مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در کنکور ۹۸ بیشتر از تعداد متقاضیان است و امکان ثبت‌نام این کنکور برای متقاضیان پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها هم فراهم هست.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در سال آینده بیشتر از تعداد متقاضیان است/ محتوای کتاب درسی، تنها منبع کنکور

به گزارش قدس آنلاین ، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، حسین توکلی امروز در همایش تخصصی «بررسی شیوه‌های جدید پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی» در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته محل‌های دانشگاهی که متقاضی کمتری نسبت به رشته‌های دیگر دارد، در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می‌شود و برگزاری کنکور برای ۱۵ درصد دیگر صورت می‌گیرد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در سال جاری بر اساس مصوبه شورای سازمان سنجش و پذیرش، قرار شد پذیرش تکمیل ظرفیت در ۸ هزار و ۷۷۰ کد رشته محل در بهمن‌ماه صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت گیرد و از افراد متقاضی خواسته‌شده است که در صورت تمایل به کد رشته محل‌های اعلام‌شده، درخواست خود را برای ثبت‌نام به همان مراکز آموزش عالی ارسال کنند و محدودیتی برای انتخاب چند کد رشته وجود ندارد و درنهایت یک محل انتخابی برایشان انتخاب می‌شود.

امکان ثبت‌نام کنکور ۹۸ برای متقاضیان پذیرش بدون آزمون

وی افزود: همچنین یکی از سؤالات داوطلبان آن است که متقاضیان حضور در کنکور ۹۸ دیگر نمی‌توانند در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مراکز آموزش عالی ثبت‌نام کنند؛ درحالی‌که متقاضیان هم امکان ثبت‌نام در پذیرش بدون آزمون رادارند و هم کنکور سراسری سال ۹۸ و بعد از اعلام نتایج این امکان برای دانشجو وجود دارد که دریکی از محل‌های کد رشته قبولی بدون آزمون و یا با آزمون مشغول به تحصیل شود.

توکلی تصریح کرد: در کنکور سال ۱۳۹۷، ۶۳/۵ درصد از کل داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور را متقاضیان رشته‌های علوم تجربی تشکیل دادند و دلیل این بالا بودن تقاضا برای ورود به چند رشته خاص دانشگاهی مانند پزشکی بود که ظرفیت پذیرش کل آن‌ها به ۹ هزار نفر نمی‌رسید.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: در دهه‌های گذشته ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها بسیار پایین‌تر از تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها بود، اما اکنون ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران، بیشتر از تعداد متقاضیان ورود  به مراکز آموزش عالی است و همین امر  باعث یک ارتقای فرهنگی و علمی در کشور شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۴۸ که نخستین کنکور رسمی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد تاکنون به همه داوطلبان گفته‌شده است که سؤالات و منابع کنکور تنها از محتواهای کتاب‌های درسی است و مطالعه دیگر کتاب‌ها، یک مطالعه آزاد است  و هیچ سؤالی از کتاب‌های کمک‌درسی و کمک‌آموزشی  طرح نمی‌شود.

توکلی تأکید کرد: توصیه ما به دانش آموزان آن است که رشته‌هایی را انتخاب نمایند که متناسب با علایق، خلق‌وخو و ویژگی‌های روحی و جسمی آن‌ها باشد و با شناخت، آگاهی و بینش کافی وارد این رشته‌ها شوند و به گفته و شنیده‌ها توجه نداشته باشند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: اگر دانشجویی باعلاقه و شناخت وارد یک‌رشته‌ای در مقطع کاردانی شود و خوب فارغ‌التحصیل شود بهتر از دانشجویی است که وارد یک‌رشته پزشکی یا مهندسی‌شده و بر اساس گفته‌ها و شنیده‌های دیگران آن را انتخاب کرده است و بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسد که هیچ‌گونه علاقه‌مندی یا استعداد تحصیلی در آن رشته را ندارد که منجر به ترک آن رشته می‌شود و یا در صورت فارغ‌التحصیلی نمی‌تواند تعهد علمی لازم را  نسبت به جامعه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه و قدمت طولانی برگزاری کنکور در ایران، بیان کرد: نخستین کنکور رسمی در کشور در سال ۱۳۴۱ توسط تعدادی از همکاران دانشگاهی در یک استان به‌صورت متمرکز برگزار شد اما با نظر دستگاه‌های ذی‌ربط در سال ۱۳۴۷ اساس‌نامه مرکز آزمون‌شناسی ایران یا به عبارتی سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسید و از سال ۱۳۴۸ برای نخستین بار تاکنون پذیرش دانشجو در کنکور سراسر توسط این مرکز همه‌ساله انجام می‌شود.

تنها ۱۰ درصد متقاضیان اولین کنکور وارد دانشگاه شدند

توکلی تعداد متقاضیان شرکت در کنکور سراسر سال ۱۳۴۸ را  ۷۳ هزار و ۷۷۳ داوطلب  ذکر کرد  و افزود: ظرفیت پذیرش در همان سال‌ها هم بسیار محدود بود و تنها ۱۰ درصد داوطلبان توانستند وارد دانشگاه شوند.

