خط فقر با توجه به نرخ تورم، ۲میلیون و ۷۰۰هزار تا ۳ میلیون تومان اعلام شده در حالی که اگر قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود، حقوق ۸۴ درصد بازنشستگان به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد! این درحالی است که ۳ درصد از این جامعه نیز یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌گیرند.

چرخ زندگی ۸۶.۵درصد بازنشستگان زیر شاقول فقر

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزارشی به خط فقر در تهران و کشور و تورم قابل پیش بینی در سال آینده پرداخته است.

در این گزارش آمده که متوسط انواع هزینه های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴ نفر رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون(۳۶۲) ریال ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است.

همچنین تأکید شده خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالیانه حدود ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.

با این اوصاف اگر نیم‌نگاهی به وضعیت درآمدی و دستمزد برخی از اقشار جامعه مانند بازنشستگان بیاندازیم؛شاید همین خط فقر تفاوت معنادار دیگری برای این حداقل‌بگیرها داشته باشد.

بازنشستگانی که با بیش از ۳۰ سال خدمت، از حداقل حقوق و مزایا برخوردارند و به گفته مسئولان وزارت رفاه نسبت شاغلین به بازنشستگان اکنون تغییر کرده و ۴.۹ درصد ورودی و ۸.۸ درصد خروجی و بازنشستگی به چشم می خورد.

در سال ۵۴ نسبت شاغلین به بازنشستگان ۲۵ به یک بود اما در سال ۹۶، ۶.۳ به یک است که نشان می‌دهد با یک بحران در صندوق‌های بازنشستگی روبرو هستیم.

کاهش ۳۰درصدی قدرت خرید 

یک میلیون و۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی و ۸۹ هزار بازنشسته صندوق فولاد در کشور وجود دارد که از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۶۰ درصد تحت پوشش صندوق‌ها هستند اما هنوز هم افرادی هستند که از هیچ حمایت مالی و بازنشستگی برخوردار نیستند.

موضوعی که محسنی بندپی سرپرست سابق وزارت رفاه و استاندار فعلی تهران به آن اشاره می کند: اکنون شاهد وضع نامطلوبی با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی هستیم و طبق آنچه اعلام شد قدرت خرید جامعه ۳۰ درصد کاهش یافته است که در این میان اقشار کم درآمد و بازنشستگان بیشتر در فشار هستند و باید به دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.

جمشید تقی زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز از حقوق ناچیز بازنشستگان می گوید و معتقد است: اگر همسان سازی حقوق‌ها محقق شود، حقوق ۸۴ درصد بازنشستگان به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد!

وی ادامه می دهد: سعی شده حقوق ۸۳.۵ درصد از جمعیت بازنشستگان را با تخصیص اعتبارات جدید در نظر گرفته شده به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسانیم.این‌ها افرادی هستند که با ۳۰ سال خدمت بازنشسته شده‌اند.

تقی زاده می افزاید: ۳ درصد بازنشستگان نیز ۱۰ و ۱۵ سال خدمت هستند که آنها حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه می دهد: ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه به بازنشستگان حقوق پرداخت می‌کنیم که اگر همسان‌سازی اتفاق بیفتد حقوق حداقل‌بگیرها افزایش خواهد یافت و برای سال ۹۸ رقم خوبی به صورت پلکانی مدنظر قرار خواهد گرفت.

تقی زاده می گوید: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان،۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که سال قبل ۲۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برای امسال نیز همین رقم در نظر گرفته شده است.

«ساز ناکوک زندگی بازنشستگان» به گوش مجلس‌نشینان هم رسیده و در جلسات مختلفی به بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخته‌اند اما بازهم نبود اعتبارات بهانه‌ای برای عدم تخقق این وعده چندین ساله است.

نامه اعتراضی بازنشستگان به مجلس: حقوق ما را به بالاتر از خط فقر برسانید

پس از تجمع گسترده بازنشستگان مقابل مجلس، بازنشستگان تامین اجتماعی، یک نامه اعتراضی به مجلس، ریاست جمهوری و وزارت کار تحویل دادند. این نامه شامل مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مستمری‌بگیران تامین اجتماعی است: «نیازی به تکرار مکررات نیست که امروزه میلیونها انسان بازنشسته‌ای که سی سال رنج و محنت کشیدند تا در یکی دو دهه پایانی زندگی شان آرامشی هر چند اندک داشته باشند با مشکلات و مصائبی به مراتب سهمگین‌تر از دوران اشتغال خود دست به گریبانند. اگر ما بازنشستگان دوران اشتغالمان را با تنی سالم و تشکیل یک خانواده دو نفره آغاز کردیم، دوران بازنشستگی خود را با تنی رنجور و فرزندان دانشگاهی و عروس و داماد و نوه آغاز کرده‌ایم. ما به مدت سی سال، یک سوم دسترنج خود را بی‌هیچ قصوری به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کردیم تا در دوران کهولت و بزرگ شدن خانواده‌هایمان، چند سالی هم که شده  از حداقل‌هایی برای یک زندگی انسانی و کم دغدغه برخوردار شویم. اما جای بسی تاسف و درد و فریاد، که امروز بیش از ۶۰ درصد ما بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستیم و مابقی نیز به استثنای درصدی ناچیز از آنچنان حقوق ماهیانه‌ای برخوردار نیستند تا کفاف یک زندگی شرافتمندانه و شایسته‌ دوران بازنشستگی را بدهد. بدون تردید، شرایط محنت بار امروز ما و وضعیت سازمان تامین اجتماعی و اموال آن در شرکت‌های زیر مجموعه شستا، نه نتیجه‌ حتی ریالی قصور از سوی ما اعضای سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه هایمان در دوران اشتغال و نه آنگونه که گفته می‌شود نتیجه وجود تبعیض در پرداختی‌های فی مابین بازنشستگان و یا ما بازنشستگان و شاغلین است.»

این بازنشستگان در ادامه نامه وضعیت فعلی تامین اجتماعی و بازنشستگان آن را نتیجه قصور دولت‌ها دانسته‌اند و  خواسته‌های خود را عنوان کرده‌اند؛ این خواسته‌ها شامل این موارد است: حقوق ماهیانه ما بازنشستگان به بالای خط فقر و در حد یک زندگی شایسته و مرفه دوران بازنشستگی افزایش پیدا کند، دولت همه بدهی‌های خود را به صندوق سازمان واریز کند و در اقدامی عاجل تمامی خسارت‌های وارده به اموال ما در سازمان تامین اجتماعی را جبران کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.