۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 641567

وزیر اسبق راه و ترابری با اشاره به ۴ دهه تلاش در زمینه عمران در کشور تصریح کرد: در بخش جاده روستایی اول آسیا هستیم؛ به‌طوری که بیش از ۹۰هزار کیلومتر جاده آسفالته روستایی احداث کرده‌ایم.

ایران در بخش راه روستایی اول آسیاست

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، احمد خرّم، وزیر اسبق راه و ترابری در مصاحبه با رادیو با موضوع بررسی عملکرد چهل‌ساله انقلاب در حوزه راه، شهرسازی و ترابری اظهار داشت: به‌منظور حرکت در راستای توسعه همه‌جانبه و پایدار طرح جامعی لازم است که خوشبختانه بخش حمل‌و نقل کشور از سال ۱۳۵۳ دارای چنین طرحی بود که توسط مشاوران ستیران (که طرح آمایش سرزمین را تهیه کرده بود) طراحی شده بود.

وی با بیان اینکه افق این طرح ۲۵ساله بوده تصریح کرد: در این طرح پیش‌بینی شده که اگر توسعه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای مطابق با طرح تصویب‌شده نبوده و به‌درستی انجام نگیرد بیش از ۱۷ هزار کشته در جاده‌ها خواهیم داشت.

وزیر اسبق راه و ترابری در سال‌های ۸۴‌ــ‌۱۳۸۰ در رادیو گفت‌وگو اذعان کرد: این طرح شامل ۱۱ هزار کیلومتر اتوبان، ۵۰ هزار کیلومتر جاده اصلی، ۹۰ هزار کیلومتر جاده فرعی و نیز ۱۲۰ هزار کیلومتر جاده روستایی است اما امروز صرفاً بیشتر از ۳ هزار کیلومتر اتوبان در اختیار نداریم در صورتی که می‌بایست در سال ۱۳۷۸، ۱۱ هزار کیلومتر اتوبان احداث می‌کردیم لذا با عیان شدن چنین پسرفتی می‌توان علت ۱۹ هزار و ۷۰۰ کشته در جاده‌های سال ۱۳۹۷ را به‌خوبی دریافت.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه "در بخش جاده فرعی و اصلی مشکلی نداریم" بیان داشت: ما در بخش جاده روستایی اول آسیا هستیم به‌طوری که بیش از ۹۰ هزار کیلومتر جاده آسفالته روستایی احداث کرده‌ایم.

خرّم در پاسخ به این سؤال که وضعیت جاده‌های ایران در دوران قبل از انقلاب چگونه بوده است، پاسخ داد: ما پس از انقلاب اسلامی و طیّ چهل سال اخیر، ۳ برابر قبل از انقلاب جاده تحویل داده و در عرصه سرمایه‌گذاری نیز خوب حرکت کرده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت حمل‌ونقل ریلی کشور خاطرنشان کرد: در این خصوص باید به سفارش‌های بزرگانی نظیر رهبر معظم انقلاب و رئیسان جمهور گذشته که خواستار توسعه و اختصاص بودجه درست به آن بوده‌اند تکیه نمود بااین‌همه پس از انقلاب که کشور را تحویل گرفتیم صرفاً ۴۵۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن داشتیم و در حال حاضر این رقم به ۱۲ هزار کیلومتر افزایش یافته است اما باید توسعه خط آهن ایران را تا ۱۴ هزار کیلومتر برسانیم ضمن آنکه تمام شبکه راه‌آهن کشور به‌منظور سرعت در حمل‌ونقل باید برقی شوند.

وزیر اسبق راه و ترابری در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح به اینکه ناوگان و حمل‌ونقل هوایی کشور جنبه حیثیتی دارد اذعان کرد: صنعت هوانوردی ایران در حال حاضر حداقل ۲۰۰ فروند هواپیمای بدنه سبک، متوسط و سنگین نیاز دارد زیرا از ۲۵۰ فروند هواپیمایی که در اختیار داریم ۱۲۰ فروند به‌دلیل نبود قطعات خاص و موتور، کاملاً زمینگیر است.

وی اظهار داشت: ما در عرصه بازرگانی و خرید قطعات هواپیما نیز تحریم هستیم اما در خصوص بخش تعمیر و نگهداری هواپیما صرفاً در تعمیر موتور با مشکل مواجه هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه صنعت هوایی ایران دارای مهندسان زُبده و کارآزموده زیادی است اضافه کرد: ایران فاقد دستگاه تست موتور است و این در حالی است که در سال ۱۳۸۱ با راه‌اندازی سالن فجر، روند اُورهال ایرباس را شروع کردیم که اگر تحریم‌ها وجود نداشتند می‌توانستیم مرکز تعمیر هواپیما باشیم و اکنون نیز جا دارد در جوار فرودگاه امام خمینی رحمت الله علیه مرکز تعمیر هواپیما و چک‌های چهارگانه داشته باشیم.

وزیر اسبق راه و ترابری در پایان سخنان خود در رابطه با حوزه ساختمان و شهرسازی تصریح کرد: حرکت‌های ما در این عرصه طیّ دو دهه اخیر در مقایسه با دهه‌های قبل به‌معنای واقعی کلمه تفاوت و پیشرفت چشمگیری داشته به‌طوری که بیش از ۹۵ درصد از ساختمان‌های ما آئین‌نامه ۲۸۰۰ را رعایت کرده و در برابر زلزله‌های ۶ الی بیش از ۷ ریشتر مقاومت بالایی دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.