معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: توسعه کمی و کیفی فرهنگ زیارت مهمترین دستاورد این معاونت است. در سه سال اخیر از نظر کمیت زائران، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده ایم. به طوریکه قبل از این دوره تعداد زائران در حدود ۱۰ میلیون نفر بوده است. اما امروز ۱۶ میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی از برنامه‌های فرهنگی حرم استفاده می‌کنند که رشدی ۶۰ درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

۱۶ میلیون زائر مخاطبان برنامه های فرهنگی آستان قدس هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام سید جلال حسینی در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد بیان کرد: در سه سال گذشته، بندهای مرقومه در  حکمی که مقام معظم رهبری در انتصاب آقای رئیسی به تولیت آستانقدس رضوی صادر فرمودند را معیار تمام برنامه ریزی ها، سرمایه گذاری ها، سیاست گذاری ها و اولویت بندی ها قرار دادیم و تمام تلاشمان را کردیم که در راستای تحقق این اهداف والا گام برداریم.

وی ادامه داد: روحیه کاری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یک روحیه انقلابی و جهادی است. ایشان از دسترس ترین مدیران آستان قدس در این سالها هستند و همیشه در میدانهای مختلف حضور داشته اند. این روحیه جهادی در لایه های دیگر مدیریتی و اجرایی آستان قدس رضوی رسوخ کرده است و همه در تلاش هستیم تا بتوانیم هر چه سریعتر به اهداف و نیاتی که در حکم رهبر مقام معظم رهبری اشاره شده است دست یابیم.   

وی اظهار داشت: در دوران آیت‌الله طبسی اتفاقات مثبت و زیرساخت‌های بزرگی انجام شده بود. باید با یک مدیریت قوی از این زیرساخت‌ها استفاده و بهره‌برداری می شد که امروز توانسته ایم در سطح بسیار خوبی از آنها استفاده نماییم.

وی بیان کرد: امروزه شاهد افزایش اعتماد مردم به آستان قدس رضوی هستیم. افزایش میزان موقوفات و نذورات مردمی در این سه ساله توسعه پیدا کرده است. این موضوع نشاندهنده افزایش سطح اعتماد مردم به این دستگاه است. در دوره قبلی، نذورات و موقوفات مردمی کاهش پیدا کرده و نحوه استفاده آن توسط مدیران از طرف مردم، مورد شبهه قرار گرفته بود و نمی توانستیم پاسخ درستی به آن بدهیم. اما این نگاه امروزه تغییر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه کمی و کیفی فرهنگ زیارت مهمترین دستاورد این معاونت است. در سه سال اخیر از نظر کمیت زائران، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده ایم. به طوریکه قبل از این دوره تعداد زائران در حدود ۱۰ میلیون بوده است. اما امروز ۱۶ میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی از برنامه‌های فرهنگی حرم استفاده می‌کنند که رشدی ۶۰ درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

حجت الاسلام حسینی افزایش قابل توجه تعداد مبلغین را دومین دستاورد بزرگ معاونت تبلیغات ذکر کرد و افزود: برای نخستین بار نظام جامع تبلیغ در معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شد و حضور مبلغان در حرم مطهر رضوی ۷۳ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: دستاورد مهم دیگر حوزه تبلیغات حرم در دوره سه ساله، استفاده از ابزار نوین رسانه‌ای در تحقق فرهنگ رضوی و تبیین احادیث امام رضا(ع) است.  در این قسمت با افزایش بسیار بالای ۸۳۰ درصدی در کیفیت و مخاطب برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مواجه شده ایم.

