نویسنده سرشناس جهان عرب نوشت، چیزی که برخی از اعراب متوجه آن نشده اند این است که ایران به کشوری رو در روی رژیم اشغالگر اسرائیل مبدل شده است و آن را رهبر کل منطقه عربی خواهد کرد.

 اینکه ایران به کشوری رویاروی رژیم اشغالگر تبدیل شده یعنی چه؟

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «عبد الباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «تبدیل ایران به کشوری رودرروی رژیم اشغالگر اسرائیل به چه معناست؟...» تجاوز روزهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را با دستاوردهای مهمی برای جبهه مقاومت همراه دانست.

در مقدمه این یادداشت آمده است: پنج دستاوردی را که از اهمیت زیادی برخوردار است، می توان از طریق نظارت دقیق و عمیق بر حملات موشکی تهاجمی اسرائیل که در چند روز گذشته عمق سوریه را هدف قرار داد، مورد بررسی قرار داد که در چند نکته خلاصه می‌شود.

به نوشته رای الیوم، اول اینکه ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کشور «رو در روی» رژیم اشغالگر اسرائیل است و تبدیل به یک قدرت نظامی شده که سران رژیم صهیونیستی سیاستمداران آن یا نظامیانشان، هزار حساب روی آن می‌کنند  آن هم برای اولین بار از زمان آغاز مناقشه اعراب و اسرائیل در یکصد سال پیش چون ایران یک نیروی نظامی قدرتمند است و دارای شبکه‌ای از بازوهای غیر رسمی نظامی است که قادرند جنگ‌های چریکی به راه اندازند.

دوم اینکه، موضع روسیه در سال ۲۰۱۹ ممکن است غیر از سال ۲۰۱۸ باشد آن هم با توجه به انتقادهای بسیاری که به مسکو به دلیل سکوت در برابر تجاوزهای مکرر به خاک سوریه وارد است. موضوعی که می‌تواند بر جایگاه روسیه به عنوان یک متحد قابل اعتماد در منطقه سایه اندازد و انتظار می‌رود که در آینده تغییر عمده‌ای در موضع روسیه رخ دهد.

سوم اینکه تصادفی نبود که رهبری روسیه گزارش تحقیقاتی را در اختیار روزنامه کامرسانت قرار داد که روز سه‌شنبه منتشر شد و تاکید می‌کند که ارتش سوریه و سامانه‌های دفاع هوایی آن از ماه مارس آینده آماده استفاده از موشک‌های پیشرفته روسی S-۳۰۰ خواهند بود تا به تمام سوالات در مورد عدم استفاده از این موشک‌ها در پاسخ به هواپیماهای اسرائیلی به طور غیرمستقیم پاسخ داده شود.

چهارمین مساله ساقط شدن توافقنامه‌هایی است که  تأیید می‌کرد که نیروهای ایران در سایه تفاهم بین روسیه و اسرائیل حدود ۸۰ کیلومتر دور از مرز جنوبی سوریه با فلسطین اشغالی و به ویژه بلندی‌های جولان هستند و مطبوعات اسرائیل به نقل از مقامات نظامی اسرائیل اشاره کردند که نیروهای ایران در پایگاه‌های خود در چند کیلومتر از مرز مستقر هستند.

به نوشته رای الیوم، پنجمین مساله اینکه چشم انداز واکنش سوریه و ایران به حملات اسرائیل، بزرگ است و شلیک یک موشک با برد متوسط مجهز به کلاهک پر شده از نیم تن بمب به بلندی‌های جولان در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل، تایید می‌کند که شک و تردیدها برای انتقام گیری برطرف شده است... این یعنی یک تصمیم استراتژیک برای شروع مرحله بعدی گرفته شده است.

