رئیس مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی گفت: مشهد در کاشت حلزون شنوایی پیشتاز است.

کاشت ۱۳۰۰ حلزون برای کودکان ناشنوا در مشهد

دکتر محمد مهدی قاسمی در گفت‌وگو با قدس افزود: از آغاز فعالیت این مرکز در سال۱۳۷۶ تا کنون ۱۳۰۰ کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا انجام شده که امروز بیش از ۹۵ درصد آن‌ها به مدرسه عادی رفته و دوره دانشگاهی را طی کرده‌اند.

۲ در ۱۰۰۰ تولد آمار ناشنوایی

دکتر محمدمهدی قاسمی افزود: در حال حاضر میزان شیوع ناشنوایی ۲ در ۱۰۰۰ تولد است که اگر بتوانیم این نوزادان را از سن یک سالگی تحت نظر و درمان قرار دهیم، ۵۰ درصد آن‌ها با سمعک می‌توانند به مدرسه عادی بروند و ۵۰ درصد ممکن است نیاز به کاشت حلزون پیدا کنند.

وی که تا کنون شمار زیادی عمل کاشت حلزون شنوایی در داخل و خارج از کشور انجام داده به هزینه بالای کاشت حلزون اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه پروتز گوش ۲۵ هزار دلار است که با سوبسید و یارانه دولت، بیمار فقط ۶ میلیون تومان می‌پردازد در حالی که اگر در زمینه پیشگیری به خانواده‌ها آموزش دهیم، می‌توانیم تولد این کودکان را کاهش داده و از تحمیل هزینه به خانواده‌ها و دولت و هدر رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری کنیم.

مشهد پیشتاز در کاشت حلزون شنوایی

استاد گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه فعالیت تیم‌های کاشت حلزون شنوایی توضیح داده و یادآور شد: بیش از دو دهه است که تیم‌های کاشت حلزون شنوایی در سراسر ایران فعال شده که مرکز کاشت حلزون دانشگاه مشهد در کشور پیشتاز است و در بیمارستان قائم مستقر می‌باشد.

تشخیص ناشنوایی در ۶ ماهگی

دکتر قاسمی در خصوص برنامه غربالگری و شناسایی زودهنگام کودکان ناشنوا در ایران توضیح داده و اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا متوسط زمان شناسایی بچه ناشنوا ۵/۲ سالگی است و در ایران نیز تا ۱۰ سال پیش همین سن بود، ولی در کشورهای پیشرفته سن شناسایی ناشنوایی به ۶ ماه و زیر ۶ ماه رسیده که خوشبختانه در ایران نیز بعد از پیگیری‌های دکتر «محمد فرهادی» و تصویب مجلس و راه‌اندازی تست اسکرنینگ در کلیه زایشگاه‌های سراسر کشور، زمان تشخیص ناشنوایی در کودکان مشابه کشورهای پیشرفته دنیاست و تست غربالگری برای همه نوزادان انجام می‌شود.

هشدار به والدین

استاد گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی به چند نکته مهم اشاره و تأکید کرد: تشخیص به موقع در پیشگیری از ناشنوایی کودکان اهمیت زیادی دارد و والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند که اگر بچه نتواند گفتار داشته باشد و یا در خواب به صداهای بلند عکس‌العمل نشان ندهد و بیدار نشود باید با مراجعه به متخصص تست‌های شنوایی را برایش انجام دهند، زیرا بیش از ۶۰-۵۰ درصد مشکلات شنوایی در بچه‌ها ممکن است به علت جمع شدن مایع در گوش باشد و با درمان دارویی بهبود یابد و در غیر این صورت اگر درمان نشود گفتار کودک را تا ۳-۲ سالگی به تأخیر می‌اندازد.

همچنین در صورتی که کودک ارتباط کلامی با مادر برقرار نکند (معمولاً در ۶ ماهگی) می‌تواند مشکوک به کاهش شنوایی یا ناشنوایی باشد.

زمان طلایی درمان

رئیس مرکز کاشت حلزون خراسان رضوی تصریح کرد: زمان طلایی برای کاشت حلزون شنوایی چهار سالگی است و در صورت تأخیر در اقدام به کاشت به ازای هرسال، میزان درصد پیشرفت و بهبود بشدت کاهش خواهد یافت. به طوری که در سن هشت سالگی شاید قادر به کمک به بیمار توسط دستگاه‌های پیشرفته هم نباشد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کودکان مبتلا به کاهش شنوایی ممکن است با درمان دارویی و جراحی بهبود پیدا کنند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز با سمعک به زندگی عادی باز خواهند گشت، ولی در صورتی که ۶ ماه گفتار درمانی بشوند و تنظیم‌های سمعک مناسب نباشد، ممکن است نیاز به کاشت حلزون داشته باشند. از این رو قبل از چهار سالگی اقدام به درمان بسیار اهمیت دارد.

دکتر قاسمی در پاسخ به این پرسش که برای دریافت خدمات مرکز کاشت حلزون به کجا باید مراجعه شود، گفت: خانواده‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان قائم پس از معاینات گوش کودک و انجام تست‌های لازم در صورتی که نیاز باشد به مرکز کاشت حلزون شنوایی معرفی و ارجاع شوند و کودک تحت درمان قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.