مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از صدور مجوز برنامه گمانه‌زنی در بقایای معماری کوچه چهار باغ مشهد خبر داد.

صدور مجوز برنامه گمانه‌زنی در بقایای معماری کوچه چهار باغ مشهد
 
به گزارش قدس آنلاین  و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر امروز 7 بهمن ماه با اعلام این خبر افزود: مجوز برنامه گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلام پروژه حفاری و ایجاد کانال فاضلاب در محدوده شهری شهرداری ثامن از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشورصادر شده است.
به گفته وی در این مجوز آمده است: بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۷ با انجام برنامه گمانه زنی به منظور پاسخگویی به استعلام پروژه حفاری و ایجاد کانال فاضلاب شهری شهرداری منطقه ثامن مشهد به سرپرستی محمود بختیاری موافقت می‌شود.
مکرمی‌فر با بیان این که براساس این مجوز در اجرای برنامه فوق اقداماتی نیز برای اجرا ضروری اعلام شده است، گفت: براساس این مجوز سرپرست برنامه دو نسخه گزارش علمی برنامه را به انضمام لوح فشرده آن در پایان انجام برنامه به پژوهشکده باستان‌شناسی تحویل خواهد داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور صادر و به امضای بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسیده است.
هم چنین محمود بختیاری سرپرست این مرحله از برنامه گمانه زنی گفت: این برنامه‌ای گمانه‌زنی اضطراری است که در راستای تعیین ماهیت و هویت بقایای معماری که به طور اتفاقی در جریان پروژه حفر کانال انتقال اب های سطحی در خیابان چهار باغ مشهد توسط پیمانکار شهرداری منطقه ثامن پیدا شده،  انجام خواهد شد.
بختیاری افزود: پس از انجام این مرحله از گمانه‌زنی و شناخت پیرامون ماهیت، قدمت و ارزیابی آثار مکشوفه و براساس نتایج خاصله در خصوص ادامه پروژه تصمیم گیری خواهد شد.
وی ادامه داد: نتایج حاصله در قالب گزارشات و مقالات علمی از داده های باستان شناسی ارائه خواهد شد.
بختیاری تصریح کرد: براساس ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه تمامی داده‌های باستان شناسی موزه‌ای و مطالعاتی منقول که در اجرای این برنامه احتمالا بدست خواهند آمد پس از مستندنگاری علمی به مخزن اموال فرهنگی استان منتقل خواهند شد. 
وی با بیان این که برنامه گمانه‌زنی طبق جدول زمانبندی تعیین شده از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه از هفته جاری آغاز و طی ۱۰ روز به انجام خواهد رسید.
وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز جهت انجام برنامه از محل اعتبارات استانی تامین می شود.
گفتنی است محمود بختیاری سرپرست  این برنامه باستان شناسی دارای دکتری تخصصی باستان شناسی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور است. بختیاری که مدیریت مطالعات و پژوهش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی را برعهده دارد تاکنون بیش از ۵۰ برنامه و پژوهش باستان شناسی و فرهنگ و تمدن در پهنه فرهنگی خراسان انجام داده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.