البرز- سید مجید موسوی با اشاره به عملکرد مثبت کشاورزان البرزی نسبت به آمار کشوری، گفت: متوسط عملکرد در هکتار محصولات زراعی در البرز بالاتر از ۲۵ تن در هکتار است که این رقم در کشور حدود ۱۳ تن است.

متوسط عملکرد محصولات زراعی البرز در هر هکتار ۲۵ تن است

سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، در خصوص توسعه کشت کلزا به عنوان گیاه دانه روغنی که دارای روغن خوراکی است، اظهارکرد: این گیاه در حدود ۴۶-۴۰ درصد در ارقام مختلف می باشد که بعنوان یکی از راهکارهای اساسی افزایش تولید روغن خوراکی در داخل کشور تلقی می شود.

وی افزود: در همین راستا وزارت جهادکشاورزی در تلاش است با توسعه کشت و افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح، بتوانیم به این مهم دست یابیم.

موسوی ارقام پر بازده را بعنوان یکی از راهکارهای ضروری برای افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان نمود و گفت: این مهم با بکارگیری ارقام و ارقام هیبرید اصلاح شده داخلی و خارجی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان البرز نیز در راستای سیاستهای ابلاغی وزارت کشاوزری روند توسعه کشت این محصول را در دستور کار قرارداده است، گفت: در سال زراعی ۹۳-۹۲ مقدار کاربرد بذر هیبرید (با توان تولید بالا و یکنواختی در رسیدن) در سطح مزارع استان صفر بوده در حالی که این میزان در سال زراعی جاری به ۵۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خاطرنشان کرد: در همین خصوص برای ایجاد انگیزه در بین کشاورزان جهت توسعه کشت کلزا با دو هدف اصلی خوداتکایی در تولید روغن خوراکی کشورو حفظ حاصلخیزی خاک برای پایدار نمودن تولید گندم اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: این اقدامات شامل افزایش مراکز خرید کلزا در سطح استان، پرداخت بموقع و سریع وجه محصول تحویلی (حداکثر ۴۸ ساعت پس از تحویل محصول)، تأمین بذور اصلاح شده OP و هیبرید به مقدار مورد نیاز از منابع داخلی و تولید کنندگان معتبر خارجی، پرداخت یارانه برای بذور مصرفی، اعطای یارانه (وام بلاعوض) به میزان ۵۰ درصد قیمت دستگاههای کارنده های کلزا و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت کلزا به مبلغ حدود ۳۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ۱۴۲۰ تن کلزا در استان تولید و برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به عملکرد مثبت کشاورزان البرزی نسبت به آمار کشوری اشاره کرد و گفت: متوسط عملکرد در هکتار محصولات زراعی در البرز بالاتر از ۲۵ تن در هکتار است که این رقم در کشور حدود ۱۳ تن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.