نویسنده تصریح کرد: مقامات اسرائیلی پس از این حملات موشکی بسیار مبالغه آمیز از دستیابی به پیروزی‌هایشان گفتند و ادعا کردند که انبارهای سلاح و پایگاه‌های سپاه... در سوریه را هدف گرفتند، دستاوردهایی که از سوی کارشناسان نظامی اسرائیل هم بسیار مشکوک است نه به دلیل اینکه مبالغه آمیز درباره آن حرف زده شده است چون به منظور سرپوش گذاشتن بر یک تصمیم استراتژیک بسیار مهم صورت گرفت و آن هم گشوده شدن تدریجی جبهه جولان و ایجاد یک جبهه جنوبی در رویارویی با رژیم اشغالگر است.

به نوشته رای الیوم، سال جدید ما شاهد جهشی منحصر به فرد و شگفت‌انگیز در سیستم‌های دفاع هوایی سوریه خواهیم بود. آن هم با  ورود موشک‌های "S-۳۰۰" به میدان، وقتی موشک‌های روسی کمتر توسعه یافته، مانند بانسر (Bancir) و بوک، پاسخ موثری به بسیاری از راکت‌های شلیک شده توسط هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی لبنان یا از سمت الجلیل و دریای طبریا می‌دهند و اسرائیل جرات نقض حریم هوایی سوریه از بیم سرنگونی هواپیماهایش را ندارد پس از ورود اس-۳۰۰ وضعیت چگونه خواهد بود؟ انتظار می‌رود حتی در حریم هوایی لبنان هم با این موشک‌ها مقابله شود و روس‌ها که از سرکشی‌های تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها صبرشان به سر آمده بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

رای الیوم نوشت: درست است که رهبری سوریه به دنبال جنگ نیست، زیرا اولویت‌های آن تمرکز بر بازپس‌گیری شهرهای خارج از کنترل آن مانند  ادلب و میدان‌های نفت و گاز در شرق فرات است، اما وضعیت ایران ممکن است متفاوت باشد. سپاه پاسداران ایران قادر است حملات راکتی تلافی جویانه‌ای را علیه اسرائیل انجام دهد نه تنها از جنوب سوریه، همچنین از خاک عراق، و همین موضوع دلیل تهدیدات اخیر اسرائیل علیه عراق را توضیح می‌دهد.

نویسنده تاکید کرد: هنگامی که بنیامین نتانیاهو به عنوان وزیر دفاع رژیم صهیونیست سه بار اذعان می‌کند که هواپیماها و موشک های او با شکستن تابوی بیش از ده ساله تجاوز به سوریه، به این کشور حمله کرده اند تاصدای مخالفان خود را خاموش کند و تاکید می‌کند که اسرائیل دارای توانمندی  دفاع و تهاجمی بسیار قوی و پیشرفته‌تر در جهان است و مشت محکم اسرائیل نثار همه کسانی که آرزوی بدبختی برای آن دارند خواهد شد، این سخن نتانیاهو نشان می‌دهد که نگران و مضطرب است و می‌خواهد شهرک‌نشینانی را که از سه جهت جبهه شمال، جنوب و شرق در محاصره موشک هاست آرام کند.

رای الیوم آورده است: چیزی که برخی از اعراب متوجه آن نشده‌اند این است که ایران به کشوری رو در روی رژیم اشغالگر اسرائیل مبدل شده است و از این طریق شکاف راهبردی ناشی از عدم حضور آنها  را از بین می‌برد و آن را رهبر کل منطقه عرب خواهد کرد و تمام ادبیاتی که در سال‌های گذشته علیه ایرانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و مملو از اهانت و نفرین است نظیر مجوسی خواندن آنهاست از بین می‌برد .

در پایان این یادداشت آمده است: نفوذ ایران در یمن، عراق، سوریه، فلسطین و لبنان گسترش می‌یابد و به زودی به سودان نیز باز می‌گردد، اعرابی که به عادی سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی روی آوردند این ضرب المثل درباره آنها صدق می‌کند که «موی را در چشم دیگران می‌بینید و تیر را در چشم خود نمی‌بینید».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.