رئیس مراکز ماده۱۶ بهزیستی مشهد از عدم تعهد شهرداری در پرداخت بودجه‌ اختصاصی به‌مراکز ماده ۱۶ بهزیستی به‌منظور سامان دادن به وضعیت معتادان متجاهر انتقاد کرد.

تعهدات فراموش شده شهرداری به‌مراکز ماده۱۶ بهزیستی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، باتوجه به‌اینکه مشهد کلان شهری مذهبی است که مهاجرپذیر محسوب می‌شود و به‌دلیل هم‌مرز بودن با افغانستان در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، موضوع اعتیاد و موارد مخدر همواره یکی از دغدغه‌های مسؤولان استان و مردم محسوب می‌شده است.

طبق گفته مسؤولان بیش از ۲ درصد جمعیت خراسان رضوی را معتادان تشکیل می‌دهند که از این میزان ۳ هزار نفر معتاد متجاهر هستند که بالا بودن این رقم و افزایش هرساله آن، می‌طلبد مسؤولان بیش از این کوشا باشند.

در این میان «بودجه» یکی از موضوعات بحث برانگیزی است که در مسئله مقابله با اعتیاد مطرح است و افرادی را که در این خصوص فعالیت و دغدغه‌ای دارند، گلایه‌مند کرده که خراسان رضوی هم از کمبود این اعتبار بی‌نصیب نمانده است.

باتوجه به‌اینکه بودجه‌های دولتی کفاف پرداختن به‌وضعیت معتادان و خاصه معتادان متجاهر را نمی‌دهد حدود پنج سال پیش در شورای تامین استان مصوب شد که شهرداری مشهد هرساله حدود چهار میلیارد تومان برای کمک به‌مراکز ماده ۱۶ بهزیستی اختصاص دهد که گویا این امر محقق نشده و گلایه‌هایی را به‌وجود آورده است.

دولت برای هر معتاد متجاهر روزانه ۱۴ هزار تومان مصوب کرده است

رئیس مراکز ماده ۱۶ بهزیستی مشهد در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به اینکه مخاطبان ما در مراکز ماده ۱۶ معتادان متجاهر هستند، گفت: این افراد کسانی هستند که به‌طور کلی پیوندهای خانوادگی و اجتماعی‌شان قطع شده و هیچ امید و انگیزه‌ای برای یک زندگی خوب ندارند و به‌آخر خط رسیده‌اند.

سیدحسن اعتمادی با اشاره به‌این مطلب که دو مرکز نگهداری از معتادان متجاهر در مشهد وجود دارد، بیان کرد: در مرکز خلق‌آباد مردان و در مرکز اکبرآباد زنان نگهداری می‌شوند.

وی به‌هزینه‌های بالای نگهداری این افراد اشاره و تصریح کرد: دولت برای هر نفر روزانه ۱۴ هزار تومان مصوب کرده است که این میزان در سطح مشهد به ۲۵۰ نفر مرد و ۱۵۰ نفر زن اختصاص می‌یابد.

رئیس مراکز ماده۱۶  بهزیستی مشهد اضافه کرد: البته با توجه به اینکه مشهد کلان شهری است که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و یک شهر مهاجرپذیر محسوب می‌شود، حدود پنج سال پیش شورای تامین استان مصوب کرد که شهرداری، شورای شهر و شورای مبارزه با مواد مخدر استان، اعتبار درمان و بازتوانی یک هزار نفر دیگر را نیز تامین کنند.

شهرداری به‌تعهدات خود عمل نکرده است

اعتمادی با یادآوری اینکه شهرداری مشهد تعهد داده است که سالانه ۴ میلیارد تومان برای این کار در اختیار مراکز ماده ۱۶ قرار دهد به‌گلایه از عدم اختصاص این بودجه پرداخت و ابراز کرد: شهرداری اعلام کرده در سال جاری تنها ۶۰۰ میلیون تومان می‌توانیم پرداخت کنیم که از این میزان تاکنون تنها ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در استان از لحاظ بودجه‌ای در این رابطه با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: چنانچه اعتبار لازم تامین شود می‌توانیم شهری بدون معتاد متجاهر داشته باشیم.

رئیس مراکز ماده ۱۶ بهزیستی مشهد افزود: متاسفانه برای جمع‌آوری معتادان متجاهر ادعا بسیار است، اما نکته مهم این است که هر معتاد ۶ ماه نیازمند ارائه خدمات است که همه این خدمات نیازمند بودجه است.

اعتمادی هزینه هر معتاد از زمان جمع‌آوری تا ترک کامل را روزانه ۲۰ هزار تومان به‌مدت سه ماه دانست و گفت: این میزان تنها صرف درمان و نگهداری این افراد می‌شود، مهم‌تر از درمان و نگهداری پس از ترک است که باید امنیت اقتصادی و سقفی برای آنان فراهم کرد که بار دیگر به‌اعتیاد بازنگردند.

بخشی از بدنه مدیریتی دغدغه‌ای در مقابل معتادان ندارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌نبود دغدغه در بین بخشی از مسؤولان برای به‌جامعه بازگرداندن افراد معتاد اشاره و بیان کرد: متاسفانه بخشی از بدنه مدیرتی جامعه خیال خود را راحت کرده و می‌گویند فردی که معتاد شد، هیچ‌گاه توان بازگشت به‌زندگی را ندارد.