به گفته وی تا قبل از انقلاب فرهنگی ، ۱۱ کنکور سراسر توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد و بعدازآن از سال ۱۳۶۱ تاکنون، این سازمان مجری برگزاری ۴۸ کنکور سراسر بوده است.

به گفته سخنگوی رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، عده‌ای تصور می‌کنند که اگر کنکور سراسر حذف شود دیگر کاری برای سازمان سنجش آموزش کشور باقی نمی‌ماند؛ درحالی‌که سالانه بیش از ۱۵۰ آزمون مختلف توسط این سازمان برگزار می‌شود. به عبارتی در هر هفته به‌طور متوسط سازمان سنجش متولی برگزاری بیش از سه آزمون است که آزمون سراسر هم یکی از این آزمون‌ها است.

توکلی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور توانسته است با استفاده از متخصصان، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داشته باشد و همه‌ساله اگر اطلاعات و دستورالعمل‌ها تغییر پیدا کند به‌موقع به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود.

تحصیل بیش از ۳ میلیون دانشجو در ایران

معاون دﻓﺘﺮ ﮔﺴﺘﺮش و برنامه‌ریزی آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این همایش تخصصی با اشاره به تحصیل بیش از ۳ میلیون دانشجو در ایران بیان کرد: موضوع گسترش آموزش عالی پدیده‌ای جهانی است که منحصر به کشور ما نیست و بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا شاهد شکل‌گیری شیوه‌های مختلف نظام آموزشی شامل نخبه‌گرا، توده‌ای و مجازی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستیم.

شاهین همایون آریا گفت: اکنون در دنیا زمینه دست‌یابی عموم مردم به آموزش‌های عالی فراهم‌شده است به‌گونه‌ای که در کشوری مانند کانادا بیش از ۹۰ درصد می‌توانند از خدمات نظام آموزش عالی بهره‌مند شوند.

به گفته وی طی دو دهه گذشته در کشور ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌ها بسیار محدود بود و ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای جوانان تبدیل به یک کابوس شده بود، اما به‌مرورزمان و با گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کنار دانشگاه‌های دولتی شاهد ظرفیت بالای پذیرش دانشجو هستیم و دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی، پیام نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های وابسته به مراکز دولتی در کنار دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که هرکدام فلسفه وجودی خاصی را برای شکل‌گیری داشته است.

همایون آریا با اشاره به شیوه‌های گزینش دانشجو در کشورهای پیشرو گفت: در این کشورها، کنکور به این شکل که در ایران برگزار می‌شود، وجود ندارد. اما در کد رشته  محل‌هایی که تقاضا برای ورود به یک‌رشته خاص بیش از ظرفیت است، فیلترهایی برای جذب دانشجو وجود دارد و در ایران هم حذف کنکور به این معنا نیست که سنجش و پذیرش نادیده گرفته می‌شود.

غول کنکور اهداف تربیتی را تحت شعاع قرار داده است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی سخنرانی دیگر همایش «بررسی شیوه‌های جدید پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی» بود که اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش یک رویکرد پژوهش محورانه را اتخاذ و پژوهش سراهای دانش‌آموزی و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای را راه‌اندازی نمودیم ولی خیلی زود به فراموشی سپرده شد و اقبال خوبی از سوی دانش آموزان صورت نگرفت.

قاسمعلی خدابنده افزود: امروز رویکرد آموزش در دنیا یک رویکرد کارآفرینانه است و همه کشورهای توسعه‌یافته آموزش را با محوریت کارآفرینی ارائه می‌دهند که منجر به خوداشتغالی و یا کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای دیگران می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه به خاطر مشکلات و عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح، امروزه همه فارغ‌التحصیلان مدارس ما تقاضای ورود به دانشگاه‌ها رادارند، تصریح کرد: خواست عمومی جامعه و انتظارات و توقعات حاکم بر آن باعث شده که آموزش و پرورش و آموزش عالی را به سمت خود بکشاند و اکنون با گسترش مراکز آموزش عالی شاهد هستیم که رقابت بر سر درصد محدودی از کد رشته محل‌ها وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: غول کنکور همه ما را در آموزش و پرورش به سمت و سویی برد که همه اهداف تربیتی را یادمان برود، از طرف دیگر مراکز آموزش عالی هم خیل عظیم فارغ‌التحصیلانی که جویای کار با مدارک دانشگاهی هستند را به وجود آورد.

خدابنده گفت: ازاین‌رو سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد تا ما از این آموزش زدگی صرف و ورود  بی‌رویه به دانشگاه فاصله بگیرم و به سمت تربیت یک شهروند مطلوب و وظیفه پذیر و یک فرد اخلاق مدار حرکت کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.