اتحادیه اروپا در زمستان جاری، تا به این‌جای کار بزرگترین خریدار گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) آمریکا در جهان بوده است.

اروپا بزرگترین خریدار ال‌ان‌جی آمریکا شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، تحلیل‌های رویترز نشان داد در زمستان جاری، تا به این‌جای کار، اروپا به بزرگترین خریدار گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) آمریکا در جهان تبدیل شده است و محموله‌های ال‌ان‌جی آمریکا سهم خود را در بازاری که تحت حاکمیت خط‌لوله گاز روسیه و نروژ قرار دارد، افزایش داده اند.

مقامات آمریکا و مدیران صنعت ال‌ان‌جی با اعتماد به نفس نشان داده‌اند که می‌توانند در بازار گاز طبیعی اروپا، با روسیه رقابت کنند. این درحالی است که بیش از یک سوم بازار اروپا در اختیار گازپروم روسیه است. دولت آمریکا به شدت به دنبال فروش ال‌ان‌جی آمریکایی به کشورهای اروپایی است تا به آنها کمک کند در بازاری که تحت حاکمیت گاز طبیعی روسیه قرار دارد، گزینه جایگزینی هم داشته باشند.

در اروپای شرقی، لهستان و لیتوانی، که کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه را به عنوان یکی از مولفه های تامین امنیت ملی می‌دانند، قراردادهای واردات ال‌ان‌جی با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده‌اند.

هرچند در باقی اروپا، وضعیت موجود بازار و قیمت‌ها تعیین‌کننده میزان واردات ال‌ان‌جی آمریکا است.

درحالی‌که زمستان امسال قیمت ال‌ان‌جی آسیا به پایین‌ترین سطح ۳ ساله خود رسیده است، محموله‌های ال‌ان‌جی آمریکا، اروپا را خانه خود یافتند. بازار اروپا معمولا آخرین ایستگاه برای محموله ال‌ان‌جی به حساب می‌آمد.

درحال حاضر پس از این‌که واردات ال‌ان‌جی آمریکایی توسط اروپا نسبت به سال گذشته ۵ برابر شد، اروپا به بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی آمریکایی در جهان تبدیل گردید. اروپا از مکزیک و کره‌جنوبی هم در میزان واردات ال‌ان‌جی از آمریکا پیشی گرفته است.

علت کلیدی افزایش صادرات ال‌ان‌جی آمریکا به اروپا، افت شدید قیمت ال‌ان‌جی آسیا به پایین‌ترین سطح ۳ ساله خود بود. خریداران بزرگ، به ویژه چین، خیلی قبل از شروع زمستان، گاز ذخیره کرده بودند. زمستان ملایم‌تر در آسیا و ذخایر بالاتر گاز، قیمت‌ها را پایین نگاه داشت.

به این ترتیب قیمت ال‌ان‌جی آمریکا در صورت صادرات به آسیا، تنها ۱ دلار می‌توانست نسبت به قیمت مخصوص به صادرات برای اروپا، بیشتر باشد، که این نمی‌توانست هزینه‌های حمل به آسیا را پوشش دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.