ادبیات تند و آتشین بین آمریکا و کره شمالی مسلما کاهش یافته اما چندین ماه بعد از توافق ماه ژوئن بین ترامپ و کیم به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای همچنان آسیب پذیر باشد.

دلیل توقف قطار مذاکره آمریکا و کره شمالی چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، در این توافق عادی سازی روابط بین دو کشور، پایان رسمی جنگ دو کره، بازگرداندن بقایای سربازان آمریکایی و از همه مهمتر حرکت به سمت خلع سلاح کامل شبه جزیره کره به عنوان اهداف اصلی اشاره شده است.

از یک سو آمریکا خواستار ازبین رفتن تمام تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، اجازه حضور بازرسان آژانس در کره و تعطیلی تاسیسات هسته‌ای شده است اما کره شمالی نیز خواسته‌هایی دارد. پیونگ یانگ در مقابل خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی، عدم ادامه مانورهای نظامی کره جنوبی و آمریکا شده است.

بعد از نشست سنگاپور تا ۱۸ ژانویه که دیداری بین ترامپ و کیم یونگ چول، یکی از مشاوران ارشد رهبر کره شمالی انجام شد، مذاکره جدی بین دو طرف صورت نگرفت. در اوایل هفته جاری نیز نشستی بین دو طرف در استکهلم انجام شد. استیفن بیگن، نماینده ویژه ترامپ در این دیدار از همتای کره شمالی خود خواست تا تولید سوخت و سلاح هسته‌ای را متوقف کند. روابط بین دو کشور تا حدی بهبود یافته اما ترس آمریکا از اقدامات غیرقابل پیش بینی چین در این بین است؛ هرچند پکن اعلام کرده با وجود جنگ تجاری با آمریکا از نشستهای بیشتر ترامپ و کیم حمایت می‌کند.

ترامپ اعلام کرده که کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست و روابط دیپلماتیک بین طرفین تا حدی بهبود یافته اما هیچکس جدول زمانی برای برچیدن تسلیحات هسته‌ای کره شمالی ارائه نکرده است. کره شمالی به تقویت و توسعه توانمندیهای هسته‌ای خود ادامه داده است. پامپئو در مقابل سنا تایید کرده که کره شمالی به تولید سوخت هسته‌ای ادامه می‌دهد.  در ماه ژوئن او گفته بود که خلع سلاح کره شمالی تا پایان دوره ترامپ در ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد و اکنون خود او و ترامپ می‌گویند به چارچوبهای زمانی غیرواقعی پایبند نیستند.

هرگونه توافق آمریکا با کره شمالی بدون خلع سلاح کامل، خطری بزرگ برای ترامپ به شمار می‌رود زیرا با این توافق کنترل کیم بر بخشی از شبه جزیره کره مشروعیت یافته و منطق حضور ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی زیر سوال خواهد رفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.