معلولان مشهدی نسیت به نبود استاندارد و وضعیت مناسب مبلمان شهری و ادارات دولتی و خصوصی این شهر برای تردد معلولانگلایه مند هستند.

مبلمان شهر معلول است

به گزارش قدس آنلاین ، محیط‌ های شهری، فضای زندگی روزمره هر شهروندی است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تامین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد. از طرفی بنا به آمار بالغ بر 10 درصد جامعه را افراد معلول و سالمند تشکیل می دهد  که برای  تردد در سطح شهر ،  محیط شهری باید آمادگی حضور آنها را از حیث ارائه خدمات مختلف داشته باشد  تا این افراد بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند زیرا نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته‌های این افراد باعث منزوی شدن این قشر از جامعه می شود. موضوعی که در شهر مشهد لنگ می زند و  معلولان این شهر از     فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی به منظور دسترسی آنان به امکانات شهری در سطح شهر گلایه دارند ومدعی هستند شهر مشهد برای تردد معلولان بسیار ضعیف و در حد فاجعه است و مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی و خصوصی برای تسهیل تردد معلولان بسیار  ضروری  می باشد.
*** وضعیت فاجعه آمیز شهر  مشهد برای تردد معلولان
یکی از معلولان شهر مشهد در این باره به قدس آنلاین گفت: وضعیت شهر مشهد برای رفت و آمد معلولان در سطح فاجعه است .
محمد علایی در ادامه تصریح کرد: توقع ما از شهردارمشهد ، شورای شهر و سایر مسئولان شهری این است که فقط یک ساعت در طول روز با ویلچر در سطح شهر مشهد تردد کنند تا ببینند معابر، اماکن و ساختمان‌ های دولتی و خصوصی چقدر آمادگی حضور معلولان را دارند.
وی افزود: براساس ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که بالغ بر 13 سال است از تصویب آن گذشته و صرفا خاک می خورد ،  کلیه سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی  باید در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم نماید اما به دلیل اینکه شهرداری‌ در اعطای پروانه‌ی ساختمانی و پایان‌کار، قانون را اجرا نمی‌کند، سازمان ها نسبت به اجرای این مناسب‌سازی بی‌تفاوت هستند.
*** معلولیت مسئولان در توجه به خواسته های اولیه معلولان
علی اکبری معلول دیگر مشهدی نیزاظهار داشت:  ۹۵ درصد موسسات، بانک‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی شهر مشهد  مناسب ورود و تردد افراد معلول و  سالخورده نیست.
وی با بیان اینکه شهرداری ، در ساخت معابر و مسیرهای جدید، به موضوع مناسب‌ سازی برای تردد معلولان توجه ندارد،  تصریح کرد: معلولین هم مانند سایر شهروندان حق زندگی و تردد و استفاده از مزایای زندگی اجتماعی را دارند و باید حقوق آنها توسط دیگران رعایت شود. اگر مسئولین دولتی لحظه‌ای به این موضوع فکر کنند که معلولیت خاص افراد معینی نیست و هر لحظه ممکن است خود و یا اعضای خانواده‌ شان نیز به معلولیت گرفتار شوند بهتر و دقیق ‌تر به این مسئله توجه کرده و دیگران را نیز به رعایت حقوق معلولین بیشتر تشویق می کردند.
اکبری با اشاره به اینکه در این شهر تنها مکان مناسب سازی برای تردد معلولان حرم مطهر امام رضا(ع) است، ادامه داد:  نبود آسانسورهای مناسب،  اتوبوس و وسایل حمل و نقل نامناسب در شهر مشهد نیز از سویی موجب شده است معلولان ماندن در خانه را بر حضور در بیرون ترجیح دهند زیرا برای انجام کوچکترین کاری نیاز به کمک دیگران دارند و این باعث می شود تا دیگران نسبت به انها نگاه ترحم آمیز و حقارت گونه داشته باشند. در حالی که انتظار ما این است که سیستم عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، فرهنگی، مسکن، حمل و نقل خدمات اجتماعی و بهداشتی، تفریحی و ورزشی برای همه افراد جامعه قابل دسترسی باشد و فرقی برای افراد سالم و معلول از سوی مسئولان در جامعه گذاشته نشود و  به دور از  نگاه تبعیض‌آلود و متفاوتی اجازه ندهند معلولان در جامعه مورد غفلت قرار بگیرند .
 وی ادامه داد: عدم توانایی معلولین در دسترسی به امکانات در سطح شهر مشهد به علت معلولیت افراد نیست بلکه به علت ناتوانی و معلولیت مسئولان است که  صرفا به شعار در روز جهانی معلولان اکتفا می کنند واین در حالی است که  در عمل امکانات مناسب‌سازی برای ورود این قشر به جامعه را فراهم نکرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.