وزیر امور خارجه آمریکا طی نشست خبری درباره ونزوئلا، ضمن اعلام انتخاب فرستاده ویژه در امور ونزوئلا، از مردم این کشور خواست که دولت مشروع خود را سرنگون کنند.

پامپئو: مردم ونزوئلا باید دولت مادورو را سرنگون کنند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه طی اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره وضعیت ونزوئلا، از مردم این کشور خواست تا علیه دولت مشروع و منتخب ونزوئلا شورش کرده و آن را سرنگون کنند.

پامپئو طی نشست خبری درباره وضعیت ونزوئلا در مقر وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن، ضمن «ستمگر و دیکتاتور» خواندن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا، گفت: «ایالات متحده، "خوان گوایدو" رئیس شورای ملی ونزوئلا را رئیس‌جمهور موقت این کشور می‌داند».

وی با ادعای اینکه واشنگتن هرکاری انجام می‌دهد تا دموکراسی دوباره به ونزوئلا بازگردد، اظهار داشت: «مردم ونزوئلا باید اقداماتی را برای خلاص شدن از شر رژیم دیکتاتوری فعلی انجام دهند... امیدواریم بتوانیم نهایتا انتخابات آزاد در این کشور داشته باشیم».

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که واشنگتن چه واکنشی به کشورهایی که هنوز مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا می‌دانند نشان خواهد داد، گفت: «هر کشوری باید گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت بشناسد زیرا این خواسته مردم ونزوئلا است».

پامپئو درباره اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا توسط رئیس‌جمهور این کشور نیز توضیح داد: «به آنها دستور خروج دادیم و تعدادی از دیپلمات‌های ما در حال ترک ونزوئلا هستند... به صورت دائم وضعیت را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم همه آنها در امان خواهند بود».

الیوت آبرامز

وی البته توضیح داد آمریکایی‌هایی که ونزوئلا را ترک کرده‌اند، دیپلمات‌های مهم در این کشور نبوده و مسئولان اصلی سفارتخانه در ونزوئلا باقی می‌مانند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به جلسه روز آینده شورای امنیت درباره وضعیت ونزوئلا، ادعا کرد: «وظیفه ماست که دموکراسی را در ونزوئلا احیا کنیم و تمام کشورها نیز باید برای رسیدن به این هدف کمک کنند».

پامپئو سپس در این نشست خبری از انتخاب «الیوت آبرامز» به‌عنوان فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ونزوئلا خبر داد و گفت: «او مسئول تمام اقدامات برای بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا خواهد بود».

آبرامز نیز در اولین نطق خود درباره ونزوئلا، به‌صورت کوتاه مدعی شد: «بحران ونزوئلا عمیق، دشوار و خطرناک است».

 طی ۴۸ ساعت گذشته تحولات سیاسی مهمی در ونزوئلا رخ داد. ماجرا از آنجا شروع شد که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی ویدئویی خطاب به مخالفان دولت ونزوئلا، ضمن «دیکتاتور» خواندن مادورو، صراحتا اعلام کرد که از هر آشوب و اغتشاشی برای سرنگون کردن دولت مادورو حمایت می‌کند.

بعد از آن مادورو اظهارات پنس را «مداخله بی‌شرمانه» واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا خواند و دستور داد که روابط دیپلماتیک با آمریکا بازنگری شود.

شامگاه چهارشنبه اما «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور با حمایت آمریکا و برخی کشورها شامل برزیل، آرژانتین و کانادا، طی سخنرانی در جمع معترضان مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و سوگند یاد کرد.

به فاصله نیم ساعت از این اقدام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال کرد و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختد.

مادورو نیز طی سخنرانی در جمع هواداران خود، گوایدو را دست‌نشانده آمریکا دانست و ضمن قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن، ۷۲ ساعت به تمام دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داد که از این کشور خارج شوند.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.