مسئول پرونده عراق در وزارت خارجه آمریکا به دیدار رئیس ائتلاف «دولة القانون» رفت و مسئله حضور نیروهای آمریکایی در عراق را بررسی کرد.

بررسی حضور آمریکا در عراق در دیدار"نوری مالکی" و مسئول آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «اندرو پیک» معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق و ایران با «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون» عراق دیدار کرد.

شبکه خبری «السومریه» عراق گزارش داد که المالکی و پیک در جریان این دیدار مسئله حضور نیروهای آمریکایی در عراق را بررسی کردند.

پیک از دسامبر 2017 تاکنون در این منصب فعالیت می‌کند. 

دفتر نوری مالکی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این دیدار وضعیت سیاسی، امنیتی و تلاش‌های جاری برای تکمیل کابینه عراق هم بحث و بررسی شد.

این مسئول عراقی تأکید کرد که باید هر چه سریع‌تر کابینه تشکیل شود تا دولتی شکل بگیرد که بتواند وظایف خود را انجام دهد و با چالش‌ها مقابله کند.

المالکی تصریح کرد که با تشکیل این کابینه می‌توان مطالبات ملت عراق را پاسخ داد و به آنان خدمات ارائه نمود و فرصت‌های شغلی ایجاد کرد.

وی همچنین خواستار تداوم فعالیت مشترک و تقویت روابط دوجانبه بین طرفین شد.

المالکی در پایان تأکید کرد که عراق در پی برقراری روابط دوجانبه با کشورهای دنیاست که در راستای منافع مشترک در زمینه‌های مختلف و مقابله با چالش‌های مشترک باشد. 

مسئله حضور نیروهای آمریکایی باعث اعتراض بسیاری از طیف‌های سیاسی عراق شده است؛ به گونه‌ای که برخی از گروه‌ها مانند «عصائب اهل الحق» حتی نیروهای آمریکایی را به خروج اجباری از عراق تهدید کردند.

این جنبش اعلام کرده بود که اگر نیروهای آمریکایی با تصمیم پارلمان، از عراق خارج نشوند، عصائب اهل الحق آنان را مجبور به خروج خواهند کرد؛ همان گونه که در سال 2011 این مسئله رخ داد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک، بدون رفتن به بغداد و دیدار با سران عراق، صرفا به یک پایگاه آمریکا در عراق رفت و با نظامیان کشورش دیدار کرد.

«قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب در واکنش به این اقدام ترامپ تأکید کرد که این سفر، واقعیت طرح آمریکا در عراق را بر ملا کرد و به همین دلیل، نیروهای آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.