رئیس مراکز ماده ۱۶ بهزیستی مشهد تاکید کرد: تا زمانی که این تفکر در جامعه و در بین مسؤولان وجود داشته باشد که اعتیاد بیماری قابل درمانی نیست، راه به‌جایی نخواهیم برد.

اعتمادی افزود: چنانچه پای درد و دل معتادان بنشینیم هم درد را خواهیم شناخت و هم درمان را و در صورتی که اعتبار لازم فراهم شود، به‌مردم و مسؤولان ثابت می‌کنیم که این افراد توان بازگشت را دارند.

هدف؛ پای کار آوردن مردم است

وی تاکید کرد: هدف نهایی ما این است که مردم را پای کار آوریم؛ متاسفانه هنوز مردم این افراد را به‌رسمیت نشناخته‌اند و تا زمانی که مردم این افراد را نپذیرند رَه به‌جایی نمی‌بریم.

اعتمادی در پایان تاکید کرد: باید بپذیریم که معتادان گل‌های سرسبد خانواده‌ها هستند که به‌دلیل ظرفیت محدود در برابر تحمل درد، گرفتار شده‌اند.

وجود حدود ۳۰۰۰ معتاد متجاهر در خراسان رضوی

در ادامه جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص برنامه این شورا برای کاهش اعتیاد در استان به‌خبرنگار فارس، گفت: اعتیاد یک مشکل جدید نیست و بسیاری از کشورها درگیر این معضل هستند.

وحید اشرفی اعتیاد را یک معضل چند وجهی دانست و افزود: این مشکل از یک طرف بیماری است و از طرف دیگر جرم محسوب می‌شود به‌همین علت برخورد با آن سخت و پیچیده است، اما غیرممکن نیست.

وی بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر متشکل از دستگاه‌هایی است که هم در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر فعالیت می‌کنند و هم در حوزه درمان و پیشگیری و به‌طور کلی حدود ۲۲ دستگاه در سطح کشور و استان در این ستاد فعال هستند.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ضمن اشاره به‌این نکته که ۹۵ درصد جامعه ما سالم هستند؛ تصریح کرد: وظیفه ما این است که با اقدامات پیشگیرانه جلوی اعتیاد آنان را بگیریم که در این مسیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، رسانه‌ها، بهزیستی و مراکز بهداشت پای کار هستند.

۲ تا ۲۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال معتاد هستند

اشرفی اعتیاد را بیماری‌ای دانست که خود منشاء بسیاری از جرائم مثل سرقت و قتل است و ابراز کرد: حدود ۲ تا ۲۴ درصد  از کل جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ما را معتادان تشکیل می‌دهند که البته این امر در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به‌این موضوع که حدود ۲.۶ درصد از جمعیت خراسان رضوی معتاد هستند؛ ادامه داد: این میانگین در کشور حدود ۵.۵ درصد است که جمعیتی حدود ۳.۵ میلیون نفر را شامل می‌شود.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه سخنان خود، بیان کرد: برای درمان معتادین دستگاه‌ها و پروتکل‌های درمانی مد نظر است که براساس آن افراد با توجه به‌ماده مصرفی و اینکه چه مدتی درگیر اعتیاد بودند به‌مراکز مختلف برای بحث درمان ارجاع می‌شوند.

اشرفی خواست و همکاری خودِ معتاد را در مسیر درمان بسیار مهم دانست و تاکید کرد: چنانچه خودِ معتاد نخواهد که درمان شود، دوباره به‌اعتیاد بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد: همچنین باتوجه به‌اینکه این افراد به‌واسطه اعتیاد، خانواده، شغل و وجهه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، پس از درمان، نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند و باید همه این‌ها را به‌دست آورند.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به‌بودجه اختصاصی به‌این موضوع در استان اشاره کرد و گفت: اعتبارات دولتی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود منتها این بودجه کفاف وضعیت موجود را نمی‌دهد و به‌طور کلی در بحث اعتبارات دولتی در همه زمینه‌ها با کمبود مواجه هستیم.

بودجه دولتی در استان تنها برای ۴۰۰ نفر اختصاص داده می‌شود

اشرفی اضافه کرد: در خراسان رضوی تنها برای ۴۰۰ نفر بودجه دولتی دیده شده است درحالی که معتادین متجاهر در استان حدود سه تا چهار هزار نفر هستند.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی مجبور هستیم از یک سری اعتبارات استانی استفاده کنیم و یکی از بخش‌هایی که همکاری خوبی در سال‌های گذشته در این رابطه داشته شهرداری و شورای شهر بود که اعتباری را به‌صورت سالانه به تصویب رسانده بود.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: این کمک ظرفیت مراکز ماده ۱۶ را افزایش داد و تا مرحله‌ای حتی تا ۲ هزار و ۲۰۰ نفر رساندیم، اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که شهرداری از سال گذشته در بحث بودجه‌ای با آن مواجه بود، این بودجه قطع شد.

