مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت گفت:معتقدیم ظرفیت طب مکمل در کنار طب رایج می تواند کمک کننده باشد.

طب سنتی باید در کنار طب رایج قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین ، محمود خدادوست صبح چهارشنبه در همایش ملی طب سنتی ایرانی که در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه طب سنتی امروز دیگر بحث ما بودن یا نبودن آن نیست بلکه بحث چگونگی قرار گیری طب سنتی در کنار طب رایج است.

وی افزود: معتقدیم ظرفیت طب مکمل در کنار طب رایج  می تواند کمک کننده باشد. در استراتژی سازمان WHO در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تاکید شده بود که که طب سنتی در نظام سلامت ادغام شود و ما نیز در سال ۲۰۰۷ به همین منظور رشته طب ایرانی را ایجادکردیم. طب ایرانی با توجه به قدمت چند هزار ساله و ریشه دار بودن در کشورمان از قابلیت پذیرش بالایی در جامعه برخوردار است و این ظرفیتی برای نظام سلامت برای ارتقا سلامت مردم محسوب می شود.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: رویکرد طب ایرانی سلامت محور است و نگاه آن بر پیشگیری از بیماری ها تاکید دارد و مبنای آن در درمان بیماری ها، مزاج است. همچنین در نگاه حکما طب ایرانی، آداب و ادب طبابت قبل از طب قرار دارد و با ورود طب ایرانی در نظام سلامت اخلاق پزشکی توسعه پیدا می کند.

خدا دوست تاکید کرد: بر اساس سیاست های کلی و سند توسعه گیاهان سنتی در برنامه ششم توسعه دو حکم قانونی برای طب ایرانی وارد شده است و نظام سلامت از لحاظ ساختاری هم به طب مکمل توجه کرده است. همچنین راه اندازی درمانگاه ها و بخش های بین رشته ای، طراحی سامانه ملی ثبت بیماری ها، ایجاد ۸ دانشکده طب ایرانی، ۱۷ رشته محل و افزودن دو واحد درسی تحت عنوان آشنایی با اصول و مبانی طب ایرانی از بهمن ماه امسال از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.