خبرنگار و مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی که در آمریکا بازداشت شده بود بامداد جمعه دلایل بازداشت خود را توضیح داد.

مرضیه هاشمی: مرا بابت عقایدم در آمریکا بازداشت کردند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مرضیه هاشمی»، خبرنگار شبکه خبری پرس‌تی‌وی بعد از آزادشدن از زندان آمریکا گفته علت بازداشت او شغلش به عنوان یک خبرنگار و عقایدش بوده و اینکه دولت آمریکا می‌خواسته به او هشدار بدهد که مراقب حرکاتش باشد. 

خانم هاشمی این اظهارات را روز پنجشنبه، یک روز بعد از آزادی از زندان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد. مجری پرس‌تی‌وی به هیچ جرمی متهم نشده و واشنگتن اعلام کرده ایشان به عنوان «شاهد کلیدی» برای ادای شهادت در تحقیقات مربوط به یک پرونده قضایی نامشخص مقابل یک هیئت منصفه بازداشت شده است. 

جزئیات تحقیقات این هیئت منصفه محرمانه نگاه داشته شده و مجری پرس‌تی‌وی گفته که قادر به ارائه جزئیات در این باره نیست. ایشان، علی‌رغم این گفته که این پرونده ارتباطی با «تروریسم» ندارد و به مسئله شغل ایشان و زندگی‌شان در ایران مرتبط است. 

خانم هاشمی که مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی است روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

در اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، قاضی اذعان کرد که ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است.

«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی مهم برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهادهای امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم «گریز از کشور» درباره «شاهد کلیدی» وجود دارد و یا گمان‌ می‌رود ایشان با ارسال احضاریه برای ادای شهادت در دادگاه حاضر نخواهند شد می‌توان دستور صدور بازداشت وی را صادر کرد.   

خانم هاشمی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بازداشت خود را غیرضروری خوانده و گفته در صورت ارسال احضاریه به صورت داوطلبانه در دادگاه حاضر می‌شده است. 

وی با اشاره به شعار «دوباره آمریکا را با عظمت کنیم» که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آن را مطرح کرده گفت: «نمی‌دانم منظور "دوباره آمریکا را با عظمت کنیم چیست" ولی اگر منظور آن این باشد که روز به روز حقوق اساسی انسان‌ها از آنها بیشتر و بیشتر سلب شود، این از نظر من باعظمت شدن آمریکا نیست.»

وزارت دادگستری آمریکا درباره علت بازداشت این خبرنگار به آسوشیتدپرس گفته قوانین فدرال به قضات اجازه می‌دهد شاهدان عینی را بازداشت کنند، به شرط آنکه دولت بتواند «دلایل محتملی اقامه کند مبنی بر اینکه شاهد قادر به ارائه ادله‌ای با اهمیت اساسی است و از طریق ارسال احضاریه نمی‌توان از حضور او در دادگاه برای دادرسی اطمینان داشت.»

در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در پرونده‌هایی که هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارند مورد انتقاد قرار گرفته است.کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت‌ نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده‌ است. 

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند. 

خانم هاشمی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید دادستان‌ها در اولین جلسه دادگاه درباره دلیل بازداشت او گفته‌اند با توجه به اینکه درباره ایشان خطر فرار مطرح بوده، تصمیم به بازداشت او گرفته‌اند.

هاشمی گفت: «گفتم، من از چیزی فرار نمی‌کردم، چون اساساً کاری انجام نداده‌ام. دلیلی وجود نداشت شما بگویید که درباره من خطر فرار وجود دارد.» او درباره دلایل بازداشتش گفت: «من به خاطر نظام باورهایم و اینکه چه کسی هستم بازداشت شدم.»

مجری پرس‌تی‌وی اضافه کرد: «من به حقیقت و فریاد زدن حقیقت اعتقاد راسخ دارم. معتقد به رساتر کردن صدای مظلومان هستم و مواقعی وجود دارد که این با سیاست‌های قدرت‌های موجود تناقض دارد و بخش زیادی از ماجرا مربوط به همین است.»

این خبرنگار گفته روز ۱۳ ژانویه بعد از فیلمبرداری از مستندی درباره جنبش سیاه‌پوستان آمریکایی در فرودگاه سنت‌لوئیس میسوری منتظر هواپیما بوده که مأموران اف‌بی‌آی او را بازداشت کرده‌اند.  

خانم هاشمی گفته در زندان محل نگهداری‌اش در واشنگتن وادارش کرده‌اند حجابش را بردارد و به ایشان یک تی‌شرت سفید داده شده که آن را روی سرش بگذارد. هنگام عبور از ساختمانی که در آن هم زندانیان زن و هم زندانیان مرد حضور داشته‌اند مأموران به او گفته‌اند نمی‌تواند از این تی‌شرت برای پوشاندن سرش استفاده کند و فقط بعد از ورود به سلول خودش می‌تواند سرش را با آن بپوشاند. ایشان همچنین گفته تا چند روز آداب غذایی منطبق با مذهب او هم رعایت نشده است.

آسوشیتدپرس درباره این اظهارات مرضیه هاشمی با اداره امور جزایی ناحیه کلمبیا تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده است.

سه نفر از فرزندان هاشمی هم برای ادای شهادت در برابر هیئت منصفه احضار شده‌اند، هر چند که فقط یک نفر از آنها وادار شده شهادت بدهد. خانم هاشمی می‌گوید دادستان‌ها ایشان را تهدید کرده‌اند در صورتی که با تحقیقات همکاری نکند او را متهم خواهند کرد.

وی گفت: «این آن ایالات متحده‌ای که ما می‌خواهیم نیست. این چیزی نیست که ما به آن اعتقاد داریم.»

خبرنگار پرس‌تی‌وی از قوانین فدرال که اجازه بازداشت شاهدان کلیدی را می‌دهد هم انتقاد کرده و گفته که در تظاهراتی که قرار است روز جمعه در اعتراض به این قانون غیرمنصفانه و مرموز شرکت خواهد کرد.

ایشان گفت: «اگر ما در برابر این قانون سکوت کنیم و اجازه دهیم اجرا شود، به سمت خودمان برخواهد گشت و یقه‌مان را خواهد گرفت. فکر نمی‌کنم اکثر آمریکایی‌ها بخواهند که کشور به آن سمت حرکت کند.»

شبکه خبری پرس‌تی‌وی بامداد پنجشنبه خبر آزادی «مرضیه هاشمی» را بعد از ۱۱ روز بازداشت اعلام کرد. خانواده خانم هاشمی در بیانیه‌ای بعد از آزادی ایشان تأکید کردند که « اجازه نخواهند داد این مسئله به بوته فراموشی سپرده شود.»

در این بیانیه آمده است: «همان‌طور که آمریکا از آزارگری‌های پلیس علیه جامعه سیاه‌پوستان آگاه شده، لازم است جامعه آمریکا گفت‌وگو درباره آزارگری علیه مسلمان‌ها توسط اف‌بی‌آی را نیز آغاز کند...مسئله در اینجا هرگز فقط به شخص مرضیه هاشمی مربوط نیست. مسئله این است که تک تک ما، اعم از مسلمان یا غیر مسلمان، ممکن است در ایالات متحده بدون اتهام بازداشت شویم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.