فرهاد بهنیا گفت: بعد از ماه‌ها پیگیری، توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات قطعه‌سازان را دریافت کنیم.

مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات خودرو دریافت شد

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو امروز در نشست خبری گفت: بعد از ماه‌ها پیگیری انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودروی کشور در کنار افزایش قیمت خودرو، ما توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات قطعه‌سازان را دریافت کنیم.

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو بیان داشت: بنابراین قطعه‌سازان می‌توانند با ارائه مدارک مثبته درخواست افزایش قیمت را از این شرکت خودروسازی داشته باشند که البته از زبان مدیرعامل ساپکو هم مجوز این افزایش قیمت را دریافت کرده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بیان داشت: امیدواریم آقای سلیمانی به عنوان مدیرعامل جدید سایپا بتواند به وضع سایپا سروسامان دهد و امیدواریم بتوانیم نظر مثبت سایپا را در مورد افزایش قیمت بگیریم.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت در ماه‌های اخیر میانگین تیراژ خودروسازان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافت و از روزی ۵۰۰۰ خودرو به هزار خودرو رسید که عرضه کم، باعث افزایش تقاضا می‌شود و تقاضا هم حاشیه بازار را به وجود می‌آورد و سود حاشیه بازار به جیب دلالان و رانت خواران می‌رود.

بهنیا افزود: با محاسباتی که انجام شده است در ۷ ماهه امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان دلالان از اوضاع آشفته بازار سود بردند که به جرأت می‌توان گفت، اگر این رقم به قطعه‌سازان می‌رسید، کل قطعه‌سازی کشور نو می‌شد.

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو در ادامه با اشاره به مصوبه اختصاص تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور گفت: از این رقم مقرر شده تا ۴ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت ریالی به دو خودروساز تعلق گیرد و ۷ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزی برای واردات قطعات به دو خودروساز تعلق گیرد.

وی افزود: یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در جلسه‌ای با قطعه‌سازان قول داده که از سهم ۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات ۸۵ تا ۹۰ درصد مبلغ را برای پرداخت معوقات قطعه‌سازان، به قطعه‌سازان پرداخت کند.

بهنیا اظهار داشت: بنابراین با چنین اقدامی بخشی از مشکلات قطعه‌سازان حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن سررسید نشده است.

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو همچنین با تأکید بر این‌که بانک مرکزی برای پرداخت این تسهیلات تعلل کرده و این تعلل باعث زیاندهی خودروسازان می‌شود، گفت: امیدواریم تا هرچه زودتر بانک مرکزی در پرداخت این تسهیلات به خودروسازان اقدام کند تا بدین ترتیب مشکلات خوردوسازان و قطعه‌سازان تا حدود زیادی مرتفع شود.

وی با بیان این‌که پرداخت این تسهیلات از سه ماه پیش مطرح بوده، ولی اخبار آن به تازگی منتشر شده است، گفت: مشکلات تداخل تصمیم‌گیری هنوز هم وجود دارد و تأکید ما بر این است که متولیان اصلی یک موضوع تصمیم‌گیری کنند و خودشان هم راجع‌به آن موضوع پاسخگو باشند.

وی راجع‌به تولید خودروی پژو۳۰۱ اظهار داشت: مرکز تحقیقات ایران خودرو با قصد خودکفایی صد درصدی در تولید این خودرو با خودروسازان صحبت کرده است و تولید این خودرو هم آغاز شده و عزم آن وجود دارد تا این خودرو تا پایان سال آینده به تولید برسد.

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو در مورد عدم اجرای تعهدات دو شرکت رنو و پژو اظهار داشت: با ورود به ایران ۱۱۵ هزار خودروی خود را فروخت و پژو هم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار خودروی خود را با ورود به ایران به فروش رساندند، اما هر دو در مورد ماندن در ایران دروغ گفتند و با مطرح شدن تحریم‌های مجدد ایران را ترک کردند.

بهنیا با بیان این‌که خودروسازان اعلام کردند که تضامین لازم از این دو خودروساز برای ماندن در ایران و انجام تعهدات اخذ شده است،‌ گفت:‌ در حال حاضر تمام تجهیزاتی که توسط قطعه‌سازان برای تولید در این بخش فراهم شده بود، بلاتکلیف مانده و ما از خودروسازان می‌خواهیم، بر اساس تضامین یادشده غرامت‌های این بخش را دریافت و به قطعه‌سازان پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین اگر تضمین کافی اخذ شده باید از محل تضمین غرامت قطعه‌سازان پرداخت شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.