سید علی مطهری گفت: شمار روزهای پاک در سال گذشته تنها ۷۴ روز بوده است این در حالی است که اگر هوای استان در نقاط بیشتری پایش می شد، شمار روزهای سالم و پاک به ثبت رسیده به طور چشمگیری کاهش می یافت

برای نظارت بر کیفیت هوای استان باید شمار ایستگاه‌های سنجش افزایش یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، سید علی مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در اولین همایش روز هوای پاک در بجنورد، خودرو ها و ریزگردها و ذرات معلق را از عوامل آلودگی هوا  در شهر بجنورد عنوان کرد و ریزگردها که در غرب کشور وجود دارند، در آن مناطق درشت دانه بوده و تاثیر کمتری بر سلامت انسان دارند اما وقتی مسافت طولانی تری را طی کرده و به استان های شرقی می رسند، آسیب های بیشتری بر سلامت دارند.

وی با بیان اینکه این استان هم بعضا متاثر از ریزگردهای غرب کشور قرار می گیرد تاکید کرد: ذرات معلق هوا در صورتی که ریز تر باشند، اثر تخریبی بیشتری بر انسان دارند.

مطهری با اشاره به اینکه هوای استان تنها در یک نقطه از شهر بجنورد پایش می شود اظهار داشت: شمار روزهای پاک در سال گذشته تنها ۷۴ روز بوده است این در حالی است که اگر هوای استان در نقاط بیشتری پایش می شد، شمار روزهای سالم و پاک به ثبت رسیده به طور چشمگیری کاهش می یافت.

وی درباره نگرانی ها از آلودگی هوا در شهر بجنورد گفت: آمار نشان می دهد که حال هوای استان خوب نیست و شرایط توپوگرافی و کاسه ای بودن بجنورد، سبب شده تا دغدغه ها بیشتر شود و در صورت بروز مشکل در سلامت هوا، حل آن به سادگی میسر نیست.

مطهری گفت: ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به حمل و نقل و خودروها بوده و افزایش روز افزودن شمار خودروها در معابر شهر به جد نگران کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطر نشان کرد: برای پایش بهتر و نظارت بر کیفیت هوای استان باید شمار ایستگاه های سنجش افزایش یابد

مجید پورعیسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: تمام پروژه ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند که البته این امر در استان رعایت نشده است.

حسن نامجو رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی هم در این همایش، خودروها را عامل مهم در آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: به ازای هر خودرو ۵۹ گرم مواد آلاینده وارد هوای استان می شود.

وی اظهار داشت: در مجموع ۲۳ هزار کیلوگرم مواد سمی به هوای استان وارد می شود

دبیر همایش هوای پاک خراسان شمالی افزود: یکی از تصورات مردم این است که مردم در بجنورد، مرکز استان هوای پاک استنشاق می کنند اما در سال گذشته هوای این شهر تنها در ۷۴ روز پاک بوده است.

مهدی کلاهی عضو کمیته علمی پنل بین دولتی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی سازمان ملل در این همایش اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، خودروها هستند.

وی افزود: این در حالی است که باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی ها، باید به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی سوق یابیم

وی اظهار داشت: برخی از کشورها به سمت حذف خودروها از خیابان ها و ایجاد شهرهای بدون خودرو، گام برداشته اند اما ما در این باره اقدام نکرده ایم و در شهر بجنورد هم می شود خیابانی را به عنوان  خیابان بدون خودرو معرفی شود

کلاهی گفت: توسعه خیابان ها و یا توسعه جاده ها به هیچ عنوان نمی تواند به عنوان نقطه قوت در یک جامعه باشد و ما نباید اشتباهات گذشته سایر کشورها را تکرار کنیم

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در عین حال با اشاره به گلایه ها و انتقادها از حضور خودروهای تک سرنشین اظهار داشت: خودرو ساخته شده تا مورد استفاده گیرد، چرا به جای اینکه مشکل آلودگی خودروها حل شود، باید استفاده محدود شود، می توان با خودروهای هیبریدی مشکل آلودگی هوا را حل کرد.

کلاهی با اشاره به خسارت های مالی آلودگی هوا گفت: در سطح جهان، خسارت های تعطیلی ناشی از آلودگی هوا پنج تریلیون دلار گزارش شده است و این آمار نشان می دهد باید توجه و اعتبار بیشتری برای حفاظت از محیط زیست هزینه شود.

وی اظهار داشت: ما نیاز به زراعت شهری، دامداری شهری و جنگلداری شهری داریم و باید فضایی به این امر اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگر اقداماتی در این باره انجام داده اند اما ما در این زمینه اقدامی نکرده ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تفکر غلط به اکوسیستم را از علت های بروز مشکلات در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست برشمرد و افزود: خطا در سیاست گذاری ها، قوانین نادرست و ضوابط ایراد دار از دیگر علت های بروز این مشکلات است باید با استفاده از توان ان.جی.او ها مشکلات را مدیریت کنیم.

در پایان این همایش از اداره کل استاندارد، سازمان جهاد کشاورزی و بیمه سلامت برگزیدگان مدیریت سبز دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.