اشرفی رکود در بخش ساخت و ساز را علت این قطع بودجه از طرف شهرداری عنوان کرد.

در ادامه به‌سراغ سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد رفتیم تا علت استنکاف شهرداری از پرداخت اعتباری که حدود پنج سال پیش در شورای تامین استان به‌منظور کمک به‌جمع‌آوری معتادان متجاهر تصویب شده بود را جویا شویم.

اختصاص ۷۵۰ میلیون تومان در سال جاری به‌معتادان متجاهر

مهدی یعقوبی به‌ «فارس» گفت: با توجه به‌اهمیت موضوع رسیدگی به‌امور جمع‌آوری معتادان متجاهر، مدیریت شهری نیز همواره به‌این موضوع به‌عنوان یک امر جدی در راستای حفظ و پاکسازی چهره زیبای شهر و کاهش ابتلائات اجتماعی ناشی از حضور معتادان، اعم از زباله گردی، کارتن خوابی، دست فروشی، تکدی گری و انتشار آلودگی‌های خطرناک بیماران مبتلا به‌ایدز و هپاتیت توجه ویژه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین در این خصوص شهرداری بنا به‌مصوبات صورت گرفته در ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای اجتماعی وزارت کشور در راستای ایفای نقش حمایتی، از محل بودجه عمومی در راستای پاکسازی چهره شهر مشهد ازحضور معتادان متجاهر و بنا به‌تفاهم نامه صورت گرفته بین فرمانده وقت نیروی انتظامی، شورای شهر و شهردار مشهد، طی سه سال ازسال ۹۳ تا ۹۵ اعتباراتی را پیش‌بینی و پرداخت کرده است، که درسال ۹۳ مبلغی بیش از یک میلیارد تومان و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به‌ترتیب با رشد دو تا سه برابری این اعتبار، برای جمع آوری و پیش‌بینی محل اسکان معتادان متجاهر، به‌شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پرداخت شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: از آنجا که پرداخت این مبلغ، تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از حضور معتادان در سطح شهر نداشته و بازگشت این افراد به‌اجتماع، همواره عامل آزار دهنده‌ای برای شهر بوده است، شهرداری مشهد با تغییر فرآیند، طی انعقاد قراردادی مشخص با بهزیستی(که از سال ۹۶ متولی امور مربوط به‌کمپ‌های ماده ۱۶ شده است) نسبت به‌پرداخت هزینه روزانه نگهداری، درمان و ساماندهی هر فرد معتاد متجاهر اعزامی از خانه سبز به‌کمپ‌های ماده ۱۶ اقدام کرده است.

یعقوبی ابراز کرد: در همین راستا شهرداری مشهد در سال ۹۶ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان و در سال جاری ۹۷ نیز طی قراردادی با مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان  کمک لازم را به‌بهزیستی کرده است.

حل معضل معتادان متجاهر نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های است

وی افزود: نظر به‌اینکه حل معضل معتادان متجاهر نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های دخیل در موضوع مربوطه است و باید برنامه مدونی از زمان دستگیری فرد معتاد متجاهر تا بازگشت مجدد وی به‌اجتماع و حمایت‌های اجتماعی پس از آن، پی ریزی و اجرا شود، در این خصوص نیز سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه مورخ ۱۱ آبان ماه سال جاری در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی نیز چنین عنوان کرده است «بسیاری از مشکلات و بیماری‌های افراد آسیب دیده اجتماعی مزمن و هزینه‌بر بوده و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه درمان و نگه داری از آن‌ها را بپردازد. در این شرایط باید خیرین، سمن‌ها و بخش خصوصی وارد شوند و به‌مجموعه دولت کمک کنند. کارتن خواب‌ها، بی‌خانمان‌ها و معتادان متجاهر احتیاج دارند، یک کار گروه ویژه، تمامی مسائل مربوط به‌آن‌ها را پیگیری کند و با تقسیم کار این افراد را به‌زندگی عادی خود برگرداند».

عدم بازگشت معتادان به خیابان‌ها، نیازمند بودجه است

نمونه‌های بسیاری را دیده و یا شنیده‌ایم که پس از ترک بارها و بارها به‌اعتیاد روی آورده‌اند و همین مسئله سبب شده بسیاری تصور کنند چنانچه فردی معتاد شد، بازگشتش به جامعه غیرممکن است، اما در میان این تعداد، کم نبوده‌اند افرادی که به‌واقع ترک کرده و به‌کانون گرم خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

 یکی از مهم‌ترین عواملی که در بازنگشتن معتادان به‌چرخه اعتیاد کمک کننده است، توجه به‌مقوله توانمندسازی افراد است، که بدون شک، این امر نیازمند اختصاص «بودجه ویژه» از سوی مسؤولان ذی‌ربط و چگونگی هزینه‌کَرد آن از جانب بهزیستی است که متاسفانه با نشستن پای درد و دل آنانی که از نزدیک دستی در این آتش دارند می‌توان فهمید که این مقوله نیز همچون سایر امور در کشور از کمبودهای بودجه‌ای در رنج است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.