظر گرفته ایم تا خودروها را در آنجا پارک کرده و به حرم بیایند.

تسهیل دریافت دعوتنامه مهمانسرای حضرت

وی تصریح کرد: ما روزانه از ۲۰ هزار زائر را در حرم پذیرایی می‌کنیم، ابتدا نحوه توزیع دعوتنامه‌ها به این صورت بود که در جاده‌ها توزیع می‌شدند و مردم هم استقبال خوبی داشتند، اما برای اینکه جامعه هدف بیشتری را پوشش دهد، سامانه‌ای راه اندازی و توزیع دعوتنامه‌ها شکل الکترونیکی به خود گرفت.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: نحوه فعالیت این سامانه بر اساس کد ملی افراد است و با استفاده از هر پیامک تا پنج نفر می‌توانند برای دریافت غذای حضرت ثبت نام کنند، اما نکته اصلی این است که افراد تنها یکبار در سال می‌توانند از سامانه استفاده کنند و از این طریق علاوه بر رعایت عدالت، افراد بسیار بیشتری می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

منبتی با اشاره به دیگر فعالیت‌های آستان قدس رضوی در ارائه خدمات، افزود: هر شب جمعه هزار و ۵۰۰ غذا در محدوده حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود و اخیرا نیز با توجه به نامساعد بودن وضعیت اقتصادی، سنتی که قبلا هم در آستان قدس انجام می‌شده است، تحت عنوان آش فقرا در حال اجرا است و روزانه در حاشیه شهر مشهد برای ۵ هزار نفر غذا توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در اماکن متبرکه بیش از ۱۲۰ فرآیند خدمتی شامل بهداشت، پذیرایی، انتظامات، مسائل امنیتی و ... داریم. یکی از این خدمات که از زمان‌های قدیم شکل گرفته، طرح معین الضعفا است به طوریکه هر هفته حدود ۴۰۰ نفر که به دلایل مختلف امکان تشرف به حرم را ندارند، توسط رابطان ما در مناطق شناسایی شده و به زیارت آورده می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به بحث اسکان زائران، گفت: دو سالن با ظرفیت چند هزار نفری در خیابان طبرسی برای اسکان شبانه زائرانی که شبانه داخل خود حرم هستند، در حال آماده سازی است.

منبتی افزود: در رابطه با عطر افشانی فضای حرم از زمان ورود تولیت جدید عطر پایه گیاهی استفاده می‌شود که نسبت به عطر پایه شیمیایی که قبلا استفاده می‌شود، قیمتی سه برابر دارد. در فصل زمستان نیز به این عطرها ضد عفونی کننده اضافه می‌شود.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.