وی خاطر نشان کرد: امروزه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی استفاده از نیروی جوان را به همراه استفاده از ظرفیت و تجربه پیشکسوتان در اولویت کاری خود قرار داده است. اکنون میانگین سنی این معاونت بسیار پایین است و از نظر تحصیلات دانشگاهی بیش از ۹۰ درصد افراد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری اجلاس‌های سالانه تولیت‌های آستان‌ها و آستانه‌های مقدس و مقدسه ایران، عراق و سوریه، گفت: این اجلاس از ابتکارات آستان در دوره جدید است. در این دوره برگزاری اجلاس‌ها به‌صورت سالانه در دستور کار معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی قرار گرفت. برگزاری اجلاس تولیت های آستان های مقدس یک حرکتی بدیع و جدید است و باعث می شود که تولیت‌ها در زیر یک پرچم و با یک راهبرد حرکت و برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام حسینی افزود: تجلیل از شخصیت‌های انقلابی و جانبازان، برگزاری همایش‌های تخصصی تحت عنوان جوان مومن انقلابی و نیز طلبه مومن انقلابی در جهت تقویت مبانی انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی و راه‌اندازی پایگاه آداب زیارت برای زائرین از دیگر فعالیت های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: در بحث هزینه‌های جاری حرم مطهر رضوی باید بگوییم که یک ریال از سرمایه‌های آستان قدس رضوی صرف هزینه‌هایی همچون سفره‌های متبرک نشده و تمامی بودجه‌ها برابر نیات واقفان در وقف‌های صورت گرفته هزینه می شود.

وی اظهار داشت: برای اولین بار توانستیم در جهت تولیدات مکتوب مجوزهای لازم را اخذ و عنوان ناشر را بدست آوریم. راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف عربی، اردو، آذری، روسی و انگلیسی در شبکه های اجتماعی از دیگر اقدامات این معاونت است.

حسینی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد زائران امام رضا(ع) را بانوان محترمه تشکیل می‌دهند، گفت: با تاکید تولیت آستان قدس رضوی، رواق حضرت زهرا(س) را ویژه این گروه از زائران در حرم مطهر رضوی فعال کردیم و برای نخستین بار برنامه‌های «خیمه اُمت» جهت عزاداری به سبک محلی، برگزاری نمایش آئینی سلسله‌الذهب و تعزیه‌خوانی، اکران فیلم‌های جشنواره عمار و راه‌اندازی مرکز تخصصی امر به معروف و نهی‌از منکر را در حرم مطهر رضوی فعال کرده‌ایم.

وی افزود: در سه سال اخیر شاهد رشد ۷ برابری فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر رضوی نسبت به سال‌های قبل بودیم و در جهت پرورش نخبگان نیز دوره‌های آموزش تخصصی سخنرانان و مداحان نوجوان و جوان در حرم مطهر رضوی را آغاز کرده‌ایم. ‌اکنون شاهد پرورش بیش از ۹۰ مداح نوجوان توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی هستیم. نوجوانان با استعدادی که توانایی اجرای مداحی در مناسبت های مختلف را پیدا کرده اند و در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی مورد تفقد حجت‌الاسلام رئیسی واقع شدند.

وی بیان کرد: در جهت گسترش فعالیت‌های حرم مطهر رضوی و همچنین ترویج سبک زندگی رضوی و فرهنگ میزبانی در سراسر دنیا به‌ویژه جهان اسلام دفاتر امور بین‌الملل رضوی و سازمان فرهنگی رضوی را فعال کرده‌ایم. اکنون آماده هرگونه همکاری لازم با فعالان این حوزه در بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی هستیم.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: خدمات فرهنگی، مذهبی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در موضوعات مختلف رشدی ۱۸ تا ۸۸ درصدی داشته و بخشی از این برنامه‌ها ویژه کودکان است. سالانه ۵ میلیون کودک و نوجوان زائر داریم که حدود ۲ میلیون نفر از آنها از این خدمات استفاده می‌کنند. مراسم های کبوترانه، شهرک معارفی، جنگ‌های قرآنی، جوانه‌های معرفت برای دختران از جمله اقدامات برای این رده سنی است. در نظر داریم تا با فعال کردن صحن حضرت علی‌اصغر(ع) در سالهای آینده برنامه‌های این گروه سنی را به‌صورت تخصصی‌تر برگزار کنیم.

حجت الاسلام حسینی با ذکر حدیثی که در آن امام رضا (ع) می فرمایند: «علوم ما را فراگیرید و به مردم بیاموزید، که اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند» گفت: امروزه آستان قدس رضوی مامن و پناهگاه افرادی است که از ظلم و ستمهای روزمره در دنیا خسته شده اند و بدنبال محیطی آرام و معنوی می گردند. آستان قدس رضوی محور همبستگی و دلدادگی و وحدت در جهان اسلام و بلکه دنیاست و این موضوع تنها به این خاطر است که ما در تلاش برای تبیین و انتشار احادیث و علوم رضوی هستیم تا خوبی ها و زیبایی ها بر مردمان دنیا آشکار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.