مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سه مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان‌های امام رضا، هاشمی‌نژاد و امید شهر مشهد و دو مرکز در کاشمر و قوچان راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی پنج مرکز غربالگری و تشخیص سرطان در خراسان رضوی
 
به گزارش قدس آنلاین ، شاپور بدیعی در حاشیه مراسم افتتاح همزمان تشخیص زودهنگام سرطان و بیماری‌های غیرواگیر در جمعی از خبرنگاران، اظهار کرد: سرطان به‌عنوان یکی از عواملی که منجر به کاهش امید به زندگی افراد می‌شود، در ایران مطرح است. ازجمله برنامه‌ریزی‌هایی که در طی چند سال در وزارت بهداشت و درمان مورد توجه بوده، شامل راه‌اندازی مراکز تشخیص زودهنگام سرطان است تا با تشخیص زودهنگام این بیماری به کاهش عوارض آن کمک کنیم؛ چراکه برخی از سرطان‌ها قابل درمان هستند و از این طریق می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
وی افزود: درواقع با تشخیص زودهنگام سرطان می‌توانیم فشار این بیماری بر جامعه، خانواده کاهش خواهد یافت. دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با توجه به همکاری‌هایی که دوستان در وزارت بهداشت و درمان داشتند تعداد پنج مرکز در استان راه‌اندازی شده است. مرکز غربالگری در شهر کاشمر با نصب دستگاه ماموگرافی و اعزام دو متخصص به آنجا به‌صورت فعال، مشغول به ارائه خدمات است. 
دارابی ادامه داد: انتخاب دو شهر کاشمر و قوچان برای راه‌اندازی مراکز غربالگری به‌دلیل این است که این دو شهر، قطب‌های درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. شهر قوچان، پوشش‌دهنده درگز و مجموعه جمعیت پیرامون آن خواهد بود. کاشمر نیز جمعیت خود، بردسکن و خلیل‌آباد را پوشش می‌دهد. در قطب دیگر مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در تربت‌جام راه‌اندازی شده تا خدمات درمانی را به اهالی تایباد، باخرز و تربت‌جام ارائه دهد. درواقع وجود چنین مراکزی در شهرستان‌ها برای این است که بیماران، مسافت زیادی را برای گذراندن مراحل درمانی خود  به مشهد طی نکنند و دچار مشکلات نشوند. 
مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی تشریح کرد: باید توجه داشت که با افزایش سن، تغییر در شیوه‌های زندگی، مسائل و فاکتورهایی که موجود در جامعه شیوع سرطان سیر خاص خودش را طی می‌کند؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا بتوانیم در جهت ارتقای سطح سلامتی مردم فعالیت کنیم.
وی با بیان اینکه «در شهر مشهد سه مرکز غربالگری و تشخیص سرطان داریم که یکی از آن‌ها در بیمارستان امید است و منتظر دریافت تجهیزات لازم برای آن هستیم» گفت: مرکز بعدی در بیمارستان امام رضا است که تا چند روز آینده دستگاه ماموگرافی آن نصب خواهد شد که این دستگاه یکی از مجهزترین دستگاه‌های ماموگرافی کشور است و سومین مرکز واقع در بیمارستان هاشمی‌نژاد است. بخش شیمی‌درمانی بیمارتان هاشمی‌نژاد با توجه به اهمیتی که این بیمارستان در شمال شهر و منطقه محروم مشهد دارد از سه هفته پیش کاملاً فعال شد و کار درمانی خود را آغاز کرده است. 
بدیعی با اشاره به ارائه خدمات غربالگری به زائران توضیح داد: در بحث ارائه خدمات درمانی به مجاوران و زائران این نکته را باید درنظر داشت که عده‌ای از مسافران به دیده شفا و برخورداری از موهبت هم‌جواری با حرم امام رضا به مشهد می‌آیند. مسلماً این نکته بسیار مهمی است که در درمان هر بیماری اعتقادات مذهبی تأثیرگذار است، بنابراین برنامه‌ریزی ارائه خدمات درمانی برای زائران نیز انجام خواهد شد.
مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی  اظهار کرد: سیاست‌های برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری سلامت به‌شکل دیگری است. با توجه به تکنولوژی خوبی که ایران در منطقه دارد، ما درحال جذب گردشگران سلامت هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را خواهیم داشت. 
وی گفت: با استقرار طرح تحول نظام سلامت و حمایت‌هایی که از بیماران سرطانی کرد، ارائه خدمات در بسیاری از مواقع به‌صورت رایگان انجام می‌شود. درواقع غربالگری هزینه مضاعفی را برای بیمار دربر نخواهد داشت و به‌مراتب منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد؛ چراکه نصب دستگاه ماموگرافی در بیمارستان‌هایی چون امام رضا، امید یا هاشمی‌نژاد از مراجعه مردم به بخش‌های دیگر و ایجاد هزینه‌های بسیار جلوگیری خواهد کرد. با توجه به طرح نظام سلامت، یکسری از خدمات ما رایگان خواهد بود، اما به‌معنای تضعیف بخش خصوصی نیست چراکه یکسری امکانات در بخش خصوصی تعریف شده تا آن‌ها نیز بتوانند به ارائه خدمات بپردازند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.