طرح تنظیم موتور رایگان خودروها به نوبه خود طرحی خوب و مناسب است... اما باید دید که اجرای این طرح، کاربردی تبلیغاتی داشته و صرفا در حد ادعاست یا اینکه واقعا عملیاتی شده است؟ و نیز اینکه چند درصد از آن طرحی که مد نظر مدیران شهرداری مشهد بوده اکنون در حال اجراست؟

تنظیم موتور رایگان خودروها درهفته هوای پاک؛ شایعه یا واقعیت!؟

به گزارش قدس آنلاین چندی پیش محمد پذیرا، رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد که: "به مناسبت فرارسیدن هفته پاک طرحی را برای خودروهای شهری در نظر گرفته ایم تا بتوانیم به سهم خود از میزان آلودگی هوای شهر مشهد بکاهیم. " او همچنین افزوده بود: "شهروندان می توانند با مراجعه به  تعدادی از نمایندگی ها و تعمیرگاههای مجاز که مشخص شده اند، از مزایای تست دیاگ و تنظیم موتور به صورت کاملا رایگان  بهره مند شوند. " وی این را نیز گفته بود که: "این مراکز  با نصب بنر مشخص شده اند و در این طرح به صورت داطلبانه همکاری می کنند. ضمن اینکه در این طرح، نیازی به ثبت نام و نوبت گرفتن توسط شهروندان نیست. "

طرح تنظیم موتور رایگان خودروها به نوبه خود طرحی خوب و مناسب است. فواید اجرای این طرح در درجه اول نه برای شهرداری مشهد است و نه برای تعمیرگاه های معرفی شده. بلکه با کاهش آلودگی خودروها، شهروندان مشهدی بیشترین منفعت را از اجرای این طرح می برند. اما باید دید که اجرای این طرح، کاربردی تبلیغاتی داشته و صرفا در حد ادعاست و یا اینکه عملیاتی شده است؟ و نیز اینکه چند درصد از آن طرحی که مد نظر مدیران شهرداری مشهد بوده اکنون در حال اجراست؟ برای پی بردن به صحت و سقم این ماجرا، بااتفاق یکی دیگر از همکاران با خودرو شخصی و به صورت سرزده و ناشناس، به چند مرکز معرفی شده در طرح تنظیم موتور رایگان خودروها، مراجعه کردیم.

خدمت رسانی زورکی!

به یکی از مراکزی که در لیست اعلام شده شهرداری وجود داشت سر زدیم. این مرکز بنری بزرگ با متنی واضح بر سردر مغازه خود نصب کرده بود. یکی از کارکنان این مرکز با خوشرویی از ما استقبال کرده و اقدام به تست دیاگ خودرو نمود. ایردات خودرو را گرفت و هیچ درخواست مالی هم از ما نداشت. از او پرسیدم که هزینه این کار را چگونه کسب می کنید؟

آیا برای شهرداری لیست می فرستید تا حق الزحمه تان را دریافت نمایید؟ او پاسخ منفی داد و گفت که با همکاری با شهرداری و انجام رایگان تست دیاگ بر روی خودروها هیچ عایدات مالی نصیب ما نمی شود. پرسیدم پس چه عاملی باعث شده که به صورت رایگان در این طرح خدمت رسانی داشته باشید. او گفت: زورمان به شهرداری نمی رسد. ما یکی از تعمیرگاه های خوب و جاافتاده شهریم. شهرداری به صورت دستوری به ما اعلام کرده است که در هفته هوای پاک در این طرح حضور داشته باشیم وما نه زورمان به شهرداری می رسد و نه صلاح دانستیم که در مقابل خواسته آنها بایستیم.

موجود در لیست، ناموجود در محل

به دومین مرکزی که به صورت اتفاقی انتخاب کرده بودیم مراجعه نمودیم. در کمال شگفتی مشاهده کردیم که این تعمیرگاه باوجود حضور داشتن در لیست اعلام شده توسط شهرداری مشهد، هیچ وجود خارجی ندارد. هر چه بیشتر آن محدوده را گشتیم کمتر، اثری از تعمیرگاه یافتیم. از یکی از کسبه محل پرس و جو نام تعمیرگاه را سوال کردیم و نشانی را از او خواستیم. وی گفت: مدتها پیش در این محل تعمیرگاه بوده است اما تغییر محل داده و دیگر در اینجا فعالیت نمی کند! نشانی دقیقی را هم از مکان تغیر محل یافته تعمیرگاه نمی دانست.

بنر را جمع کردم

به یکی دیگر از تعمیرگاه ها مراجعه کردیم. در ابتدا بسیار خیابان را مورد جستجو قرار دادیم تا ردی از تعمیرگاه مورد نظر پیدا کنیم. اما هر چه گشتیم هیچ ردی از تعمیرگاهی با بنر آویخته شده ندیدم. یک تعمیرگاه در آن محل وجود داشت. وقتی به سراغ او رفتیم تا از او نشانی تعمیرگاه را بگیریم، به صورت اتفاقی متوجه شدیم که این همان تعمیرگاهی است که شهرداری معرفی نموده است. مغازه شلوغ بود اما نه بخاطر تست رایگان تنظیم موتور خودرو. مشترهایی بودند که به صورت روزمره و برای رفع خرابی اتوموبیل خود به محل مراجعه کرده بودند. مدتی طول کشید تا نوبت به ما برسد. متصدی تعمیرگاه با خوشرویی از ما استقبال کرده و اقدام به اندازه گیری مقدار آلاینده های خروجی از اگزوز ماشین نمود و در قبال این خدمت پولی را مطالبه نکرد. از او علت عدم نصب بنر بر سر در مغازه را جویا شدم. گفت: به این دلیل که بنر بزرگ بود و مزاحم ورود و خروج ماشینها از تعمیرگاه بود بنر را جمع کردم.

تعمیرگاه مشکوک، در دسترس نیست

وضعیت تعمیرگاه چهارم هم، مانند دیگر تعمیرگاه ها متفاوت از یکدیگر بود. پس از مراجعه به محل مشاهده کردیم که چندین تعمیرگاه بزرگ و کوچک در محل وجود دارد، اما هیچکدام از آنها بنری که مشخص کننده طرح تنظیم موتور خودروها بر سردر مغازه نصب شده باشد وجود نداشت. مجبور شدیم پرسان پرسان بدنبال تعمیرگاه مورد نظر بگردیم. اما تقریبا هیچکدام از تعمیرکارانی که در محل و در مغازه های خود مشغول کار بودند از اجرای چنین طرحی و اینکه کدام تعمیرگاه اجرا کننده است، اطلاع نداشتند. تنها یکی از آنها به ما گفت که احتمال دارد تعمیرگاه ابتدای خیابان با شهرداری توافق کرده باشد. البته تاکید داشت که مطمئن نیستم. به آنجا رفتیم و دیدیم که تعمیرگاه تعطیل است و بنری ندارد. آیا این تعمیرگاه همان تعمیرگاه موجود در طرح است؟ ما که چیزی متوجه نشدیم.    

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.