رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان‌های شایع استان در میان زنان شامل سرطان پستان، معده و پوست بوده و در میان آقایان سرطان معده و پوست شایع‌ترین نوع سرطان‌هاست.

سرطان‌های شایع در خراسان رضوی کدامند؟
 
به گزارش قدس آنلاین ؛  ظهر امروز محمد دارابی در مراسم افتتاح همزمان تشخیص زودهنگام سرطان و بیماری‌های غیرواگیر که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان قطب شمال شرق کشور نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سرطان دارد و توانسته در این زمینه در سطوح یک، دو و سه خدمات بسیار خوبی را ارائه دهد. در استان، به‌صورت سالانه حدود ۱۰ هزار مورد سرطان جدید شناسایی شده و با بروز ۱۸۸ مورد سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر، رتبه ۱۵ کشوری را به خود اختصاص داده است. 
وی افزود: سرطان‌های شایع استان در میان زنان شامل سرطان پستان، معده و پوست بوده و در میان آقایان سرطان معده و پوست شایع‌ترین نوع سرطان‌هاست؛ بنابراین توانسته‌ایم در سطح یک درمان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در مراکز جامع خدمات بهداشتی شهری و روستایی، تعداد ۴۲۲ هزار و ۸۶۰ مورد سرطان پستان را اسکرین کنیم که از این میان، ۲ هزار و ۷۹۴ مورد یعنی ۰.۶ درصد اسکرین‌ها مثبت بوده و بیماران برای درمان به سطح دو ارجاع داده شدند.
دارابی ادامه داد: در رابطه با سرطان روده بزرگ، ۶۱ هزار مورد اسکرین شده‌اند که ۷۱۵ مورد، مثبت بوده و به سطح دو ارجاع داده شدند و حدود ۵۵۵ نفر، دارای سابقه خانوادگی مثبت داشتند. در  مورد مبتلایان به سرطان دهانه رحم باید توضیح داد که ۵۵۲ هزار ۷۶۷ نفر اسکرین شدند که ۱۳۸ هزار و ۱۴۴ نفر یعنی ۲۵ درصد  برای بررسی بیشتر به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند. 
وی با بیان اینکه «مهمترین فعالیتی که در حوزه بهداشت و غربالگری همه بیماری‌ها و سرطان‌ها صورت گرفته راه‌اندازی سیستمی خاص در نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت سینا است»، توضیح داد: این اقدام موجب شده که بخش خودمراقبتی را در سطح جامعه روان کند و بتوان از این طریق در پرونده سلامت الکترونیک بیماران ورود پیدا کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به استانداردسازی در حوزه درمان تشریح کرد: در سطح دو حوزه درمان، توانسته‌ایم به استادنداردسازی مراکز شیمی‌درمانی سرپایی بخش‌های دولتی و خصوصی دست یابیم که جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشرو در این زمینه بودیم. همچنین از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخت و تجهیز پنج مرکز اسکرین، پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان بوده، که سه مرکز در مشهد و دو مرکز در شهرستان‌های پرجمعیت استان چون قوچان و کاشمر بوده است. این مراکز، در وسعتی به مساحت 3 هزار متر مربع و با هزینه بیش از ۱۴ میلیارد تومان ساخته شدند.
وی با اشاره به توسعه مراکز رادیوتراپی گفت: از دیگر اقدامات می‌توان به توسعه مراکز رادیوتراپی در بخش دولتی و خصوصی اشاره داشت، همچنین جذب مشارکت نیکوکاران در حوزه درمان از دیگر دست‌آوردهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. 
دارابی خاطرنشان کرد: اسکرین بیماران می‌تواند در بحث کاهش هزینه بیمار  و افزایش طول عمر آن‌ها نقش مؤثری داشته باشد. امیدواریم با ایجاد مراکز اسکرین و غربالگری بیشتر در زمینه سرطان‌های شایع بتوانیم سرطان‌ها را زودتر تشخیص داده و روند درمان را آغاز کنیم که منجر به طول عمر بیمار و افزایش کیفیت زندگی وی خواهد شد. البته فاکتورها و ریسک‌فاکتورهای موجود در جامعه نقش مهمی را در بروز سرطان‌ها دارد بنابراین امیدوارم در زمینه اجتماعی کردن سلامت، سازمان‌های گوناگون بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.